پاتک ترامپ به کاخ سفید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 79981
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۶:۳۰ |
پشت پرده ماجرای جرم امنیتی بایدن چیست؟

پاتک ترامپ به کاخ سفید

در حالی که مقامات حزب دموکرات آمریکا تلاش می کردند از ماجرای کشف اسناد محرمانه و فوق سری در ویلای ترامپ در فلوریدا بیشترین بهره برداری سیاسی ممکن را در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 ببرند، انتشار اخبار مربوط به رسوایی امنیتی بایدن ( به همان سبک و سیاق ترامپ)شوک سختی به آنها وارد ساخته است.
پاتک ترامپ به کاخ سفید

گروه  بین الملل 
در حالی که مقامات حزب دموکرات آمریکا تلاش می کردند از ماجرای کشف اسناد محرمانه و فوق سری در ویلای ترامپ در فلوریدا بیشترین بهره برداری سیاسی ممکن را در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ببرند، انتشار اخبار مربوط به رسوایی امنیتی بایدن ( به همان سبک و سیاق ترامپ)شوک سختی به آنها وارد ساخته است. مریک گارلند، دادستان کل آمریکا بازرس ویژه ای را برای تحقیق درباره نحوه مدیریت اسناد محرمانه دولتی توسط جو بایدن تعیین کرده است.رابرت هر، از مقام‌های ارشد سابق وزارت دادگستری آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رهبری تیم تحقیق در این پرونده را بر عهده دارد.این مدارک محرمانه اخیرا در منزل رئیس جمهوری آمریکا و دفتر کاری پیدا شده که او بعد از پایان دوران معاون ریاست جمهوری‌اش استفاده می‌کرد.کاخ سفیدمدعی شده است که  بایدن همکاری تمام عیاری با تحقیقات در این پرونده خواهد داشت.
 اصل ماجرا چیست؟
صورت مسئله برای بسیاری ازمخاطبان آمریکایی پیچیده به نظرمی رسد. بر این اساس کاخ سفید می‌گوید وزارت دادگستری ایالات متحده در حال بررسی اسنادی است که دارای مهر «طبقه‌بندی» بوده و در دفتر سابق جو بایدن، رئیس جمهور، در یک مرکز تحقیقاتی پیدا شده است.وکیل  بایدن گفته است در ماه نوامبر، تیم وکلای او حدود ۱۰ پرونده در یک کمد قفل‌شده در مرکز «پن بایدن»، در واشنگتن، کشف کردند. این مجموعه به مرکز آرشیو ملی تحویل آمریکا داده شده است.به گزارش شبکه خبری سی‌بی‌اس نیوز، پلیس فدرال آمریکا، – اف‌بی‌آی – در تحقیقات پیرامون این اسناد در مرکز پن بایدن مشارکت دارد و از مریک گارلند، دادستان کل آمریکا، خواسته شده است که آن‌ها را بررسی کند.روز سه شنبه – ۱۰ ژانویه – ابتدا گزارش شد که هنوز مشخص نیست این اسناد با چه موضوعاتی مرتبط است. حوالی ظهر رسانه‌ها نوشتند در میان این اسناد اطلاعات محرمانه‌ای در ارتباط با ایران، اوکراین و بریتانیا وجود دارد که احتمالا مرتبط با اوضاع و تحولات این کشورها در دورانی است که  بایدن به عنوان معاون باراک اوباما در کاخ سفید حضور داشت.
 ابهامات گسترده در ماجرای کشف اسناد محرمانه از منزل بایدن 
نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد، مربوط به ابهامات گسترده مربوط به این ماجراست. ریچارد ساوبر، مشاور ویژه جو بایدن،  به سی‌بی‌اس گفت که درست قبل از برگزاری انتخابات میان دوره‌ای، وکلای جو بایدن در جریان پاک سازی این اتاق این اسناد را یافتند.جو بایدن بین سال‌های  ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ دفتری در این مؤسسه تحقیقاتی داشت. او در آن زمان معاون رئیس جمهوری بود. ساختمان این مؤسسه حدود یک و نیم کیلومتر با کاخ سفید فاصله دارد. ساوبر گفته است که «از زمان پیدا شدن این اسناد، وکلای شخصی رئیس‌جمهور با مرکز آرشیو ملی و وزارت دادگستری همکاری نزدیک داشته‌اند تا اطمینان حاصل کنند که هرگونه سوابق مربوط به دوره ریاست جمهوری اوباما و معاونت جو بایدن در اختیار آرشیو ملی قرار می‌گیرد».او توضیح نداده است که به چه دلیل در مورد موضوع یافت شدن اسناد در ماه نوامبر و قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای با تأخیری دوماهه اطلاع‌رسانی شده است.  با این حال، برخی سؤالات و ابهامات مهم تر نیز در این خصوص وجود دارد که مهم‌ترین آنها مربوط به نقش پشت پرده ترامپ در افشاگری اخیر علیه بایدن می باشد. برخی معتقدند که رئیس جمهور سابق آمریکا، درمیان برخی نزدیکان رئیس جمهورکنونی آمریکا دست به یارگیری و جذب طرفدار زده است. ضمن آنکه در پلیس اف بی آی نیز برخی افراد ، هنوز طرفداران سر سخت ترامپ هستند   هر چند که تلاش می کنند این طرفداری را کتمان نموده یا آن را به نوع دیگری بروزدهند! به نظر می رسد
جناح طرفدار ترامپ در اف بی آی یا همان جناح خاموش قدرت در نهادهای امنیتی آمریکا، دست به انتقام از بایدن ودموکرات‌ها زده است.  
 بایدن هم به مانند ترامپ متهم است 
اکنون قدرت مانورترامپ درمواجهه با بایدن دوچندان شده است زیرا اکنون، رئیس جمهورکنونی آمریکا دیگر نمی تواند در عرصه سیاسی و انتخاباتی در خصوص پنهان‌سازی اسناد محرمانه و فوق سری توسط ترامپ مانور چندانی صورت دهد. پس از پایان دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق، از او به دلیل انتقال پرونده‌های طبقه‌بندی شده به اقامتگاهش در فلوریدا  تحقیقاتی به عمل آمد.در ماه سپتامبر، از بایدن هنگام شرکت در یک برنامه شبکه سی‌بی‌اس در مورد واکنش او به یافت شدن اسناد محرمانه در مارآلاگو – اقامتگاه دونالد ترامپ در فلوریدا – سؤال شد.جو بایدن گفت: «متعجم که چه طور کسی می‌تواند اینقدر غیرمسئولانه عمل کند؟»
ترامپ در مطلبی در سایت رسانه اجتماعی خود –  Truth Social- به پیدا شدن این اسناد در دفتر کار سابق آقای بایدن واکنش نشان داد و با اشاره به نحوه برخورد اف‌بی‌آی با موضوع مدارک محرمانه در اقامتگاهش، پرسید: «قرار است اف‌بی‌آی چه موقعی به خانه‌های جو بایدن، شاید حتی به کاخ سفید هجوم ببرد؟» ترامپ به اتهام خودداری از قبول سریع درخواست‌ بازگرداندن حدود ۳۰۰ سند طبقه‌بندی شده که پس از ترک قدرت به مارآلاگو برده بود، تحت بازجویی قرار گرفته است. موضوع انتقال اسناد را آرشیو ملی به مقامات قضائی اطلاع داده بود.پرونده‌های جو بایدن کوتاه مدتی پس از آن یافت شد که وزارت دادگستری اعلام کرد  یک حقوقدان مستقل را برای تصمیم‌گیری در مورد احتمال ایراد اتهام کیفری علیه ترامپ در ارتباط با یافت شدن پرونده‌های محرمانه در مارآلاگو تعیین کرده است.چندی پیش  ترامپ در مارالاگو و در میان اعضای خانواده‌ و افراد وفادارش در حزب جمهوری‌خواه مثل مدیسون کاتورن، اعلام کرد كه در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ به میدان می‌آید؛ اما در این مراسم افراد سرشناسی مثل دختر خودش ایوانکا ترامپ، دستیار پیشین کاخ سفید حضور نداشتند.  چنانچه دسانتیس در نهایت نامزد نشود، احتمال دارد شمار دیگری از جمهور‌ی‌خواهان از جمله نیکی هیلی، سفیر پیشین ایالات متحده در سازمان ملل، و مایک پمپئو، وزیر خارجه سابق، برای شرکت در انتخابات ۲۰۲۴ وارد گود شوند.همان‌طور که نظرسنجی امرسون خاطرنشان کرد، «هیچ‌یک از نامزدهای دیگر حمایت دورقمی جمهوری‌خواهان را ندارند».باید تأکید کنیم که نتایج نظرسنجی های انتخابات درون حزبی(چه در میان جمهوریخواهان و چه دموکرات‌ها) ازارزش و اعتبار زیادی در نزد مخالفان عمومی انتخابات برخوردار نیست زیرا در بسیاری از نظرسنجی ها، شیطنت‌هایی در تعیین جامعه هدف یا نحوه طرح پرسش‌ها به سود یا زیان یک نامزد سیاسی خاص وجود دارد.

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.