پرتاب تیرهای غرب در تاریکی مذاکرات وین - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 49511
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۶:۱۶ |
تأملی بر بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپایی

پرتاب تیرهای غرب در تاریکی مذاکرات وین

 پیشرفت غرورآفرین و روزافزون دانشمندان هسته‌ای کشورمان در تولید فلز  اورانیوم 20 درصدی غنی‌سازی شده، پیام آشکاری را در خصوص توانایی و قدرت مانور فنی جمهوری اسلامی ایران در تقابل با زیاده‌خواهی‌ها و بازی سیاسی مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا به نظام بین‌الملل ارائه کرده است.
پرتاب تیرهای غرب در تاریکی مذاکرات وین

گروه بین‌الملل  
 پیشرفت غرورآفرین و روزافزون دانشمندان هسته‌ای کشورمان در تولید فلز  اورانیوم ۲۰ درصدی غنی‌سازی شده، پیام آشکاری را در خصوص توانایی و قدرت مانور فنی جمهوری اسلامی ایران در تقابل با زیاده‌خواهی‌ها و بازی سیاسی مشترک آمریکا و اتحادیه اروپا به نظام بین‌الملل ارائه کرده است. بیانیه اخیر سه کشور اروپایی( آلمان، انگلیس و فرانسه) در همین راستا قابل‌تحلیل و ارزیابی است.
بیانیه‌ای از جنس سردرگمی و اضطراب 
وزرای خارجه تروئیکای اروپایی اخیرا  با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز نگرانی از پیشرفت‌های حاصله در برنامه هسته‌ای ایران، از تهران خواستند هرچه سریع‌تر به میز مذاکرات بازگردد.بر اساس گزارش شبکه یورونیوز، کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه در این بیانیه مشترک با اشاره به این‌که ایران برای نخستین بار اقدام به تولید فلز اورانیوم ۲۰ درصد غنی‌شده کرده است، تأکید کردند که ظرفیت تولید اورانیوم غنی‌شده ایران به ۶۰ درصد رسیده و این مسئله مایه «نگرانی» است!این بیانیه بعدازآن منتشر می‌شود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده بود ایران ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد تولید کرده است.
سه کشور اروپایی در بخش دیگری از بیانیه مشترک خود بار دیگر مزورانه و بر اساس همان رویکرد فریبکارانه خود، مدعی شدند که پیشرفت‌های حاصل‌شده در برنامه هسته‌ای ایران گام‌های کلیدی در جهت ساخت سلاح اتمی هستند و تهران هیچ نیاز باورپذیر دیگری به این اقدامات ندارد! به عبارت بهتر، کشورهای اروپایی نیازهای علمی ، پزشکی و اقتصادی کشورمان را در این خصوص منکر شده‌اند .تروئیکای اروپایی در ادامه این بیانیه نوشته‌اند: «آنچه نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد این است که ایران با عقب‌نشینی از سازوکارهای نظارتی توافق شده در توافق هسته‌ای، دسترسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برنامه‌های هسته‌ای خود را محدود و اجرای پروتکل الحاقی را نیز متوقف کرده است.»
در بخش دیگری از این بیانیه وزرای خارجه سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان نسبت به توقف دوماهه مذاکرات وین ابراز نگرانی کردند و افزودند: «مذاکرات هسته‌ای در وین به خواست ایران دو ماه است که متوقف‌شده و تهران هنوز تاریخی برای ادامه این گفت‌وگوها اعلام نکرده است. ایران همزمان با پرهیز از مذاکره، در حال برداشتن گام‌هایی روی زمین است که بازگشت به برجام را پیچیده‌تر می‌کند.»
در پایان این بیانیه سه کشور اروپایی از ایران خواسته‌اند هرچه سریع‌تر فعالیت‌های ناقض برجام را متوقف کند و به مذاکرات هسته‌ای وین بازگردد زیرا همان‌طور که پیشتر هم تأکید شده گذشت زمان در این مسئله به سود هیچ‌یک از طرفین نیست.
 نقدی بر بیانیه تروئیکای اروپایی
بدون شک ادعاهای مطرح‌شده در بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی ، به لحاظ حقوقی محلی از اعراب ندارد. ادعاهای مطرح‌شده از سوی آمریکا و شرکای اروپایی آن ( که ناظر بر نقطه گریز یا نقطه گذار هسته‌ای تعریف می‌شود)، اساسا بر پایه نوعی دروغ‌پردازی هسته‌ای شکل ‌گرفته است. واقعیت امر این است که مقامات اروپایی از یک‌سو بر لزوم احیای توافق هسته‌ای تأکید می‌کنند و از سوی دیگر، با صدور بیانیه‌های دروغین و مضحکانه خود، مسیر مذاکرات را پیچیده‌تر می‌سازند. طی روزهای اخیر برخی رسانه‌های غربی بر روی «توقف مذاکرات وین» یا «عدم پیشرفت» درروند انجام مذاکرات تأکید ویژه‌ای داشته‌اند. اکثر رسانه‌های غربی معتقدند که دولت بایدن چاره‌ای جز« احیای برجام» ندارد زیرا هزینه‌های عدم بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای به مراتب از فواید آن بیشتر خواهد بود. سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه در یک رویکرد مشترک و ملموس، خواستار احیای ناقص برجام یا بازگشت ظاهری به این توافق هستند. دلیل این مسئله نیز مشخص است: اینکه بازیگران غربی در صددند با 
باقی نگاه‌داشتن بخشی از تحریم‌ها و عدم پذیرش راستی آزمایی بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای، تهران را وادار به پذیرش مذاکرات و مطالبات فرابرجامی
 ( منطقه‌ای و موشکی) خود کنند. بدیهی است که جمهوری اسلامی ایران هرگز قطعات پازل این بازی خطرناک را تکمیل نخواهد کرد! 
نکته دیگر  به تأکید تروئیکای اروپایی در خصوص کاهش سطح همکاری‌های ایران و آژانس در برهه زمانی فعلی بازمی‌گردد. باید این مسئله را مدنظر قرار داد که توقف برخی همکاری‌ها با آژانس، معلول کارشکنی این سازمان و نهاد بین‌المللی در مسیر ارزیابی فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان و ماهیت سیاسی این سازمان بوده است. مسئولین جمهوری اسلامی ایران بارها در مواضع رسمی خود اعلام کرده‌اند که آژانس، در طرح و بازطرح موضوعات ادعایی و غیرمستند علیه کشورمان، به‌مثابه یکی از بازوان تبلیغاتی و سیاسی آمریکا و اتحادیه اروپا عمل می‌کند. قطعا در چنین شرایطی استمرار همکاری‌ها با آژانس در یک مسیر و مجرای طبیعی امکان‌پذیر نیست. به عبارت بهتر، اگر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقلال خود در نظام بین‌الملل و عدم بازی مستقیم خود در زمین غرب و رژیم اشغالگر قدس را اثبات می‌کرد، امروز تصمیم دیگری در خصوص نحوه همکاری با این سازمان از سوی مجلس شورای اسلامی گرفته می‌شد! 
اروپائیان فرصت بسیار اندکی دارند
چنانکه بارها تأکید شده است، دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید ورودی مسئولانه به موضوع داشته باشد. بدیهی است که آمریکا و تروئیکای اروپایی فقط یک‌بار فرصت دارند حسن نیت خود را در قبال احیای توافق هسته‌ای نشان دهند! به عبارت بهتر، اگر آن‌ها فرصت مذاکرات وین را با زیاده‌خواهی و رویکرد غیرحقوقی خود از دست بدهند، دیگر جایی برای طرح گزینه‌های جایگزین از سوی آن‌ها باقی نخواهد ماند. در این معادله، غرب باید میان «بازگشت کامل به برجام» یا« حفظ شرایط موجود و پذیرش تبعات بعدی آن» دست به انتخاب بزند. در هر حال، فرصت برای کاخ سفید و تروئیکای اروپایی شدیدا محدود است. جمهوری اسلامی ایران اکنون این پیام آشکار را به غرب مخابره کرده است که میان «توافق بد» و « عدم توافق»
 قطعا گزینه دوم را انتخاب خواهد کرد ! این پیام آشکاری است که آمریکا و اتحادیه اروپا چاره‌ای جز درک آن نخواهند داشت ! در این میان، صدور بیانیه‌های تبلیغاتی علیه ایران، انحرافی  در مسیر تعیین‌شده از سوی کشورمان ایجاد نخواهد کرد. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.