پرونده تروریسم هوایی آمریکا به سازمان ملل می‌رود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26428
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۱۰ |

پرونده تروریسم هوایی آمریکا به سازمان ملل می‌رود

شامگاه پنج‌شنبه  دو مرداد ۹۹ دو فروند جنگنده اف-۱۵ آمریکا به سیاق وحشی‌گری گاه و بیگاه این رژیم تروریست، اقدام به رهگیری هواپیمای مسافربری ماهان کردند؛ اقدامی که رئیس جمهور کشورمان آن را «تروریسم هوایی» خواند. در این اقدام وحشیانه آمریکا به دلیل، انجام مانور «کاهش ارتفاع شدید» از سوی خلبان ایرانی، گروهی از مسافران پرواز دچار آسیب‌های روحی و جسمی شدند.
پرونده تروریسم هوایی آمریکا به سازمان ملل می‌رود

گروه سیاسی
شامگاه پنج‌شنبه  دو مرداد ۹۹ دو فروند جنگنده اف-۱۵ آمریکا به سیاق وحشی‌گری گاه و بیگاه این رژیم تروریست، اقدام به رهگیری هواپیمای مسافربری ماهان کردند؛ اقدامی که رئیس جمهور کشورمان آن را «تروریسم هوایی» خواند. در این اقدام وحشیانه آمریکا به دلیل، انجام مانور «کاهش ارتفاع شدید» از سوی خلبان ایرانی، گروهی از مسافران پرواز دچار آسیب‌های روحی و جسمی شدند.
بعد از وقوع این حادثه خطرآفرین که جان جمعی از هموطنان را به خطر انداخت، پایگاه تحلیلی نورنیوز نوشت اطلاعات رسیده حاکی از آن است که با توجه به بُعد مسافت و مسیر‌های پروازی به احتمال قوی دو جنگنده اف- ۱۵ مزاحم از پایگاه هوایی آمریکا در اردن موسوم به «الازرق» به پرواز در آمده و این عملیات را اجرا کرده‌اند. «الازرق» یکی از پایگاه‌های محل استقرار هواپیما‌های جنگنده اف- ۱۵ آمریکا در منطقه است.
این اقدام تروریستی رژیم آمریکا با موجی از واکنش‌ها از سوی مردم وطن‌دوست کشورمان مواجه شد آن را به شدت محکوم کردند و معتقد بودند رژیم تروریست آمریکا به چه حقی و با کدام مجوزی، هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر از مرزهایش و در خاک یک کشور دیگر، هواپیمای مسافر بری کشور ثالث را تهدید می‌کند؟ اما جماعت موسوم به سلبریتی که معمولا اظهارات شاز و غرب‌پرستانه آن‌ها زبانزد عام و خاص است و به باور خیلی‌ها، ابن‌الوقت بودن آن‌ها برای زندگی راحت اما ذلیلانه است، در این حادثه تروریسم هوایی، سکوت کرکننده اختیار کردند کأنه صُمّ بُكْم.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان، فردای آن حادثه، در یک تويیتی نوشت: ایالات متحده آمریکا به‌صورت کاملا غیرقانونی در سرزمین‌های یک کشور دیگر حضور دارد و آن را اشغال می‌کند و پس از آن نیز با برنامه‌ای از پیش تعیین شده برای هواپیمای مسافربری ایجاد مزاحمت کرده و جان مسافران غیرنظامی و
 بی گناه آن را به خطر می‌اندازد آن هم به بهانه محافظت از نیرو‌های اشغالگر خود، گستاخی برای افزودن یک بی قانونی بر روی یک
 بی قانونی دیگر. این قانون شکنان باید پیش از بروز هر گونه فاجعه‌ای متوقف شوند.سید عباس موسوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور نیز ۱۶ مرداد در یک نشست خبری، درباره مزاحمت دو جنگنده آمریکایی برای هواپیمای ایرانی بیان کرد: آمریکایی‌ها انواع و اقسام راهزنی‌ها را امتحان می‌کنند. آن‌ها از راهزنی دریایی به راهزنی هوایی رسیده‌اند. اقدام خطرناک آن‌ها علیه هواپیمای ایران در آسمان سوریه اقدام خطرناک و تهدید تروریستی بود که خلاف موازین بین‌المللی است.
این دیپلمات ارشد با بیان این‌که وزارت خارجه با کمک ستاد کل نیرو‌های مسلح، قوه قضائیه و سازمان هواپیمایی کشوری اقدامات لازم را برای پشیمان کردن آمریکا در این اقدام انجام می‌دهد، یادآور شد:
 ایران از طریق نمایندگی خود در سازمان ملل اقداماتی را شروع کرده و اقدامات دیگر هم در دست اقدام است.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: وقتی گزارش کامل به ما برسد اقدامات حقوقی دیگری و هماهنگی‌های لازم را انجام خواهیم داد. ضمن این‌که اقدام مقتضی در پاسخ به این رفتار خصمانه را خواهیم داد.
اما این پایان ماجرا نیست چرا که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، همانطور که از قبل اعلام کرده بود، بعد از یک هفته سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، جلسه عصر روز یک‌شنبه ۱۲ تیر را به حادثه «تروریسم هوایی» رژیم تروریستی آمریکا اختصاص داد. محسن بهاروند معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه و علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشور، دو مهمان این جلسه بودند و با حضور آن‌ها، ابعاد مختلف این حادثه بررسی و موشکافی شد.بعد از پایان جلسه، ابوالفضل عمویی که خاستگاه وزارت خارجه‌ای دارد و هم‌اکنون ردای سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی را به تن کرده است، به تشریح هرآنچه از این جلسه که قابل رسانه‌ای شدن است، پرداخت.
بر این اساس، محسن بهاروند درباره ابعاد حقوقی اقدام جنگنده‌های آمریکایی گفت «این تعرض، از چند منظر خلاف حقوق بین‌الملل است، اولاحضور غیرقانونی نیرو‌های آمریکایی در فضا و خاک سوریه است که به آن‌ها حقی برای رهگیری هواپیمایی را نمی‌دهد.
ثانیا ایمنی پرواز، به عنوان یک اصل اساسی حقوق هوانوردی مورد خدشه قرار گرفته است. ثالثا نحوه نزدیک شدن جنگنده های آمریکایی کاملا غیرحرفه‌ای و خطرآفرین بوده است. موضوع را از طریق دبیرکل سازمان ملل هم دنبال می‌کنیم.»
علی عابدزاده نیز در این جلسه ضمن مروری بر واقعه رخ داده، تأکید کرد: «این هواپیما در مسیر از پیش تعیین شده و معرفی شده در فضای سوریه در حرکت بوده که متوجه حضور جنگنده‌های آمریکایی در نزدیکی خود شده است. هواپیمای آمریکایی بر خلاف همه قواعد رفتار خطرآفرینی داشته و تا ۵۰۰ پایی به هواپیمای ایرانی نزدیک شده است. در پی این رفتار تحریک آمیز هواپیمای آمریکایی، خلبان ایرانی به درستی بر اساس دستورالعمل ها، در ارتفاع هواپیما تغییر ایجاد کرده که این تغییر سریع در ارتفاع موجب آسیب به تعدادی از مسافران و کادر پرواز شده است.» نماینده هواپیمایی ماهان هم در این جلسه تأکید کرد«پرواز‌های ما به منطقه، پس از این واقعه، طبق برنامه ادامه دارد.»
طبق گفته سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، در این جلسه مسئولان هواپیمایی و وزارت امور خارجه بر پیگیری موضوع از طریق سازمان هوانوردی بین المللی (ایکائو) تأکید کردند و اعضای کمیسیون نیز ضمن اعتراض به رفتار غیرقانونی و بی منطق آمریکایی‌ها، خواستار پیگیری این موضوع در مجامع بین‌المللی شدند. همچنین مقرر شد کمیته‌های امنیت، حقوق بشر و روابط خارجی راهکار‌های مواجهه با این اقدام خطرآفرین آمریکا را پیگیری کنند.اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به اتفاق مهمانان خود، در پایان جلسه یاده شده از اقدامات هواپیمایی ماهان و کادر حرفه‌ای پرواز آن تقدیر کردند، اقدام قابل تقدیر کادر پرواز، مثل همیشه از سوی سلبریتی‌های بی‌هویت، دیده نشد.به هر صورت اقدام وحشیانه رژیم آمریکا مورد انتقاد مردم و مسئولان کشور است و طبق آنچه معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه گفته است از طریق سازمان ملل پیگیری می‌شود.
اما قطعا پیگیری‌های صرف حقوقی جوابگوی اقدامات آمریکا نیست و باید با این رژیم وحشی به زبان خودش حرف زد؛ زبانی که بخشی از آن در موشک‌باران «عین‌الاسد» – پایگاه اشغال‌شده عراق توسط آمریکا – رخ داد و صورت کامل آن، اخراج تروریست‌های آمریکا از منطقه ما خواهد بود. منطقه‌ای که از بدو حضور آمریکا در آن، یک روز روی آرامش و امنیت ندیده است.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.