پرده‌برداری از دموکراسی دروغین در پاریس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 67716
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۲۶ |
کاهش مشارکت عمومی و تقلب در انتخابات پارلمانی فرانسه

پرده‌برداری از دموکراسی دروغین در پاریس

بر اساس نتایج اولیه دور اول، نزدیک به ۵۳درصد از صاحبان حق رأی از شرکت در این انتخابات صرف‌نظر کرده‌اند. بدین ترتیب میزان مشارکت فرانسوی‌ها به‌احتمال‌زیاد نسبت به انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ بازهم کمتر شده است. دور دوم انتخابات که هفته آینده برگزار خواهد شد، تعیین خواهد کرد که آیا ، ائتلاف موسوم به«باهم» که بر محور حزب حاکم و طرفداران امانوئل ماکرون شکل‌گرفته  به اکثریت مطلق دست خواهد یافت یا خیر.
پرده‌برداری از دموکراسی دروغین در پاریس

گروه بین‌الملل
  بر اساس نتایج اولیه دور اول، نزدیک به ۵۳درصد از صاحبان حق رأی از شرکت در این انتخابات صرف‌نظر کرده‌اند. بدین ترتیب میزان مشارکت فرانسوی‌ها به‌احتمال‌زیاد نسبت به انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۷ بازهم کمتر شده است. دور دوم انتخابات که هفته آینده برگزار خواهد شد، تعیین خواهد کرد که آیا ، ائتلاف موسوم به«باهم» که بر محور حزب حاکم و طرفداران امانوئل ماکرون شکل‌گرفته  به اکثریت مطلق دست خواهد یافت یا خیر.طبق نتایج اولیه که در ساعت ۲۰ روز یک‌شنبه ۱۲ ژوئن اعلام شد، فاصله دو ائتلاف بزرگ رقیب بسیار اندک است: یک‌طرف ائتلاف نیروهای چپ و سبز که عملاتحت رهبری ملانشون قرارگرفته و اتحاد نوین مردمی زیست‌محیطی و اجتماعی یا « نوپس»نام دارد.  طرف دیگر ائتلاف طرفداران ماکرون که «باهم» نام‌‌گذاری شده است.
 ناکامی ماکرون در کسب اکثریت پارلمانی 
بر اساس آنچه رادیو فرانسه گزارش داده است، نسبتا روشن است که در پایان دور دوم انتخابات، ائتلاف طرفداران ماکرون اکثریت نسبی  کرسی‌های مجلس نمایندگان را کسب خواهد کرد اما معلوم نیست که شمار این کرسی‌ها به اکثریت مطلق، یعنی ۲۸۹ برسد.نکته دوم که طی پنج سال آینده در سیاست داخلی فرانسه اهمیت خواهد داشت شمار زیاد کرسی‌هایی است که نصیب ائتلاف چپ خواهد شد. پیشرفت قابل‌توجه این ائتلاف، بدون تردید حاصل تلاش‌های ژان لوک ملانشون است که در ایجاد اتحادی نسبی میان تشکل‌های رنگارنگ چپ و مدافعان محیط‌زیست موفق بود. بدین ترتیب وی ازاین‌پس چهره اصلی مخالفت باسیاست‌های رئیس‌جمهوری محسوب خواهد شد.
در انتخابات ریاست جمهوری که نزدیک به یک ماه و نیم قبل برگزار شد، رقیب اصلی ماکرون،  خانم مارین لوپن، رهبر حزب راست افراطی «تجمع ملی» یا« اجتماع ملی» بود؛ اما اینک با انتخابات پارلمانی، این وضعیت تغییر کرده و ملانشون به رقیب اصلی رئیس‌جمهوری تبدیل‌شده است.بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی، حزب مارین لوپن در رتبه سوم قرار می‌گیرد، هرچند که فاصله آن با دونیروی اصلی بسیار زیاد است.درصورتی‌که در دوم انتخابات ائتلاف «باهم» به اکثریت مطلق دست یابد دست امانوئل ماکرون برای اجرای برنامه‌هایش بازخواهد بود، در غیر این صورت، جناح حاکم باید منتظر روزهای سخت‌تری باشد.
 شهروندان فرانسوی دیگر انگیزه‌ای ندارند 
بی‌انگیزه بودن فرانسوی‌ها را رسانه‌های چپ و راست به‌اتفاق تأیید می‌کنند. روزنامه محافظه‌کار فیگارو معتقد است کار به‌جایی رسیده که اصلا به‌دردخور بودن سیاست زیر سؤال رفته. مردم می‌پرسند «برای چه باید رأی بدهیم؟ درهرصورت چیزی تغییر نخواهد کرد…»
جنبش‌های اعتراضی و حس عدم رضایت عمیقی که در سال‌های اخیر در فرانسه یا کشورهای مشابه دیده‌شده، اگرچه معمولا دولت حاکم را هدف می‌گیرند اما به‌واقع دلایلی دارند که مطلقا از اختیار حکومت‌های ملی خارج است: پیامدهای روند جهانی‌شدن، کاهش اقتدار اروپا در سطح بین‌المللی و رویارویی باقدرت عظیم چین، گرمایش زمین و نگرانی‌های ناشی از تغییر اقلیم، تسلط بی‌چون‌وچرای سرمایه‌های بین‌المللی و حکمرانی شرکت‌هایی چون«اپل» که فراتر از اختیارات دولت‌ها فعالیت می‌کنند.این رسانه دولتی در یک فرار روبه‌جلو مدعی شده است به‌طورکلی عملکرد نظام جهانی که سال‌به‌سال شکاف میان اقلیت بسیار ثروتمند و اکثریت متوسط و فقیر را عمیق‌تر می‌کند، بغض، نارضایتی و حس بی‌عدالتی را نزد اکثر مردم تشدید کرده و باعث بی‌اعتمادی نسبت به طبقه حاکم شده است؛ اما به عقیده روزنامه لیبراسیون، در این شرایط مردم از سیاست روی‌گردان می‌شوند و راه‌حل را در عرصه‌های دیگری به‌غیراز سیاست جست‌وجو می‌کنند «مثلاحفاظت از محیط‌زیست.» روزنامه میانه‌رو لوموند نیز حرف‌های یک رأی‌دهنده را در شهر نانت نقل می‌کند که با ابراز تأسف از طرز فکر غالب می‌گوید:«اکثر مردم معتقدند مسئولان سیاسی همه سروته یک کرباس‌اند. متأسفانه عوض کردن این نگرش کار خیلی سختی است…» سرمقاله‌نویس روزنامه فیگارو پرسش اساسی‌تری را مطرح می‌کند و می‌نویسد:«اصلاکسب قدرت سیاسی به چه درد می‌خورد؟» و حتی فراتر از آن:«اصلاسیاست به چه درد می‌خورد؟»وی بدبینی بسیاری از فرانسوی‌ها را از قول یک شهروند فرضی چنین توصیف می‌کند:«رأی من و عمل انتخاب‌شدگان هیچ تأثیری ندارد. وقتی اقتدار دولت و دارایی عمومی به عباراتی بی‌معنا تبدیل می‌شود، طبعابخش «ثروت»خصوصی بر تمامی عرصه‌های هستی ما سلطه می‌یابد…»
به باور سرمقاله‌نویس فیگارو، چاره کار«بازسازی بنیادین سیاست، پایبندی به ارزش‌های فرهنگی و اخلاقی و البته کاندیداهای قابل و شهروندان مسئول» است.
 تقلب در انتخابات فرانسه
ماجرا در انتخابات فرانسه به‌مراتب پیچیده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود. اکنون احزاب مخالف دولت با ارائه اسناد و شواهدی می‌گویند در دور اول انتخابات پارلمانی فرانسه تقلب شده است.  این تقلب ممکن است در دور دوم و نهایی انتخابات نیز تکرار شود. اتحاد احزاب مخالف رئیس‌جمهوری فرانسه موسوم به «نوپس» وزیر کشور را به تقلب و «دستکاری» ارقام مربوط به تعداد آرای احزاب در دور نخست انتخابات پارلمانی متهم کرد.
دور نخست انتخابات پارلمانی فرانسه برگزار شد و بر پایه گزارش وزارت کشور فرانسه احزابی که «ژان لوک ملانشون» آن‌ها را در مقابل ماکرون متحد کرد تنها چند دهم درصد از احزاب موسوم به «ماکرونی» فاصله‌دارند. نتیجه انتخابات در این ساعت نشان می‌دهد که   «اتحادیه جدید مردمی اکولوژیکی و اجتماعی» موسوم به «نوپس» توانسته ۲۵/۶درصد آرا را به خود اختصاص دهد. این در حالی است که ائتلاف «همه باهم» متشکل از حزب ماکرون با عنوان «جمهوری به‌پیش»، «جنبش دمکراتیک»
 و …. موفق شد ۲۵/۷۵ درصد آرا را از آن خود کند.درحالی‌که اختلاف دو حزب ۲۱ هزار رأی است، «مانوئل بونپار» یکی از نامزدهای حزب نوپس زنگ هشدار را به صدا درآورد و «ژرال دارمنن» وزیر کشور را به دستکاری ارقام متهم کرد. وی گفت: درحالی‌که آرای نوپس
 ۶ میلیون و ۱۰۱ هزار و ۹۶۸ رأی برابر ۲۶/۸ درصد آراست، وزارت کشور این رقم را ۵ میلیون و ۸۳۶ هزار و ۲۰۲ رأی (۲۵/۷ درصد) اعلام می‌کند تا احزاب طرفدار ماکرون در صدر قرار گیرند.همچنین «داوید کورمان» نامزد طرفدار محیط‌زیست از نوپس نیز در گفت‌وگو با رادیو «فرانس انفو» اعلام کرد که همه آرای این اتحادیه به‌ویژه در بخش ماورای بحار که احزاب با عناوین دیگری «چون سوسیالیست و طرفدار محیط‌زیست» شرکت کرده‌اند، شمارش نشده است. وی که هم‌اکنون نماینده پارلمان اروپاست آشکارا از واژه تقلب استفاده کرد و افزود: مهم نیست. به‌هرحال احزاب طرفدار رئیس‌جمهوری بدترین آمار را در انتخابات پارلمانی به دست آوردند. این بدان معناست که ماکرون از حمایت مردمی برخوردار نیست.

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.