نمره «صفر» سازمان ملل در رفع تحریم‌های آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 19748
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۸:۱۷ |
عملکرد منفعلانه سازمان ملل در تسهیل شرایط برای ایران با شیوع کرونا؛

نمره «صفر» سازمان ملل در رفع تحریم‌های آمریکا

آمریکا بارها بعد از همه‌گیری شیوع ویروس کرونا و نیاز مبرم ایران به اقلام و تجهیزات پزشکی و دارویی مدعی شد تحریم‌های این کشور اخلالی در ارسال اقلام موردنیاز به ایران ایجاد نمی‌کند، اما این ادعا تنها در حد حرف باقی‌مانده است. 
نمره «صفر» سازمان ملل در رفع تحریم‌های آمریکا

‌|گروه سیاسی‌|
آمریکا بارها بعد از همه‌گیری شیوع ویروس کرونا و نیاز مبرم ایران به اقلام و تجهیزات پزشکی و دارویی مدعی شد تحریم‌های این کشور اخلالی در ارسال اقلام موردنیاز به ایران ایجاد نمی‌کند، اما این ادعا تنها در حد حرف باقی‌مانده است. 
شاید ازلحاظ تئوری گفته آمریکا درست باشد، اما به دلیل تحریم‌های بانکی آمریکا، شرکت‌ها از انجام هرگونه مبادله با ایران سر باز می‌زنند. شیوع کرونا در ایران و ایجاد شرایط خاص در تأمین ملزومات پزشکی باعث شد تعدادی از کشورها فشارهایی را به آمریکا برای کاهش تحریم‌ها وارد کنند، اما این کشور هیچ اقدامی در تسهیل شرایط برای ایران و رفع بخشی از تحریم‌ها اعمال نکرد.
ایران در هفته‌های گذشته بارها خواستار تعلیق برخی تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان شد تا برای مقابله با ویروس کرونا از کمک‌ها و تسهیلات جهانی بیشتری بهره ببرد. کشورهایی همچون چین، هند و روسیه در تلاش بودند از شدت تحریم‌ها بکاهند، اما در کمال تعجب آمریکا در وضعیت موجود تحریم‌های جدیدی را نیز برعلیه افراد و شرکت‌های ایرانی وضع کرده است.
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار رفع تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی آمریکا علیه ایران شد، اما این سازمان ظاهرا بیشتر نقش نظاره‌گر  در رخدادها را ایفا می‌کند و یا در حال پیاده‌سازی خط‌ مشی دستوری دولت آمریکا است، زیرا هیچ اقدام عاجل و شایسته‌ای در وضعیتی که جان هزاران نفر از مردم به دلیل اعمال تحریم‌ها به خطر افتاده، انجام نداده است. 
در چنین شرایطی نقش نهادهایی مانند سازمان ملل در حمایت از ایران و بهبود نسبی اوضاع بروز و ظهور پیدا می‌کند، اما این سازمان در عمل هیچ حمایت و کمکی را به کشورمان نتوانسته انجام دهد و تنها به اظهارنظری بسنده کرد.
سعید خزایی استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با« رسالت»، سازمان ملل را نهادی وابسته به آمریکا عنوان کرد و گفت: سازمان ملل بعد از جنگ دوم جهانی تغییرات ساختاری پیدا کرد و جامعه ملل تبدیل به سازمان ملل شد که بخش مهمی از بودجه این سازمان توسط دولت‌های مختلف در آمریکا تأمین‌شده است، هرچند در دولت ترامپ تأمین بودجه کمتری صورت گرفت. 
وی اظهار کرد: با توجه به تزریق مالی آمریکا روشن است در این سازمان لابی‌گری‌های زیادی از سوی آمریکا و شرکایش و صاحبان رأی در شورای امنیت برای خریدن رأی سایر اعضا و تأمین مقاصد آمریکا صورت می‌گیرد، در نتیجه رئیس این سازمان و نهادهای وابسته به آن مانند یونسکو نمی‌توانند خیلی مستقل عمل کنند و آزادی رأی داشته باشند. به همین علت بعد از شیوع کرونا اقدام عاجلی در برداشتن تحریم‌ها و اقلام بهداشتی و دارویی به ایران صورت نگرفته است.
خزایی ادامه داد: آمریکا به دلیل وجود معادلات خاص در سازمان ملل با تهدید به تحت‌فشار گذاشتن کشورها در اقتصاد و سایر حوزه‌ها در تصمیم‌گیری‌هایی که در صحن شورای امنیت سازمان ملل انجام می‌شود، دخالت می‌کند و آن‌ها را به نفع خود تمام می‌نماید. مداخلات و اظهار تأسف‌هایی که در پی بروز بحران‌ها و مشکلات در کشورها از سوی سازمان ملل انجام می‌گیرد صرفا به دلیل جلب افکار عمومی و استمرار امید مردم کشورها به این سازمان است مانند اظهار تأسفی که این سازمان برای ایران یا مشکلات موجود در میانمار و یمن کرده است. 
این کارشناس مسائل بین‌المللی، هدف آمریکا از بیان درخواست کمک ایران از این کشور را رسیدن به میز مذاکره عنوان کرد و افزود:  آمریکا به دنبال این است که در پی درخواست کمک ایران برای دریافت اقلام دارویی و بهداشتی، ما را  مجبور به انجام مذاکره سیاسی کند یعنی مسائل سیاسی را وجه‌الضمان برای ارسال کمک‌های پزشکی و دارویی و برداشتن تحریم‌ها قرار دهد. 
خزایی با تأکید بر ضرورت وجود دیپلماسی فعال ایران در جامعه جهانی در مواجهه با تحریم‌های آمریکا، بیان کرد: ایران هرگز پیشنهاد کمک آمریکا را نپذیرفت و از طریق ایجاد فشار روانی به جامعه آمریکا از طریق دستگاه دیپلماسی سعی در مجبور کردن این کشور در کاهش تحریم‌ها داشته است. این بهترین روش برای جلب افکار عمومی جهان و حزب رقیب ترامپ در آمریکا محسوب می‌شود. 
 خزایی معتقد است، آمریکا به دنبال فشار همه‌جانبه به ایران برای انجام مذاکره است و پیشنهاد کمک به ایران در شرایط فعلی بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. چنانچه قصد آمریکا کمک‌های بشردوستانه به ایران باشد می‌تواند همان‌طور که لیستی از شرکت‌های کوچک و اشخاصی که با شکستن تحریم‌ها، آن‌ها را در لیست سیاه خود قرار داده، تسهیلاتی که ادعا می‌کند جهت تأمین دارو و غذا و تجهیزات پزشکی برای ایران تعیین کرده را هم اعلام کند. 
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: طبق اعلام دولت آمریکا این کشور به هم‌پیمانان خود اجازه داده تا ارتباط و مراودات خود را با ایران برقرار کنند، اما در عمل هیچ مشکلی از سر راه برداشته نشده است. در واقع آمریکا به دنبال راه‌اندازی پروپاگاندای رسانه‌ای است. این کشور می‌‌خواهد مشکل ۴۰ ساله خود را با ایران از طریق تحریم مواد غذایی و دارویی که در دنیا قابل‌قبول نیست، حل کند. 
خزایی با اشاره به تبادلات مالی که در قالبINSTEX طی روزهای اخیر برای ایران صورت گرفته شده است، گفت: تبادلی که از طریق INSTEXصورت گرفت خیلی کارساز و قابل‌قبول نبود. در واقع این اقدام از سوی اتحادیه اروپا برای نشان دادن این مسئله بود که اتحادیه اروپا  متعهد به برجام است و سعی در زنده نگه‌داشتن آن را دارد.

نویسنده : گروه سیاسی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.