نعره ترامپ بر سر جمهوری‌خواهان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 76592
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۱۱ |
دگردیسی در معادلات سیاسی آمریکا

نعره ترامپ بر سر جمهوری‌خواهان

 بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید که جمعه منتشر شد، جمهوری‌خواهان و مستقل‌های متمایل به آن‌ها، ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا را به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۲۴ ترجیح می‌دهند. در نظرسنجی انجام‌شده توسط مؤسسه یوگاو، ۴۲ درصد جمهوری‌خواهان و مستقل‌های متمایل به آن‌ها گفتند دی‌سانتیس را به ترامپ برای نامزدی در سال ۲۰۲۴ ترجیح می‌دهند.
نعره ترامپ بر سر جمهوری‌خواهان

گروه  بین‌الملل 
 بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید که جمعه منتشر شد، جمهوری‌خواهان و مستقل‌های متمایل به آن‌ها، ران دی‌سانتیس، فرماندار فلوریدا را به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق این کشور برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۲۴ ترجیح می‌دهند. در نظرسنجی انجام‌شده توسط مؤسسه یوگاو، ۴۲ درصد جمهوری‌خواهان و مستقل‌های متمایل به آن‌ها گفتند دی‌سانتیس را به ترامپ برای نامزدی در سال ۲۰۲۴ ترجیح می‌دهند. فقط ۳۵ درصد گفتند ترامپ را به دی‌سانتیس ترجیح می‌دهند. طبق این گزارش، آن دسته از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی که خود را جمهوری‌خواهان راسخ می‌دانند، احتمال بیشتری داشت که نامزد سومی را (۴۵ درصد) به ترامپ به‌جای فرماندار فلوریدا که در انتخابات میان‌دوره‌ای توانست بار دیگر صاحب این سمت شود، ترجیح دهند. ۴۳ درصد جمهوری‌خواهان راسخ گفتند که دی‌سانتیس را ترجیح می‌دهند. درعین‌حال، دی‌سانتیس در بین رأی‌دهندگان متمایل به جمهوری‌خواهان حمایت بیشتری کسب کرد و ۴۵ درصد از افراد این گروه نامزدی وی را در مقابل ۲۱ درصد حمایت از نامزدی ترامپ، ترجیح دادند. 
 رقیب جدید ترامپ 
بااین‌حال، ۳۸ درصد پاسخ‌دهندگانی که خود را جمهوری‌خواهان نه‌چندان راسخ توصیف کردند، گفتند دی‌سانتیس را ترجیح می‌دهند، در مقابل ۳۱ درصد از افراد این گروه همین نظر را درباره ترامپ داشتند. این نتایج بعد از یک هفته تنش بین ترامپ و دی‌سانتیس پس پیروزی قاطع وی در فرمانداری فلوریدا منتشر شده است. دی‌سانتیس در کنار ترامپ به‌عنوان نامزد اصلی بالقوه برای نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۲۴ در نظر گرفته می‌شود. ترامپ سه‌شنبه تهدید کرد كه اطلاعات خصوصی درباره رقیب اصلی بالقوه‌اش را که «خیلی جذاب نخواهد بود»، اگر وی تصمیم بگیرد با او رقابت کند، به اشتراک خواهد گذاشت. ترامپ گفت: فکر می‌کنم اگر نامزد شود، خیلی بد به خود آسیب خواهد زد. من بیشتر از هرکسی، افراد دیگر  و حتی همسرش  درباره او می‌دانم!
درحالی‌که جمهوری‌خواهان خود را برای موج قرمز بزرگ آماده کرده بودند، با پیروزی «کاترین کورتز ماستو» سناتور ایالت نوادا در مقابل رقیب جمهوری‌‌خواه وی «آدام لاکسالت»، دموکرات‌ها ۵۰ کرسی سنا را در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره به دست آوردند و کنترل سنا در دست حزب جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا باقی ماند.پیش‌تر وبگاه «آکسیوس» در گزارشی به وضعیت نامزدهای تحت حمایت ترامپ در انتخابات جاری آمریکا در ایالت‌های کلیدی و رقابتی پرداخت و گزارش داد كه آن‌ها وضعیت خوبی در جدول شمارش آرای این ایالت‌ها ندارند.بااین‌حال،‌ جمهوری‌خواهان همچنان شانس پیروزی در مجلس نمایندگان آمریکا را دارند اما در آنجا هم اکثریت آن‌ها در مقایسه با دموکرات‌ها چندان بالا نخواهد بود. طبق تحلیل‌ها، پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان آمریکا حتی با اختلاف اندک هم همچنان می‌تواند برای رئیس‌جمهور دموکرات ایالات‌متحده آمریکا دردسرساز شود.بایدن پیش‌ازاین با ابراز رضایتمندی از نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره، در یک نشست خبری خطاب به جمهوری‌خواهان گفت: «موج قرمز بزرگ (اصطلاحی که جمهوری‌خواهان درباره پیروزی احتمالی خود به‌کار می‌بردند) رخ نداد».
 عواقب شکست جمهوری‌خواهان برایترامپ 
به‌طورکلی شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ و حتی ناکامی اخیر جمهوری‌خواهان در تسخیر سنا،  مولود فرضیات و مولد تحلیل‌های گوناگونی بوده است. برخی تحلیلگران معتقدند که اتحاد رأی‌دهندگان دموکرات و جمهوری‌خواهان ناراضی، منجر به شکست رئیس‌جمهور سابق آمریکا در انتخابات ریاست جمهوری- نوامبر ۲۰۲۰ -شده است. برخی دیگر نیز معتقدند که شکست ترامپ، یک برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده توسط جریان پشت پرده حاکم در آمریکا بوده است، جریانی که استمرار حضور یک «رئیس‌جمهور سرکش» در کاخ سفید را برای واشنگتن «پرهزینه» دانسته و درنتیجه، تمامی نهادهای قضائی، قانون‌گذاری و امنیتی در آمریکا را جهت تحقق شکست نهایی وی بسیج کرده است. در این میان، نکاتی وجود دارد که نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن‌ها گذشت.
ترامپ هرگز تصور نمی‌کرد که در ایالاتی مانند آریزونا و جورجیا( که از ایالات قرمز و جمهوری‌خواه محسوب می‌شوند) ،بازی را به بایدن واگذار کند. اکنون و در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره نیز دو حزب سنتی آمریکا وضعیت خوبی در این دو ایالت ندارند ترامپ و همراهانش تصور می‌کردند که حمایت مطلق جمهوری‌خواهان از رئیس‌جمهور سابق آمریکا، حداقل منجر به اعاده حیثیت وی در معادلات داخلی این کشور خواهد شد. اما این تصور به‌طور کامل اشتباه بوده است! 
 اصرار ترامپ برای بازگشت به قدرت 
علی‌رغم شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰  و شکست نسبی  جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای اخیر ، ترامپ  معتقد است که باید سال ۲۰۲۴ به قدرت بازگردد! بسیاری از جمهوری‌خواهان، حتی اگر بخواهند در برهه فعلی نمی‌توانند مخالفت با ترامپ را علنی سازند زیرا در این صورت، با خشم طرفداران این حزب ( که بسیاری از آن‌ها به طرفداران شخص ترامپ تبدیل‌شده‌اند ) مواجه خواهند شد. ترامپ اکنون جمهوری‌خواهان ( حزب جمهوری‌خواه) را بر سر یک دوراهی قرار داده است :«حمایت مطلق جمهوری‌خواهان از وی در انتخابات ۲۰۲۴» یا «تأسیس حزب جدید»! انتخاب هر دو گزینه، برای حزب جمهوری‌خواه بسیار پرهزینه خواهد بود.  حدود سه سال قبل ترامپ با شماری از متحدان و هم‌سنگران خود درباره تشکیل حزب سیاسی گفت‌وگو و اعلام کرده و گفته بود که در راستای شعار سیاسی‌اش یعنی «نخست آمریکا» مایل است حزب تازه را «حزب میهن‌پرست» بنامد! اگرچه ترامپ در تازه‌ترین گفت‌وگوی خود، تأسیس حزب جدید را فعلا تکذیب کرده است، اما بازی وی در آینده‌ای نزدیک قابل پیش‌بینی نیست! آنچه سبب می‌شود جمهوری خواهان بیش از دموکرات‌ها از خبر تشکیل حزب «میهن‌پرست» نگران باشند، آن است که آرایی که به صندوق حزب احتمالی دونالد ترامپ ریخته خواهد شد، به قیمت لاغر شدن بدنه رأی‌دهنده جمهوری خواهان تمام خواهد شد.از سوی دیگر کارشناسان می‌گویند با حضور دو حزب کهنه‌کار و قدرتمند در عرصه سیاست آمریکا تشکیل حزب سیاسی تازه برای رئیس‌جمهوری که با کناره‌گیری از قدرت بیش‌ازپیش به انزوا می‌رود، کار آسانی نیست.درهرحال، تأسیس حزب جدید ترامپ(حزب میهن‌پرست)، به معنای تیر خلاص بر پیکره جمهوری خواهان خواهد بود. در این صورت، قطعا دموکرات‌ها خواهند توانست تا یک دهه یا حتی بیشتر، قدرت را در کاخ‌سفید و کنگره در دست داشته باشند. 

|
برچسب ها
,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.