هفت سال ریزش و رویش در جهاد کشاورزی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 32320
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۰ |
واکاوی عملکرد وزرای جهاد کشاورزی در دولت روحانی؛

هفت سال ریزش و رویش در جهاد کشاورزی

اینکه می‌گویند وزارت جهاد کشاورزی، شاهرگ اقتصاد کشور و تأمین‌کننده نیازهای ضروری مردم است، موضوعی کاملا بجا و قابل‌تأمل است، اما گاهی اوقات مشاهده این وزارتخانه به خاطر فقدان نگاه تخصصی به مباحث مرتبط با بخش کشاورزی، دام و طیور، زندگی و معیشت روزانه مردم را با مشکل مواجه ساخته و پیامدهایی را برای کشور در پی داشته است. 
هفت سال ریزش و رویش در جهاد کشاورزی

سعید امینی
اینکه می‌گویند وزارت جهاد کشاورزی، شاهرگ اقتصاد کشور و تأمین‌کننده نیازهای ضروری مردم است، موضوعی کاملا بجا و قابل‌تأمل است، اما گاهی اوقات مشاهده این وزارتخانه به خاطر فقدان نگاه تخصصی به مباحث مرتبط با بخش کشاورزی، دام و طیور، زندگی و معیشت روزانه مردم را با مشکل مواجه ساخته و پیامدهایی را برای کشور در پی داشته است. 
ایران به دلیل برخورداری از اقلیم جذاب و شرایط آب‌وهوایی متنوع، بسترهای لازم را برای توسعه کشاورزی فراهم کرده، اما در سال‌های گذشته به‌خصوص در دولت تدبیر وامید از این ظرفیت به‌خوبی استفاده‌نشده است.
وزارت جهاد کشاورزی چشم امید کشاورزان و مشاغل مرتبط با کشاورزی و دامداری محسوب می‌شود. این وزارتخانه نقش کلیدی و مهمی در توسعه صنعت کشاورزی و حمایت از کشاورزان دارد؛ درواقع خیلی بی راه نیست اگر گفته شود وزارت جهاد کشاورزی قلب تپنده اقتصاد  کشور است؛ زیرا همیشه در مواقع تحریم و سخت‌ترین شرایط حاکم بر کشور، صنعت کشاورزی به کمک حاکمیت و دولت آمده است.
در هفت سال گذشته، وزارت جهاد کشاورزی با فرازوفرودهای بسیاری همراه بوده که تک‌تک لحظات آن بر روی عملکرد صنعت کشاورزی، دام و طیور تأثیرگذار بوده است.
این وزارتخانه در هفت سال گذشته حضور دو وزیر را در رأس امور اجرایی خود تجربه کرده است. محمود حجتی به‌عنوان نخستین وزیر جهاد کشاورزی دولت حسن روحانی از مرداد ۱۳۹۲ تا آذر ۱۳۹۸ عهده‌دار سکان هدایت وزارت جهاد کشاورزی بود، اما پس از استعفای او، کاظم خاوازی به‌عنوان دومین وزیر جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید، فرمان هدایت این وزارتخانه را تا به امروز بر عهده دارد.
 عملکرد ۶ ساله محمود حجتی در بوته نقد
در دوره مسئولیت ۶ ساله حجتی برخی از اموراتی بودند که حجتی به‌راحتی می‌توانست آن‌ها را پیگیری کند، اما به دلایل مختلف پیگیری و اجرایی نشد. 
در زمان وزارت محمود حجتی «پیشرفت کُند آماده‌سازی پرتال کشاورزی»، «واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی در زمان خودکفایی»، «ناکارآمدی در حوزه پیشگیری، شناسایی و درمان بیماری‌های دام و طیور»، «رها شدن بنگاه‌های خرد روستایی»، «تأخیر در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی» و «تأخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان» را شاهد بودیم.
 کاظم خاوازی؛ وزیر خنثی و به‌دوراز حاشیه
کاظم خاوازی از بیستم فروردین ۱۳۹۹ بر مسند وزارت جهاد کشاورزی تکیه زده و جایگزین محمود حجتی شد. رزومه کاظم خاوازی نسبت به محمود حجتی، تخصصی‌تر و نشان‌دهنده این است که اغلب سوابق کاری و تحصیلی او مرتبط با حوزه کشاورزی است. 
با توجه به سوابق علمی کاظم خاوازی انتظار می‌رود، او برای حذف دلالان و سوداگران بازار محصولات کشاورزی و تبدیل کشاورزی سنتی به کشاورزی علمی و صنعتی، راهکار و برنامه‌های عملی و مدون ارائه دهد، 
وزارت جهاد کشاورزی کارکرد و وظیفه مهمی را بر عهده دارد و در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی انتظار می‌رود که این وزارتخانه با تکیه‌بر توان داخلی و تخصص گرایی از واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی جلوگیری کند و قدر ویژگی‌های ارزنده جغرافیایی و محیط زیستی کشورمان را بداند تا هم در صنایع راهبردی مختلف در بخش کشاورزی سرمایه‌گذاری صحیح صورت بگیرد و هم انگیزه کشاورزان و تولیدکنندگان محصولات دامی و کشاورزی افزایش یابد.

نویسنده : سعید امینی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.