وزارت خارجه توازن را در تعامل با شرق و غرب‌ رعایت نکرد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 47427
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۶:۴۷ |
محمود عباس‌زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس:

وزارت خارجه توازن را در تعامل با شرق و غرب‌ رعایت نکرد

محمود عباس زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به سیاست‌هایی که دولت در ارتباط خارجی با دنیا در پیش گرفت، بیان کرد: عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی حاوی نقاط ضعف و قوت مختلفی بود.
وزارت خارجه توازن را در تعامل با شرق و غرب‌ رعایت نکرد

حانیه مسجودی
محمود عباس زاده، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به سیاست‌هایی که دولت در ارتباط خارجی با دنیا در پیش گرفت، بیان کرد: عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی حاوی نقاط ضعف و قوت مختلفی بود. نخستین نقطه‌ضعف در ابتدا این بود ‌که دولت فعلی تمام تمرکزش بر سیاست خارجی بود و سیاست اصلی آن‌ها در روابط خارجی به چند کشور غربی معطوف می‌شد که موردنقد است و توازن دولت برای ارتباط با کشورها دیده نمی‌شود. وی افزود: در دولت روحانی تعادل در تعامل با کشورها حفظ نشد و حتی تعامل با کشورهای منطقه ادامه نداشت و تمرکز دولتمردان به سمت کشورهای اروپایی بود. این رویکرد مناسب جمهوری اسلامی ایران نبود چراکه تمرکز دولت صرفا بر برجام آن‌هم در شرایط مستعجل بود.  عباس زاده تأکید کرد: این در حالی است که عقلانیت حکم می‌کند ما باید به‌صورت متعادل با تمام دنیا ارتباط داشته باشیم و از ظرفیت‌ها و داشته‌های کشورها بهره‌مند شویم. طبیعتا باید در سیاست خارجی اولویت‌هایی داشته باشیم تا بیشترین منافع را کسب کنیم.
  اگر به ظرفیت همسایگان توجه می‌کردیم به غرب نیازی نداشتیم
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: کشور ما در کل دنیا بعد از چین بیشترین همسایه خاکی و آبی را دارد و کشورهای همسایه ما یک تریلیون دلار در سال واردات دارند. از طرفی کل صادرات غیرنفتی ما حدود ۵۰ میلیارد دلار است و این به معنای یک‌بیستم نیاز منطقه است. اگر ما به غرب آسیا توجه داشته باشیم و از ظرفیت‌های کشورهای همسایه خودمان استفاده کنیم اساسا به ارتباط با کشورهای غربی نیاز نداریم.
او گفت: مسئولان در سیاست خارجی باید یک نقشه هوشمندانه برای استفاده از ظرفیت تمام کشورهای دنیا از کوچک گرفته تا بزرگ داشته باشند و اولویت‌بندی عقلانی صورت گیرد. با در پیش گرفتن این سیاست می‌توانیم از ظرفیت همسایگان و قدرت‌های شرقی استفاده کنیم. عباس زاده خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفته شد متأسفانه دولت تمام تمرکزش بر چند کشور اروپایی بود و در این کشورها هدفش رسیدن به توافق برجام بود و تمام تخم‌مرغ‌هایش را در یک سبد چید اما شاهد بودیم که کشور متضرر شد. بنابراین امیدوار هستیم در دوره جدید از تجربه دولت یازدهم و دوازدهم استفاده کنیم و یک طرح نو در سیاست خارجی در پیش گیریم.
  استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی، باید اولویت‌ وزارت خارجه باشد
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس عنوان کرد: مسئولان باید توجه کنند که اگر نتیجه ارتباطات سیاسی و بین‌المللی در سفره اقتصادی کشور محصولی نداشته باشد، عملا بی‌فایده است. متأسفانه حوزه اقتصاد و تجارت شناسایی ظرفیت‌های اقتصادی کشورهای مختلف باید در اولویت‌ها قرار می‌گرفت اما این اقدام صورت نگرفت.
وی در انتها خاطرنشان کرد: هر ضرری که ما متحمل می‌شویم یک مفهوم سیاسی دارد و من نمی‌خواهم اتهامی را به دولت یا شخص خاصی بزنم و بگویم آن‌ها غرب‌گرا هستند. بحث من این است که تمرکز فعالیت در سیاست خارجی بر ۴ کشور غربی و غفلت از کشورهای دیگر یک نقطه‌ضعف بزرگ است که موردنقد قرارگرفته است موضوع اصلی این است که توازن و عقلانیت و تعادل در ایجاد ارتباط متناسب با ارزش و وزن هر کشور باید رعایت شود.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.