پرده‌برداری از بازی ناشیانه رابرت مالی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 67586
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۱۰ |

پرده‌برداری از بازی ناشیانه رابرت مالی

رابرت مالی، دیپلمات مشهور و نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین و امور ایران  در حساب کاربری خود در توییتر درباره تلاش‌های کشورش و متحدان اروپایی‌اش در تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد:  شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی پیامی بدون ابهام به ایران ارسال کرد مبنی بر اینکه ایران باید به تعهدات پادمانی تحت پیمان منع اشاعه سلاح‌های اتمی (NPT) خود عمل کند.
پرده‌برداری از بازی ناشیانه رابرت مالی

محمد مهرعلی 
رابرت مالی، دیپلمات مشهور و نماینده ویژه آمریکا در مذاکرات وین و امور ایران  در حساب کاربری خود در توییتر درباره تلاش‌های کشورش و متحدان اروپایی‌اش در تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد:  شورای حکام آژانس بین‌المللی اتمی پیامی بدون ابهام به ایران ارسال کرد مبنی بر اینکه ایران باید به تعهدات پادمانی تحت پیمان منع اشاعه سلاح‌های اتمی (NPT) خود عمل کند.رابرت مالی در این خصوص مدعی شده است :
«صدور این قطعنامه ( قطعنامه ضد ایرانی آژانس) سیاسی نیست!  به‌محض اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعات فنی معتبر موردنیاز خود را به دست آورد، شورای حکام نیازی به اقدام بیشتر در مورد این موضوعات نخواهد دید.»
رابرت مالی در عمل، میان قطعنامه سیاسی و غیرحقوقی اخیر آژانس و رویکرد مشترک غرب و آژانس در قبال مذاکرات وین ارتباطی مستقیم برقرار کرده است. رابرت مالی از یک‌سو مدعی غیرسیاسی بودن قطعنامه آژانس شده است اما از سوی دیگر، تأکید دارد که با توجه به شرایط پیچیده موجود ( که کاخ سفید آن را ایجاد کرده است )، ایران باید از خواسته‌های فرابرجامی خود در مسیر احیای توافق هسته‌ای صرف‌نظر کند.اظهارات رابرت مالی، در ارتباط مستقیم با مواضع آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا قابل ارزیابی و تحلیل است. بلینکن نیز  به تصویب قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد و به‌رغم این اقدام تخریبی واشنگتن و متحدان اروپایی‌اش مدعی شد ایالات‌متحده آمریکا همچنان متعهد به بازگشت به برجام است .
بر اساس محاسبه بایدن و همراهانش، قطعنامه سیاسی آژانس مقدمه‌ای برای عقب‌نشینی ایران از برخی خواسته‌های خود در مذاکرات وین یا توقف برخی مطالبات حقوقی ایران از طرف مقابل ( آمریکا و تروئیکای اروپایی) تلقی می‌شود. این دومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شد. چین و روسیه پیش‌تر مخالفت جدی خود را با قطعنامه ضد ایرانی اعلام کرده بودند. فراموش نکنیم که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ رسما از برجام  خارج شد و سخت‌ترین تحریم‌های ممکن را علیه جمهوری اسلامی وضع کرد. این اقدامات ترامپ، در ذیل استراتژی  فشار حداکثری  قابل واکاوی و بررسی می‌باشد. استراتژی فشار حداکثری ، در حقیقت منظومه‌ای از سلسله مؤلفه‌های بازدارنده ، محدودکننده و مخرب با هدف تغییر ساختار و نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. 
اکنون دولت بایدن در حال تکرار همان خطای بزرگ است.همان‌گونه که اشاره شد، در ابتدای سال ۲۰۲۰ نیز دولت سابق آمریکا ( دولت ترامپ) از رافائل گروسی مدیرکل آژانس خواست تا قطعنامه‌ای را با حمایت تروئیکای اروپایی علیه تهران تصویب کند. گروسی نیز به این توصیه مقامات دولت سابق آمریکا عمل کرد اما نتیجه این بازی، چیزی جز استمرار کاهش تعهدات برجامی ایران و افزایش سطح غنی‌سازی به ۲۰ و متعاقبا ۶۰ درصد نبود.واقعیت امر این است که بایدن و رابرت مالی از قطعنامه اخیر آژانس به‌عنوان مصداق فشار هوشمندانه   علیه تهران یاد می‌کنند اما قطعا خروجی و نتیجه نهایی این بازی سیاسی و غیرحقوقی به سود ایالات‌متحده و شرکای آن نخواهد بود.

نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.