نتیجه بازی اردوغان در زمین موساد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 52942
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۲۸ |

نتیجه بازی اردوغان در زمین موساد

درحالی‌که دولت ترکیه طی سال‌های اخیر در راستای تأمین منافع رژیم نامشروع صهیونیستی از هیچ‌گونه اقدامی فروگذار نکرده است، مقامات سازمان موساد کماکان شبکه‌های جاسوسی خود را به‌دوراز اطلاع سازمان اطلاعاتی ترکیه ( میت) در این کشور مستقر کرده‌اند. 
نتیجه بازی اردوغان در زمین موساد

محمد مهرعلی
درحالی‌که دولت ترکیه طی سال‌های اخیر در راستای تأمین منافع رژیم نامشروع صهیونیستی از هیچ‌گونه اقدامی فروگذار نکرده است، مقامات سازمان موساد کماکان شبکه‌های جاسوسی خود را به‌دوراز اطلاع سازمان اطلاعاتی ترکیه ( میت) در این کشور مستقر کرده‌اند. 
اخیرا  خبر دستگیری یک «باند ۱۵ نفره» وابسته به سازمان تروریستی –جاسوسی موساد  را روزنامه «صباح» چاپ ترکیه رسانه‌ای کرده است. انتشار این خبر دو هفته پس از دستگیری اعضای باند  صورت گرفته است. دامنه فعالیت اعضای این گروه  جاسوسی از دانشجویان خارجی که در ترکیه تحصیل می‌کنند، بوده است.همین منبع خبری اعلام کرد که همه اعضای بازداشت‌شده این گروه عرب هستند. گفته می‌شود«میت»برای مدت یک سال فعالیت‌های افراد وابسته به این گروه را تحت نظر داشته است.
روزنامه  صباح  در ادامه گزارش خود نوشته است که اعضای این شبکه در پنج تیم سه نفره سازماندهی شده و در چهار استان ترکیه فعالیت می‌کرده‌اند.در این گزارش آمده است که فعالیت دانشجویان فلسطینی در ترکیه در کانون توجه این گروه جاسوسی بوده است. آن‌ها برای گرد‌آوری اطلاعات از این دانشجویان و انتقال آن به موساد از راهکارهای جاسوسی فردی و تکنیکی استفاده می‌کرده‌اند. صباح  در ادامه نوشته است که اعضای این گروه در ازای دادن اطلاعات به  موساد«ده‌ها هزار دلار و یورو» دریافت کرده‌اند.
مناسبات آنکارا و تل‌آویو در جریان منازعات اخیر در قره‌باغ و همچنین حمایت از انتقال آزادانه گروه‌های تروریستی داعش و جبهه النصره از طریق خاک ترکیه تقویت‌شده است.  در اواخر ماه ژوئیه، رجب طیب اردوغان با ارسال پیامی به اسحاق هرتزوگ، رئيس رژیم اشغالگر قدس  تبریک گفته بود. موساد و میت نسبت به گزارش منتشرشده از سوی روزنامه یادشده واکنشی از خود نشان نداده‌اند اما بدون شک اردوغان در آینده‌ای نزدیک، متوجه خواهد شد که نتیجه بازی وی در زمین تل‌آویو و سازمان موساد در وهله اول، به ضرر خود او ، دولتش و کشور ترکیه خواهد بود.
این حقیقتی است که هنوز اردوغان قادر به درک آن نشده و فرصت‌ها برای جبران این مسیر خطرناک و نادرست نیز در حال از بین رفتن است. اردوغان نباید فراموش کند که با توجه به پیوستگی مستقیم دو حوزه سیاست خارجی و داخلی در ترکیه( این پیوستگی به‌صورت سنتی در آنکارا وجود دارد )، هرگونه رفتار وی در قبال منطقه بر روی تحولات داخلی این کشور تأثیرگذار خواهد بود. به نظر می‌رسد اردوغان هنوز متوجه پیچیدگی‌های شرایط منطقه و داخل کشور خود نیست.اودر حالی که در ظاهر از آرمان‌های فلسطین دفاع می‌کند، در عمل بازی در زمین تل‌آویو را به یک دستورالعمل در حوزه امنیت و سیاست خارجی آنکارا تبدیل ساخته است. اردوغان باید بداند که در صورت لزوم، رژیم اشغالگر قدس به‌راحتی وی را قربانی مطامع منطقه‌ای خود خواهد کرد. گویا رئیس‌جمهور ترکیه هنوز از ماجرای کودتای ترکیه و نقش دستگاه‌های امنیتی عربستان سعودی، امارات و رژیم اشغالگر قدس در این ماجرا درس نگرفته است! 
 در جریان انتخابات سراسری اخیر، اردوغان توانست با تهدید نسبت به برگزاری چندباره  انتخابات و کشاندن اجباری  آرای سفید و خاموش پای صندوق‌های رأی و در نهایت ائتلاف با جریان ملی‌گرا که قبلا مخالف وی و حزب متبوعش بود، دوباره در رأس معادلات سیاسی آنکارا باقی بماند.بهتر است رئیس‌جمهور ترکیه به‌جای رجزخوانی برای کشورهای منطقه و بازی مستقیم در زمین صهیونیست‌ها، متوجه موقعیت متزلزل خود در داخل کشورش باشد. 

نویسنده : محمد مهرعلی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.