پرونده‌ای علیه صدراعظم سابق آلمان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 67942
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۴۷ |
ترجمه و تحلیل؛

پرونده‌ای علیه صدراعظم سابق آلمان

دادگاه حفاظت از قانون اساسی آلمان، شکایت حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان (AFD) را وارد دانسته و گفته که صدراعظم وقت با موضع‌گیری در نتیجه انتخابات تورینگن در سال ۲۰۲۰ به وظیفه خود در حفظ اصل بی‌طرفی عمل نکرده است.
پرونده‌ای علیه صدراعظم سابق آلمان
گروه بین الملل 
دادگاه حفاظت از قانون اساسی آلمان، شکایت حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان (AFD) را وارد دانسته و گفته که صدراعظم وقت با موضع‌گیری در نتیجه انتخابات تورینگن در سال ۲۰۲۰ به وظیفه خود در حفظ اصل بی‌طرفی عمل نکرده است.
دادگاه حفاظت از قانون اساسی آلمان در کارلسروهه، آنگلا مرکل، صدراعظم سابق را در پرونده شکایت حزب «آلترناتیو برای آلمان»، ناقض اصل بی‌طرفی دانست. این شکایت به ماجرای انتخابات ایالتی تورینگن در سال ۲۰۲۰ مربوط می‌شود. به گزارش دویچه وله، فوریه آن سال یک زلزله سیاسی در آلمان روی داد. توماس کمریش، نامزد حزب  دموکرات‌های آزاد ، انتخابات تورینگن را با حمایت حزب پوپولیست «آلترناتیو برای آلمان» برد و جایگزین بودو راملو، رهبر حزب  چپ‌ها  شد که نخست‌وزیر این ایالت بود.این پیروزی تنها با اختلاف یک رأی و اعمال نفوذ حزب  آلترناتیو برای آلمان  به دست آمد؛ امری که از سوی سوسیال دموکرات‌ها و چپ‌ها  تابوشکنی  در سیاست معاصر آلمان و مایه قدرت‌گیری هر چه بیشتر راست‌گرایان تلقی شد. 
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز که برای دیداری سیاسی در آفریقای جنوبی به سر می‌برد، مسئله را اقدامی غیرقابل بخشش خواند و خواستار تغییر وضعیت و لغو انتخابات شد. حال دو سال پس از آن انتخابات و شکایت حزب AFD، دادگاه حفاظت از قانون اساسی آلمان رأی داده که مرکل با آن موضع‌گیری، از وظیفه صدراعظم در حفظ اصل بی‌طرفی عدول کرده است.
در رأی دیوان عالی فدرال آمده است: «مرکل حق برخورداری از فرصت‌های برابر برای احزاب را نقض کرد. اگر اعضای دولت به طور علنی این گونه اظهار نظر کنند، باید در قبال همه احزاب رفتاری اساسا  بی طرفانه داشته باشند. صدراعظم نیز باید این را در نظر می‌گرفت.»
در ادامه تأکید شده که موضع‌گیری تنها زمانی قابلیت توجیه داشت که یک عضو دولت، به عنوان سیاستمدار حزبی در حال مبارزات انتخاباتی بود، اما مرکل در مقام صدراعظم اظهارنظر کرد. حزب آلترناتیو برای آلمان در سال ۲۰۱۳ تأسیس شد و در انتخابات پارلمانی ۲۰۱۷ بیش از ۱۲ درصد رأی آورد. به این ترتیب و برای نخستین مرتبه پس از جنگ جهانی دوم، یک حزب راست‌گرای افراطی وارد پارلمان سراسری آلمان شد. این حزب همواره وابستگی به نئونازی‌ها و راست‌گرایان افراطی را رد می‌کند اما سیاست‌های آن در ضدیت با مهاجران و مسلمانان با گروه‌های رادیکال هم‌پوشانی دارد.در مارس ۲۰۲۱، دادگاه قانون اساسی آلمان این حزب را مظنون به گرایش‌های راست افراطی دانست و آن را به دلیل زیرسؤال بردن نظم دموکراتیک و رویکردهای خلاف قانون اساسی، تحت مراقبت و نظارت‌های امنیتی قرار داد.
  نمایش دروغین  دموکراسی! 
اگرچه رسانه های آلمانی از محکومیت مرکل به دخالت غیر مسئولانه در انتخابات ایالتی تورینگن به عنوان نمادی برای استقلال دستگاه قضائی این کشور یاد می کنند، اما باید توجه داشت که این حکم اکنون، در سال ۲۰۲۲ صادر شده است! زمانی که مرکل دیگر صدر اعظم آلمان نیست و فراتر از آن، نتیجه آن انتخابات نیز دیگر نمی تواند تغییری پیدا کند. فراتر از آن، اتهام مرکل نیز با مجازاتی برای وی همراه نخواهد بود. این نمایش دموکراسی، بارها از سوی نهادهای قضائی غرب با هدف القای استقلال آنها از سیاستمداران تکرار شده و نتیجه ای جز فریب برخی از شهروندان اروپایی نداشته است. این بار نیز این نمایش دروغین در کشوری به نام آلمان رخ داده است. جایی که نقض حقوق بشر و آزادی های اجتماعی در آن به گونه ای آزاردهنده افزایش یافته است. 
دویچه وله 
|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.