هم‌پیمانی آشکار آمریکا و داعش علیه ملت عراق - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 46611
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۶:۲۱ |
چرا دولت مصطفی الکاظمی اقدامی صورت نمی‌دهد؟

هم‌پیمانی آشکار آمریکا و داعش علیه ملت عراق

 اگرچه هم‌پیمانی و به عبارت بهتر، تعلق‌خاطر داعش به واشنگتن موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد اما این هم‌پیمانی پس از حضور جوبایدن و دموکرات‌ها در کاخ سفید آشکارتر شده است. دلیل این مسئله کاملا مشخص است: نخست اینکه بایدن و همراهانش در دوران حضور اوباما در کاخ سفید مؤسس داعش بوده‌اند و دوم اینکه بایدن سعی دارد استراتژی خطرناک «تجزیه عراق» را از طریق تروریست‌های تکفیری داعش پیش ببرد. توطئه‌ای که قطعا آمریکا در انجام آن ناکام خواهد ماند.
هم‌پیمانی آشکار آمریکا و داعش علیه ملت عراق

 گروه بین‌الملل 
 اگرچه هم‌پیمانی و به عبارت بهتر، تعلق‌خاطر داعش به واشنگتن موضوعی نیست که بتوان آن را کتمان کرد اما این هم‌پیمانی پس از حضور جوبایدن و دموکرات‌ها در کاخ سفید آشکارتر شده است. دلیل این مسئله کاملا مشخص است: نخست اینکه بایدن و همراهانش در دوران حضور اوباما در کاخ سفید مؤسس داعش بوده‌اند و دوم اینکه بایدن سعی دارد استراتژی خطرناک «تجزیه عراق» را از طریق تروریست‌های تکفیری داعش پیش ببرد. توطئه‌ای که قطعا آمریکا در انجام آن ناکام خواهد ماند.
عناصر گروه تروریستی داعش در راستای طرح آمریکا برای فشار به ملت عراق از طریق قطعی برق، در حال نابودی شبکه برق این کشور هستند؛ اقدامی که به سود توطئه‌های واشنگتن است.
آمریکا و داعش دو لبه قیچی «جنگ برق» علیه عراق
سازمان الحشد الشعبی (بسیج مردمی) عراق روز یک شنبه خبر داد که موفق شده است تلاش تروریست‌های داعش برای منفجر کردن دکل‌های برق واقع در جنوب نینوی را خنثی کند.این سازمان با انتشار بیانیه‌ای خبر داد، نیروهای لشکر ۲۵ الحشد، اجازه ندادند عناصر داعش یک دکل برق را در جنوب استان نینوی منهدم کنند.شبکه خبری الایام به نقل از الحشد گزارش داد، نیروهای الحشد الشعبی در یک عملیات امنیتی، سه بسته انفجاری دست‌ساز را کشف و ضبط کردند که برای انهدام یکی از دکل‌های برق نینوی کار گذاشته‌شده بود.
این روزهای گرم تابستانی، بحران برق و قطعی آن، به یکی از مشکلات بسیار مهم برای ملت عراق بدل شده است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان، مانع‌تراشی‌های آمریکا و تلاش‌های خرابکارانه داعش را علت اصلی قطع برق می‌دانند.
 آمریکا پشت پرده ماجراست 
«عدی الخدران» از رهبران ائتلاف پارلمانی «الفتح» عراق روز شنبه تأکید کرد که «آمریکا بزرگ‌ترین برنده جنگ برق در عراق است».
الخدران به پایگاه خبری «المعلومه» گفت که «آمریکا از سال ۲۰۰۳ تا به امروز، مخالف هرگونه توسعه واقعی سیستم برق است و [فعالیت] شرکت‌های آلمانی و سایر کشورها را متوقف کرده است. همه این مسائل بیانگر این است که واشنگتن اعمال فشار می‌کند تا مشکلات ۴۰ میلیون عراقی همچنان ادامه داشته باشد».
وی تأکید کرد: «حمله به سیستم برق عراق از رهگذر هدف قرار دادن دکل‌های برق، تصادفی نیست؛ بلکه یک طرح سازمان‌یافته چند بُعدی توسط آمریکاست که بهترین بهره را از پیامدهای آن می‌برد».
این دیپلمات عراقی بابیان اینکه طرح‌هایی از طریق جنگ برق در عراق وجود دارد، ولی این طرح‌ها اجرایی نخواهد شد، خاطرنشان کرد: «باید نیروهای الحشد الشعبی در طرح‌های حمایت از سیستم‌های برق، مشارکت بیشتری داشته باشند».
در همین ارتباط، «محمد ابوالهیل» عضو کمیسیون نفت و انرژی عراق تأکید کرد که «مسئله برق در عراق یک مسئله سیاسی است که آمریکا آن را  مدیریت می‌کند و قصد دارد عراق را تضعیف کند و مانع پیشرفت این کشور شود.آمریکا در وخامت وضعیت برق عراق نقش مهمی دارد و آخرین نمونه آن، فشار به شرکت زیمنس آلمان بود تا از عراق خارج شود».
در همین ارتباط، دولت عراق روز شنبه خبر داد که در حملات مختلف به شبکه برق این کشور در مناطق متعدد، دست‌کم ۷ نفر کشته و ۱۱ نفر دیگر مجروح شدند. در این حملات دست‌کم ۶۱ خط اصلی شبکه برق ملی این کشور تخریب شد.
چند روز پیش برخی منابع آگاه از استعفای «ماجد مهدی حنتوش» وزیر برق عراق به دلیل عدم تأمین برق موردنیاز شهروندان عراقی در فصل گرما، خبر دادند و اعلام کردند که «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر نیز با این استعفا موافقت کرده است و رسما این خبر اعلام خواهد شد.
 بی‌تفاوتی مصطفی الکاظمی نسبت به پروژه مشترک آمریکا و داعش
در این میان، شاهد بی‌تفاوتی نخست‌وزیر عراق در قبال اقدامات مشترک داعش و آمریکا هستیم. 
همزمان با اعلام رسانه‌ای استعفای وزیر برق عراق، شرکت توزیع برق در جنوب این کشور از توقف فعالیت کلیه نیروگاه‌های مناطق جنوبی عراق بدون اطلاع از دلیل آن، خبر داد و اداره برق «میسان» اعلام کرد که، برق در چهار استان ذی‌قار، بصره، میسان و السماوه قطع‌شده است.
برج‌های انتقال برق در مناطق دوردست و دور از حضور نیروهای امنیتی در استان‌هایی چون دیالی، کرکوک و صلاح‌الدین اغلب هدف حملات تروریست‌های داعش قرار می‌گیرند. به نظر می‌رسد که بقایای داعش در این استان‌ها برای ابراز وجود و تقویت روحیه خود باهدف فشار و آسیب به دولت عراق و تشدید نارضایتی مردم این کشور از شرایط خود، حملات برنامه‌ریزی‌شده‌ای برای هدف قرار دادن خطوط انتقال برق انجام می‌دهند.
جنگ اقتصادی علیه ملت عراق
«محمدرضا» رئیس کمیسیون دفاع و امنیت ملی پارلمان عراق در سخنانی گفت که تروریست‌های داعش طبق دستور سرکرده جدید خود اقدام به انفجار دکل‌های برق می‌کنند تا عراق را در تنگنای اقتصادی قرار دهند.
او به وب سایت العربی الجدید گفت که تروریست‌های داعش قصد دارند امنیت بازار اقتصادی را هدف قرار دهند و پارلمان به‌زودی با دعوت از مقامات امنیتی از آن‌ها در خصوص انفجار دکل‌های برق و شرایط امنیتی عراق سؤال خواهد کرد. این مقام پارلمانی، انفجار دکل‌های برق را یک «جنگ اقتصادی» از سوی تروریست‌های داعش عنوان کرد.
در هفته‌‌های گذشته همزمان با گرم شدن شدید هوا و نیاز مبرم به برق، تروریست‌های داعش نیز اقدام به تخریب خطوط انتقال برق در استان‌های مختلف عراق کرده‌اند. «عبدالخالق العزاوی» عضو کمیسیون دفاع و امنیت پارلمان دیروز گفت که از ابتدای سال جاری فقط در استان «دیالی» ۱۵ عملیات تروریستی برای انفجار دکل‌ها صورت گرفته است. در یک ماه گذشته نیز ۳۴ مرتبه دکل‌های برق در مناطق شمالی عراق هدف قرارگرفته‌اند.
بهتر است مقامات کاخ سفید به سؤالات دیگری نیز در این خصوص پاسخ دهند ازجمله این‌که نقش تروریست‌های «سنتکام» در فراری دادن بسیاری از  نیروهای داعش درصحنه نبرد با ارتش عراق و سوریه و هدایت آن‌ها به‌سوی مکان‌های نامعلوم و بیابانی در مناطق مرزی و صعب‌العبور  این دو کشور چه بوده است؟! همچنین بهتر است جوبایدن شخصا  در خصوص نقش خود و مقامات دولت اوباما در شکل‌دهی  و هدایت تروریست‌های تکفیری در منطقه پاسخگو باشد. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.