وضعیت اضطراری در کانادا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 60824
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۲۷ |
بلایی که کامیون‌داران سر دولت اتاوا آورده‌اند

وضعیت اضطراری در کانادا

 اعتراض کامیون‌داران، روزهای سخت و دشواری را برای دولت جاستین ترودو در کانادا رقم‌زده و محبوبیت وی را شدیدا کاهش داده است. طبق حکم یک قاضی در کانادا راه‌بند‌ان ایجاد‌شده از سوی کامیون‌داران باید برچیده شود. یک هفته از انسداد پل امبسادور می‌گذرد؛ پلی که وینزور در اونتاریو را به دیترویت در میشیگان وصل می‌کند و راهی مهم برای انتقال کالاست.یک قاضی در کانادا با صدور حکمی اعلام کرد که راه‌بندان ایجاد‌شده توسط کامیون‌داران معترض بر روی پل امبسادور باید برچیده شود.
وضعیت اضطراری در کانادا

گروه بین‌الملل 
 اعتراض کامیون‌داران، روزهای سخت و دشواری را برای دولت جاستین ترودو در کانادا رقم‌زده و محبوبیت وی را شدیدا کاهش داده است. طبق حکم یک قاضی در کانادا راه‌بند‌ان ایجاد‌شده از سوی کامیون‌داران باید برچیده شود. یک هفته از انسداد پل امبسادور می‌گذرد؛ پلی که وینزور در اونتاریو را به دیترویت در میشیگان وصل می‌کند و راهی مهم برای انتقال کالاست.یک قاضی در کانادا با صدور حکمی اعلام کرد که راه‌بندان ایجاد‌شده توسط کامیون‌داران معترض بر روی پل امبسادور باید برچیده شود.
  چالش جدی در کانادا 
جفری موراوتس که قاضی دادگاه عالی ایالت اونتاریو در کاناداست همچنین گفت که این حکم باید به اجرا گذاشته شود.پلیس وینزور در پی صدور حکم دادگاه بیانیه‌ای برای آگاه کردن معترضان صادر کرد تا آن‌ها را متوجه کند، «بستن این راه ارتباطی مرزی اقدامی مجرمانه محسوب می‌شود.»
البته باوجوداین‌که ساعت‌ها از اعلام حکم دادگاه می‌گذرد، هنوز هم بیش از ۲۰۰ معترض کامیون‌دار به اعتراضات خود بر روی این پل ادامه می‌دهند. این پل مسیر کلیدی و راه ‌ارتباطی میان وینزور در اونتاریو (کانادا) و دیترویت در میشیگان (ایالات‌متحده) است.به‌طورمعمول از طریق این مسیر مقادیر زیادی کالا ازجمله وسایل و قطعات یدکی خودرو حمل‌ونقل می‌شود.اعتراضات کامیون‌داران در ارتباط با محدودیت عبور و مرور مرزی به جریان افتاده و آنان ازجمله به اجباری شدن واکسیناسیون علیه کرونا برای تردد در مرز آمریکا و کانادا معترض‌اند.البته اعتراضات کامیون‌داران گسترش‌یافته و به اعتراضاتی وسیع‌تر علیه سیاست‌های ضدکرونایی دولت جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا بدل شده است.
ترودو اعلام کرده که دولت برای رفع انسداد پل حتی شاید به‌زور متوسل شود. او  با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد بسته شدن گذرگاه‌های مرزی بین دو کشور گفت‌وگو کرد.با بسته شدن این گذرگاه‌ها شرکت‌‌های خودروسازی و سازندگان قطعات یدکی خودرو با بحران و دشواری‌های بزرگی روبه‌رو شده‌‌اند.اتحادیه سازندگان قطعات یدکی خودرو و شهر وینزور
 به دادگاه شکایت کرده‌اند که روزانه به دلیل این راه‌بندان ۵۰ میلیون دلار ضرر به بار می‌آید.
 اعلام وضعیت اضطراری 
«جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا گفت که برای پایان دادن به اعتراضاتی که برخی از گذرگاه‌های مرزی این کشور را بسته و بخش‌هایی از پایتخت را فلج کرده است، اختیارات اضطراری که به‌ندرت استفاده می‌شوند، ازجمله قطع منابع مالی را فعال خواهد کرد.دولت کانادا می‌گوید اعتراضات اخیر به اقتصاد و شهرت کانادا به‌عنوان یک شریک تجاری قابل‌اعتماد آسیب می‌رساند، اقدامات گسترده‌ای را برای حمایت از نیروهای پلیس و تحت‌نظارت قرار دادن بسترهای تأمین مالی جمعی تحت نظارت تأمین مالی تروریسم ارائه کرد. به نوشته خبرگزاری «رویترز» اعتراضات «کاروان آزادی» که توسط کامیون‌داران کانادایی در مخالفت با واکسیناسیون اجباری یا قرنطینه مرتبط با همه‌گیری «کووید۱۹» برای رانندگان مرزی آغاز شد، مردم را به مخالفت با سیاست‌های ترودو در مورد همه‌چیز از محدودیت‌های کرونایی گرفته تا مالیات بر کربن کشاند.ترودو در یک کنفرانس خبری بامداد سه‌شنبه گفت: «مسدود‌بودن راه‌ها به اقتصاد ما آسیب می‌زند و امنیت عمومی را به‌خطر می‌اندازد. ما نمی‌توانیم و نخواهیم گذاشت که فعالیت‌های غیرقانونی و خطرناک ادامه یابد.»
معترضان پل «سفیر» که یک مسیر تجاری حیاتی به دیترویت است را به مدت ۶ روز قبل از پاکسازی تظاهرات توسط پلیس را مسدود کردند، درحالی‌که دیگران گذرگاه‌های مرزی کوچک‌تر را در آلبرتا، مانیتوبا و بریتیش کلمبیا بسته‌اند.نخست‌وزیر کانادا گفت: «علی‌رغم بهترین تلاش‌های آن‌ها، اکنون واضح است که چالش‌های جدی برای توانایی مجریان قانون برای اجرای مؤثر قانون وجود دارد.»
به نوشته رویترز، قانون شرایط اضطراری که در سال ۱۹۸۸ تصویب شد، به دولت فدرال کانادا اجازه می‌دهد تا قوانین ایالتی را زیر پا بگذارد و اقدامات موقت ویژه‌ای را برای تضمین امنیت در هنگام شرایط اضطراری ملی مجاز کند. بر اساس این گزارش، از جمله اقداماتی که دولت ترودو قصد دارد علیه کامیون‌داران معترض انجام دهد، مسدود کردن حساب‌های بانکی آن‌ها و توقیف کردن کامیون‌ها و تریلی‌های آن‌هاست.ترودو گفت که این اقدامات «ازنظر جغرافیایی خاص و فقط درجایی که موردنیاز است» هدف قرار خواهند گرفت و آن‌ها همچنین «محدودیت زمانی» خواهند داشت.پارلمان کانادا نیز باید ظرف هفت روز استفاده از اقدامات اضطراری را تأیید کند و همچنین این اختیار را دارد که آن‌ها را لغو کند.
 اعتراضات مشابه در فرانسه
در این میان، شاهد وقوع اعتراضات مشابهی در پاریس پایتخت فرانسه نیز هستیم.همین مسئله، وضعیت اضطراری و سختی را برای دولت امانوئل ماکرون به وجود آورده است. فراتر از آن، ماکرون که برای حضور در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه آماده می‌شود، تلاش می‌کند تا با سرکوب فوری این اعتراضات، مانع از تشدید آن‌ها شود. پلیس فرانسه در جریان اعتراضات کامیون‌داران در پاریس حدود یک‌صد نفر از معترضان را بازداشت کرده است. کامیون‌داران که به سیاست‌های کرونایی دولت فرانسه معترض‌اند، توانستند اعتراضات را به بلوار شانزه‌لیزه بکشانند.
در فرانسه کامیون‌داران با الهام از همکاران کانادایی خود وارد صحنه شده و علیه سیاست‌های کرونایی دولت امانوئل ماکرون دست به اعتراض زده‌اند. آن‌ها حتی موفق شدند اعتراضات خود را به بلوار معروف شانزه‌لیزه بکشانند.معترضان علی‌رغم ممنوعیت‌های اعلام شده از سوی پلیس موفق شدند با پای پیاده و همراهی بیش از یک‌صد خودرو وارد بلوار شانزه‌لیزه شوند. آنان اما موفق نشدند پایتخت فرانسه را فلج کنند.در پی این رویداد پلیس فرانسه وارد صحنه شده و با استفاده از گاز اشک‌آور با این تظاهرات که بدون مجوز انجام شده بود، برخورد و تظاهرکنندگان را متفرق کرد.طبق اعلام مقامات پلیس ۹۷ نفر در جریان این اعتراضات بازداشت‌شده و علیه ۵۱۳ نفر نیز هشدار صادر شده است.
به گزارش رسانه‌های خبری عملیات مأموران پلیس همچنان ادامه دارد. آن‌ها تلاش می‌کنند جلوی انسداد خیابان‌ها توسط کسانی را که به شکل خودخوانده «کاروان آزادی» را به راه انداخته‌اند، بگیرند.مقامات پلیس اعلام کرده‌اند که بین روزهای جمعه گذشته (۱۱ فوریه / ۲۲ بهمن) تادوشنبه حدود ۷۵۰۰ مأمور پلیس بسیج شده‌اند.هزاران معترض از سراسر فرانسه در طی روزهای گذشته با خودروهای باری، شخصی و همچنین کاروان‌های خود راهی پایتخت این کشور شدند تا به جمع کامیون‌داران معترض بپیوندند.
در میان آنان هم کسانی به چشم می‌خورند که مخالف واکسیناسیون هستند و هم کسانی که به جنبش «جلیقه زردها»تعلق دارند و هم افرادی که به‌طورکلی مخالف سیاست‌های دولت هستند و قصد اعتراض به دولت ماکرون را دارند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.