وضعیت اقتصادی کشورها اجازه ادامه درگیری‌های قره‌باغ را نمی‌داد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 31175
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۳۶ |
جلال‌زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

وضعیت اقتصادی کشورها اجازه ادامه درگیری‌های قره‌باغ را نمی‌داد

وحید جلال زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به «رسالت» می‌گوید: انتظار می‌رفت درگیری‌ها بین ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره‌باغ طولانی نشود چراکه وضعیت اقتصادی کشورها اجازه تحمل این درگیری‌ها، آن‌هم در شرایط فعلی را نمی‌داد.
وضعیت اقتصادی کشورها اجازه ادامه درگیری‌های قره‌باغ را نمی‌داد

وحید جلال زاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به «رسالت» می‌گوید: انتظار می‌رفت درگیری‌ها بین ارمنستان و آذربایجان در منطقه قره‌باغ طولانی نشود چراکه وضعیت اقتصادی کشورها اجازه تحمل این درگیری‌ها، آن‌هم در شرایط فعلی را نمی‌داد.وی ادامه داد: جمهوری آذربایجان قصد داشت تا پیشروی‌هایی در منطقه قره‌باغ داشته باشد و تا جمعه شب نیز چند روستا تحت تصرف نیروهای آذربایجان درآمده بود. رئیس‌جمهور این کشور هم توصیه کرد که ارمنی‌ها از آخرین فرصت پیش‌آمده برای مذاکره در مسکو برای جلوگیری از کشته شدن بیشتر مردمشان استفاده کنند.جلال زاده افزود: نخست‌وزیر ارمنستان نیز طی هفته گذشته با برخی از کشورها تماس گرفت تا برای آتش‌بس میانجیگری کنند و در نهایت روسیه موفق شد و لاوروف روز گذشته این جلسه را برگزار کرد و آتش‌بس محقق شد.این عضو کمیسیون امنیت ملی ابراز کرد: موضع جمهوری اسلامی نیز در این میان بسیار دقیق و مشخص بود. ما از قطعنامه‌های صادرشده سازمان ملل حمایت می‌کنیم و از درگیری‌های نظامی ناخشنود هستیم. بنابراین به دنبال آتش‌بس میان این دو کشور بودیم و حتی اعلام کردیم که اگر دو کشور بپذیرند ما آماده میانجیگری هستیم.او اظهار کرد: از طرفی برخی اطلاعات به دست ما رسیده است که برخی از کشورهای خارج از حوزه قره‌باغ قصد داشتند در این مسئله دخالت کنند و شاهد ردپای رژیم صهیونیستی در منطقه قره‌باغ بودیم. جلال زاده یادآور شد: ارمنستان در ابتدای سال ۹۹ قصد داشت سفارت رژیم صهیونیستی را در ایروان بازگشایی کند و جمهوری اسلامی ایران ‌همان زمان به آن‌ها تذکر داد که ورود و حضور نیروهای صهیونیستی در منطقه به نفع هیچ‌کس نیست. همچنین صداوسیما طی دو روز گذشته گزارشی را پخش کرد که نشان می‌داد از سلاح‌های این رژیم در این منطقه استفاده می‌شود. این اتفاقات نشان داد که موضع جمهوری اسلامی ایران درست و منطقی بوده است.
 درگیری‌های قره‌باغ و نفوذ نیروهای تکفیری
وی همچنین با اشاره به فرصت پیش‌آمده در درگیری‌ها قره‌باغ و نفوذ نیروهای تکفیری به این منطقه خاطرنشان کرد: گفته می‌شود در این‌ بین برخی از نیروهای تکفیری از سمت ترکیه به منطقه درگیری‌ها وارد شدند. ما تذکرات لازم را به کشور ترکیه دادیم و به‌هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهیم که نیروهای تکفیری در نزدیکی مرزهای ما حضورداشته باشند. بنابراین به کشورهای متخاصم به‌ویژه کشور ترکیه که به‌صورت رسمی در مورد مناقشه قره‌باغ سوگیری کرده است، اعلام می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان این خطای راهبردی را نمی‌پذیریم و واکنش لازم را نشان می‌دهیم.این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: برقراری آتش‌بس مقدمه‌ای برای آغاز مذاکرات بین این دو کشور است تا بدون خونریزی و جنگ، مشکلات خود را حل کنند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.