واریز سود سهام عدالت موجب ترغیب سهامداران به نگه‌داشت سهم خواهد شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 66897
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۰۲ |
احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه:

واریز سود سهام عدالت موجب ترغیب سهامداران به نگه‌داشت سهم خواهد شد

بنابر اعلام پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار،گفت: سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت توسط سازمان خصوصی‌سازی در حال وصول است. این سود در آینده نزدیک به‌حساب سهامداران واریز خواهد. البته ارزش این سود، بسیار کمتر از واریزی‌های قبلی است.
واریز سود سهام عدالت موجب ترغیب سهامداران به نگه‌داشت سهم خواهد شد

گروه اقتصادی
بنابر اعلام پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار،گفت: سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت توسط سازمان خصوصی‌سازی در حال وصول است. این سود در آینده نزدیک به‌حساب سهامداران واریز خواهد. البته ارزش این سود، بسیار کمتر از واریزی‌های قبلی است.شرکت‌های پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام (ره)، پتروشیمی بوعلی سینا، پتروشیمی بیستون، پتروشیمی تبریز، پتروشیمی خوزستان، دخانیات ایران، ساختمان سد و تأسیسات آبیاری سابیر، شهر صنعتی البرز، شهر صنعتی رشت، شهر صنعتی کاوه، مشانیر و مگا موتور، شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت هستند که پتروشیمی‌های ارومیه، تبریز، خوزستان، بندر امام، بیستون و بوعلی سینا، بیشترین سهم را در پرتفوی غیربورسی سهام عدالت دارند و از ۶ تا ۳۰درصد مالکیت این شرکت‌ها را در برمی‌گیرند. پیش‌ازاین موضوع و در تاریخ ۲۱ فروردین‌ماه، پیمان حدادی، مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که سود شرکت‌های غیربورسی در حال بررسی است که چقدر از سود این شرکت‌ها از طرف سازمان خصوصی‌سازی دریافت شده است. احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه در تشریح واریز سود شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت به‌حساب سهامداران به خبرنگار «رسالت» بیان داشت: سود شرکت‌های غیر بورسی با توجه به اینکه در مدت گذشته قابل معامله نبوده و متوقف‌شده بود، مبلغ چشمگیری نیست. 
وی افزود: با توجه به اینکه سود واریزشده شرکت‌های غیربورسی سهام عدالت حساب سهامداران وارد بازار بورس نخواهد شد، تغییری در این بازار نیز ایجاد نمی‌شود. بنابراین نمی‌توان عنوان کرد که واریز سود شرکت‌های غیر بورسی بازار سرمایه را دچار تحول مثبت یا منفی خواهد کرد. اشتیاقی تصریح کرد: نکته قابل‌توجه این است که در آینده‌ای نزدیک سهام عدالت شرکت‌های غیر بورسی می‌تواند بر مبحث مدیریت سهام عدالت وترغیب دارندگان برای نگه داشت سهام مؤثر واقع شود. 
او اضافه کرد: هنگامی‌که معاملات فروش سهام عدالت آزاد شود، پرداخت سود شرکت‌های غیربورسی می‌تواند مثمرثمر باشد. بنابراین در حال حاضر و در زمان توقف آزادسازی سهام عدالت، تأثیر چشمگیری به‌غیراز کمک به سهامداران نخواهد داشت. 
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت فعلی و نوسانات بورس همچنین خاطرنشان کرد: بی‌شک پس از رشد بازار نیاز به ورود اطلاعات جدید بود. برای آنکه بتوانیم از شاخص یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عبور کنیم، باید نسبت به عوامل بنیادی و ورود نقدینگی بدون ترس آگاهی لازم را کسب می‌کردیم. 
 کلیت حال حاضر بازار بورس دور از منطق نیست
وی گفت: برای آنکه فروش متوقف و پرتفوی افراد در نقش اوراق با درآمد ثابت نگه‌داری نشود، ضرورت داشت ابهامات برطرف و شرایط بازار تغییر کند. از طرفی دیگر روند سودآوری شرکت‌ها برای تبیین افزایش میزان سود نیز مشخص نشده و به‌موجب این امر بدیهی است که بازار دچار نوسان شود.
اشتیاقی در پایان این گفت‌‌وگو گفت: با توجه به گزارش فروش سه‌ماهه آخر سال ۱۴۰۰، علی‌رغم افزایش فروش، شاهد افزایش قیمت تمام‌شده نیز بودیم. براین اساس مبرهن می‌شود که افزایش سودآوری رخ نداده است. بنابراین کلیت بازار بورس در حال حاضر دور از منطق نیست. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.