هر آنچه که باید در مورد هوش و استعداد تحلیلی آزمون تیزهوشان بدانید! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 79766
  پرینتخانه » اخبار دیگران تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۱ |

هر آنچه که باید در مورد هوش و استعداد تحلیلی آزمون تیزهوشان بدانید!

در سیستم آموزش و پرورش ایران چندین نوع مدرسه با نام های مدارس دولتی و عادی، مدارس غیر انتفاعی، مدارس نمونه دولتی، مدارس تیزهوشان و...و وجود دارند. در بین این مدارس، مدارس تیزهوشان زیر نظر سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان یا به طور اختصار سمپاد هستند.
هر آنچه که باید در مورد هوش و استعداد تحلیلی آزمون تیزهوشان بدانید!

در سیستم آموزش و پرورش ایران چندین نوع مدرسه با نام های مدارس دولتی و عادی، مدارس غیر انتفاعی، مدارس نمونه دولتی، مدارس تیزهوشان و…و وجود دارند. در بین این مدارس، مدارس تیزهوشان زیر نظر سازمان ملی پرورش استعداد های درخشان یا به طور اختصار سمپاد هستند. این نوع مدارس خدمات آموزشی بهتری به افراد و دانش آموزانی که سطح هوشی بالاتری دارند ارائه می­دهند. همانطور که احتمالا می دانید، برای ورود به این مدارس، ابتدا باید در آزمون ورودی آن پذیرفته شوید. امروز در این مطلب با عنوان «هر آنچه که باید در مورد هوش و استعداد تحلیلی آزمون تیزهوشان بدانید!» قصد داریم در رابطه با مدارس تیزهوشان، آزمون تیزهوشان ششم و نهم، مباحث هوش و استعداد تحلیلی آزمون تیزهوشان و هر آنچه که در مورد این آزمون و راهکارهای قبولی در آن باید بدانید را با شما در میان بگذاریم، پس به هیچ وجه این مطلب را از دست ندهید.

هر آنچه که باید در مورد هوش و استعداد تحلیلی آزمون تیزهوشان بدانید! - موسسه موفقیت

اهمیت تحصیل در مدارس برتر و تیزهوشان!

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که تحصیل در مدارس برتر و تیزهوشان چه اهمیتی دارد؟ اهمیت این موضوع زمانی عیان می شود که شما آمار قبولی بالای این مدارس در کنکور را می بینید. متاسفانه این سیستم باعث شده است که دانش آموزان مدارس دولتی و نمونه دولتی چندان موفق نباشند و سهم آن‌ها از نفرات برتر کنکور تنها ۵ درصد باشد. این درحالی است که ۹۵ درصد رتبه های برتر مربوط به مدارس تیزهوشان و غیرانتفاعی هستند.

مقایسه مدارس تیزهوشان و غیرانتفاعی

اگر بخواهیم مدارس تیزهوشان و غیرانتفاعی را با هم مقایسه کنیم، در ابتدا باید مدارس غیرانتفاعی را به دو قسمت تقسیم نماییم. اول مدارسی که آزمون ورودی دارند و دوم مدارس بدون آزمون. مدارس بدون آزمون چندان سطح علمی بالایی ندارند و بهتر است اولویت شما مدارس با آزمون ورودی باشد. سطح مدارس غیرانتفاعی با آزمون ورودی، تقریبا با مدارس تیزهوشان برابر است اما با یک تفاوت عمده؛ شهریه و هزینه ثبت نام! به طور مثال شهریه مدارس تیزهوشان در پایه دوازدهم که سال کنکور است و گران ترین پایه تحصیلی محسوب می شود، حدود ۲۰ میلیون تومان است اما این مبلغ برای مدارس غیرانتفاعی چندین برابر است و حتی تا ۱۰۰ میلیون تومان در سال نیز می رسد!

روش ورود به مدارس استعداد های درخشان

روش ورود به مدارس استعداد های درخشان - هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان - موسسه موفقیت

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان هر سال برای پذیرش دانش آموزان در مقاطع متوسطه اول و متوسطه دوم توسط مرکز پرورش استعداده ای درخشان کشور برگزار می­شود. مرکز ملی پرورش استعداد های درخشان هر ساله قبل از برگزاری آزمون ورودی مدارس استعداد های درخشان، برای اطلاع متقاضیان از شرایط ثبت نام و شرکت در آزمون و همچنین شرایط ورود به مدارس استعداد های درخشان شروع به انتشار دفترچه راهنمای شرکت در آزمون تیزهوشان می­نماید که قصد داریم جزئیات آن را با هم بررسی نماییم.

شرایط ورود به مدارس استعداد های درخشان از ششم به هفتم (متوسطه اول)

یکی از زمان هایی که داوطلبان می­توانند در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان شرکت کنند و استعداد خود را برای ورود به این مدارس به چالش بکشند، کلاس ششم به هفتم است. دانش آموزان واجد شرایط باید در تمام دروس کلاس پنجم و ششم دبستان خود مقیاس خیلی خوب را کسب کرده باشند. همچنین دانش آموزانی که فقط در یک درس مقیاس خوب را کسب کرده اند و در بقیه دروس کلاس پنجم و ششم دبستان مقیاس خیلی خوب را به دست آورده اند نیز می­توانند در آزمون ورودی مدارس استعداد های درخشان شرکت کنند.

مباحث آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم به هفتم

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان ششم به هفتم از پرسش ها و تست های استعداد تحلیلی و هوش تیزهوشان است و هیچ کدام از سوالات استعداد تحصیلی یا پرسش های درسی در این آزمون آورده نمی­شود! منظور از سوالات استعداد تحلیلی یا هوش، سوالات چهار گزینه ای هستند که میزان هوش و توانایی تحلیلی، طبقه بندی و ریشه یابی دانش آموزان را مورد ارزیابی قرار می­دهند. این نوع سوالات از منابع و مباحث مختلف و متفاوتی طرح می­شوند و به همین علت صرفا از محتویات کتاب های درسی نیستند.

شرایط ورود به مدارس استعداد های درخشان از نهم به دهم (متوسطه دوم)

شرایط ورود به مدارس استعداد های درخشان - هوش و استعداد تحلیلی آزمون تیزهوشان - موسسه موفقیت

مقطع دیگری که دانش آموزان و متقاضیان می­توانند برای ورود به مدارس استعداد های درخشان در آزمون ورودی شرکت کنند، کلاس نهم به دهم است.

شرایط ورود به مدارس تیزهوشان نهم به دهم

می­توان گفت که یکی از مهم ترین شروط ورود به مدارس تیزهوشان نهم به دهم، اشتغال به تحصیل داوطلبان در پایه نهم است. طبق دفترچه ثبت نام آزمون ورودی مدارس تیزهوشان، داطلبان و متقاضیان جهت ثبت نام و همچنین شرکت در آزمون باید حداقل معدل ۱۹ در کلاس هشتم کسب کرده باشند.

همچنین باید این نکته را هم گفت که دانش آموزان مشغول به تحصیل در کلاس نهم مدارس تیزهوشان نیازی به شرکت در آزمون های ورودی مدارس استعداد های درخشان ندارند و فقط با کسب حداقل معدل ۱۶ در امتحانات خرداد ماه می­توانند ماندن خود را در این مدارس تضمین کنند و دیگر نیازی به شرکت مجدد در آزمون ندارند.

مباحث آزمون ورودی مدارس تیزهوشان نهم به دهم

آزمون ورودی مدارس تیزهوشان نهم به دهم شامل پرسش های استعداد تحلیلی تیزهوشان و به علاوه شامل سوالات استعداد تحصیلی یا درسی نیز می­باشد.

سوالات استعداد تحلیلی تیزهوشان و تفاوت آن با استعداد تحصیلی؟

همانطور که قبلا نیز اشاره کردیم، این آزمون از سوالات چهارگزینه ای تشکیل شده است و به منظور سنجش میزان هوش و استعداد داوطلبان و متقاضیان مورد استفاده قرار می­گیرند. این نوع از سوالات در آزمون ورودی مدارس سمپاد و برخی دیگر از مدارس برتر مطرح می شوند و با توجه به اینکه مباحث هوش و استعداد تحلیلی هستند، شما با خواندن کتاب و جزوه مدرسه توانایی پاسخگویی به این سوالات را نخواهید داشت!

استعداد تحصیلی اما مربوط به دروس ریاضی، علوم، ادبیات، مطالعات اجتماعی و دینی هستند که مربوط به آزمون تیزهوشان نهم است و در آزمون تیزهوشان ششم این بخش وجود ندارد. سطح این سوالات نیز بالاتر از کتاب درسی است و شما برای پاسخگویی به این سوالات باید تست زنی و تمرین زیادی انجام دهید.

کدام مقطع برای ورود به این مدارس بهتر است؟!

برای جواب دادن به این سوال بهتر است به مطالب و توضیحاتی که درباره آزمون ورودی این مدارس داده شد برگردیم …

طبق مطالبی که گفته شد، ورود به مدارس استعداد های درخشان از کلاس ششم ابتدایی به هفتم متوسطه اول بهتر است زیرا حجم این آزمون کمتر است و متقاضیان لازم نیست مطالب کتاب های درسی خود را مورد مطالعه قرار بدهند و فقط کافی است که در آزمون استعداد تحلیلی یا هوش ششم به هفتم شرکت کرده و نمره کافی برای قبولی را به دست بیاورند.

مزیت دیگری که می­توان برای اینکار یعنی ورود به مدارس استعداد های درخشان از طریق آزمون ورودی پایه ششم به هفتم در نظر گرفت، ظرفیت بالای مدارس استعداد های درخشان و پایین بودن داوطلبان است. به همین دلیل است که متقاضیان ورود به مدارس تیزهوشان در مقطع ششم به هفتم شانس بیشتری برای قبولی دارند!

همچنین در صورت قبولی در این آزمون می­توانند ماندن خود در مدارس استعداد های درخشان در مقاطع متوسطه اول و دوم تضمین کنند!!

برای قبولی در آزمون ورودی تیزهوشان این نکات را حتما رعایت کنید!

برای قبولی در آزمون ورودی تیزهوشان این نکات را حتما رعایت کنید! - هر آنچه که باید در مورد هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان بدانید - موسسه موفقیت

با توجه به تعداد زیاد شرکت کنندگان در آزمون تیزهوشان، بسیاری از داوطلبان امید زیادی به قبولی ندارند و بدون هیچ آمادگی صرفا در آزمون شرکت می کنند. طبق تجربه باید به شما بگوییم که شما با تلاش و تمرین به راحتی می توانید در تیزهوشان قبول شوید و اصلا کار سختی نیست! راهکارها و نکات زیر در قبولی تیزهوشان کمک زیادی به شما خواهد کرد.

۱. داشتن برنامه ریزی و تلاش مضاعف

با برنامه ریزی و تلاش مستمر می­توان در هرکاری موفق شد. برای اینکه بتوانید در آزمون ورودی تیزهوشان نمره لازم را کسب کرده و موفق شوید باید ابتدا برای موفقیت در این آزمون از قبل برنامه ریزی کرده و برای آن تلاش کنید. پس با برنامه ریزی و تلاش می‌توانید شانس خود را برای قبولی در این آزمون و ورود به مدارس تیزهوشان بیشتر کنید. برای این برنامه ریزی می توانید از یک مشاور تحصیلی کمک بگیرید.

۲. تمرین و تست زنی

با توجه به تستی بودن آزمون تیزهوشان و عدم آمادگی و ترین دانش آموزان در بخش تست زنی، عمده دانش آموزان با این بخش مشکل دارند. برای تقویت در این بخش باید تمرین و تست زنی را بیشتر نمایید. شرکت در آزمون های شبیه ساز می تواند کمک زیادی در این بخش به شما کند.

مطمئن‌ترین راه قبولی در تیزهوشان، شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون موفقیت!

مطمئن‌ترین راه قبولی در تیزهوشان، شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون موفقیت! - هوش و استعداد تحلیلی تیزهوشان - موسسه موفقیت

یکی از بهترین روش های که می­تواند شما را برای شرکت در آزمون های ورودی مدارس تیزهوشان آماده کند، شرکت در کلاس های آمادگی آزمون تیزهوشان موسسه موفقیت است. این کلاس‌های آمادگی با تطبیق دقیق بر سر فصل های آزمون تیزهوشان، می­توانند شما را به طور کامل برای قبولی در آزمون مدارس تیزهوشان و مدارس برتر دیگر آماده کنند.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در کلاس‌های آمادگی آزمون تیزهوشان و سایر مدارس برتر موسسه موفقیت به سایت این موسسه به نشانی آموزش سنتر (www.amoozeshcenter.com) مراجعه نمایید و یا با شماره تلفن موسسه موفقیت (۲۲۸۹۱۸۴۰-۰۲۱) تماس حاصل نمایید.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.