میدان؛ بدرقه راه دیپلماسی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57191
  پرینتخانه » اسلایدر, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : 05 دی 1400 - 22:02 |
صدای غرش موشک‌ها درپس‌زمینه صدای گفت‌وگوی دیپلمات‌های ایرانی

میدان؛ بدرقه راه دیپلماسی

شلیک موشک‌های بالستیک با توانمندی دادن جهت، خشم غرب را به همراه داشت. موشک‌هایی که روز جمعه 3 دی‌ماه در کویر مرکزی ایران فریاد غرور سر دادند و با دقت  100 درصدی به اهداف اصابت کردند.
میدان؛ بدرقه راه دیپلماسی

مصطفی هدایی
شلیک موشک‌های بالستیک با توانمندی دادن جهت، خشم غرب را به همراه داشت. موشک‌هایی که روز جمعه ۳ دی‌ماه در کویر مرکزی ایران فریاد غرور سر دادند و با دقت  ۱۰۰ درصدی به اهداف اصابت کردند. سردار  «امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه در حاشیه آخرین مرحله رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۷ که در منطقه کویر مرکزی ایران برگزار شد، اظهار داشت: «زدن موشک‌های بالستیک برای سامانه‌های‌ پدافندی خیلی سخت است و درصد کمی را می‌توانند، مورد اصابت قرار بدهند، ولی با این کاری که انجام شد تقریبا صدها میلیارد دلار هزینه‌های دشمنان ما ضرب در صفر شد و دیگر ارزشی ندارد.» وی با تأکید بر اینکه دشمنان دیگر نمی‌توانند پیش‌بینی کنند که این موشک‌ها از چه جهتی و در چه نقطه‌ای فرود می‌آید، گفت: «چون سرعت نسبی موشک‌های پدافندی و موشک‌های بالستیک با سرعتی ‌حدود  ۲۰- ۱۵ماخ به هم نزدیک می‌شوند، اگر دشمنان نقطه آینده و معادله مسیر را نتوانند دربیاورند، کار خیلی مشکلی پیش رو خواهند داشت. 

توانسته‌ایم به موشک‌های بالستیک هم‌جهت بدهیم تا در جهات مختلف حرکت کنند و مانور بدهند و این پدیده، کار دشمن را بسیار سخت می‌کند.» تحول بزرگ در عرصه نظامی و پدافندی جمهوری اسلامی ایران با واکنش وزارت خارجه انگلیس روبه‌رو شد و در بیانیه‌ای  رزمایش پیامبر اعظم ۱۷  را مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل دانست: «ما استفاده ایران از موشک‌های بالستیک در پرتاب آزمایشی را که انجام آن امروز تأیید شد، محکوم می‌کنیم. این پرتاب‌ها نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد محسوب می‌شود که از ایران می‌خواهد هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالستیک قادر به حمل تسلیحات اتمی، ازجمله پرتاب موشک با استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک را انجام ندهد. این اقدامات تهدیدی برای امنیت بین‌المللی و منطقه بوده و از ایران می‌خواهیم فوراً چنین فعالیت‌هایی را متوقف کند.»
این ادعاها در حالی درباره حمل سلاح هسته‌ای توسط موشک‌های بالستیک مطرح می‌شود که ایران همواره ساخت سلاح اتمی را تکذیب کرده و فعالیت‌های هسته‌ای تهران تحت شدیدترین و بی‌سابقه‌ترین بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دارد. باوجود تمامی بدعهدی‌هایی که غرب پس از به سرانجام رسیدن برجام در سال ۲۰۱۵ انجام داد؛ ایران در توافق هسته‌ای ماند و حتی پس از خروج آمریکا از برجام، تعهدات هسته‌ای به شیوه‌ای ادامه پیدا کرد که آژانس بتواند به نظارت‌های خود ادامه دهد! این در حالی است که ایران از سوی رژیم صهیونیستی همواره مورد تهدید حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای قرار داشته ولی هرگز از سوی غرب یا سازمان‌های بین‌المللی، این تهدیدات محکوم نشده است. 
 برای دفاع از کسی اجازه نمی‌گیریم
مداخله وزارت خارجه انگلیس در امور داخلی ایران با واکنش قاطع سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی روبه‌رو شد.

 «سعید خطیب‌زاده»سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه‌شب ضمن رد موضع‌گیری مداخله‌جویانه وزارت امور خارجه انگلیس در مورد توانمندی دفاعی کشورمان اظهار داشت: «جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین و مقررات بین‌المللی و مطابق نیازهای دفاعی خود عمل می‌کند و لذا نه‌تنها این‌گونه موضع‌گیری‌ها و اظهارات، مداخله در امور داخلی ایران به‌حساب می‌آید بلکه حاکی از ادامه سیاست یک بام و دوهوای لندن است. این کشور درحالی‌که در یک رقابت بی‌پایان برای فروش مخرب‌ترین سلاح‌ها به منطقه غرب آسیا و دیگر مناطق بحران‌زده جهان است و بدون توجه به مقررات عدم ‌اشاعه پیمان‌های نظامی مانند اوکاس را منعقد می‌کند، در همان حال در مورد تمرین‌های نظامی معمول ایران اظهار نگرانی می‌کند.» این دیپلمات ارشد کشورمان گفت:« انگلیسی‌ها بهتر از هرطرف دیگری می‌دانند که برنامه موشکی ایران به‌هیچ‌وجه با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و مفاد آن ارتباطی ندارد.»
حسین امیرعبداللهیان؛ وزیر خارجه کشورمان در پستی اینستاگرامی به تجلیل از رزمایش پیامبر اعظم ۱۷ و پیام صلح و امنیت برای منطقه اشاره کرد: «جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری مقتدر، همواره منادی صلح و ثبات منطقه‌ای بوده است و رزمایش پیامبر اعظم (ص) علاوه بر آنکه جلوه‌ای از عزم خدشه‌ناپذیر ما برای دفاع مستحکم از میهن اسلامی و پاسخ کوبنده به دشمنان این آب‌وخاک است، حاوی پیام برادری و امنیت به کشورهای دوست و همسایه است.»
«محسن بهاروند» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن نیز در واکنش به مداخله انگلیس در یادداشتی نوشت: «موشک‌های ایران برای این کار طراحی نشده‌اند، بلکه طراحی‌شده‌اند که از خاک ایران دفاع کنند و پاسخ کوبنده‌ای به متجاوزان بدهند. قطعنامه ۲۲۳۱ مفاد زیادی دارد که شما اجرا نکردید و بی‌تفاوت از کنار آن گذشتید. توانایی و صداقت شما برای تشخیص موارد تهدید صلح و امنیت بین‌المللی زیر سؤال است کما اینکه دو جنگ بزرگ‌ به منطقه با این بهانه تحمیل کردید که پس از کشتار هزاران غیرنظامی اعتراف کردید که اشتباه بوده است.»
واکنش بریتانیا و برخی از کشورهای غربی علیه برنامه دفاعی و نظامی ایران در حالی وارد فاز جدیدی شده که مذاکرات وین برای بازگشت آمریکا به برجام و ازسرگیری تعهدات هسته‌ای ایران در جریان است و قرار است ۶ دی‌ماه دور جدید آن از سر گرفته شود. این مذاکرات باوجودآنکه تهران خواهان لغو تحریم‌های پس از خروج آمریکا از برجام در دوره ترامپ، راستی آزمایی
 لغو تحریم‌ها و گرفتن تضمین برای عدم خروج دوباره کشوری از برجام است، با زیاده‌خواهی غرب روبه‌رو شده  است. آمریکا و شرکای اروپایی این کشور نه‌تنها حاضر به دادن تضمینی برای عدم خروج نیستند، بلکه تنها قصد دارند بخشی از تحریم‌ها را تعلیق کنند و هیچ مکانیسمی نیز برای راستی آزمایی تعیین نمی‌کنند. همچنین در ادامه فشار برای واردکردن موضوعات غیرهسته‌ای، به دنبال کشاندن بحث موشک‌ها و مباحث منطقه‌ای به مذاکرات هستند تا بتوانند با اهرم فشار و تهدید، امتیازات بیشتری از ایران بگیرند  و در مقابل تقریبا هیچ به کشورمان بدهند! 
ادامه فشار و اصرار غرب به جاه‌طلبی‌های  مداخله جویان در امور داخلی ایران، تهران را بر آن داشته تا برجام را از اولویت اصلی سیاست خارجی خود خارج کند و موضوعات مهم دیگری ازجمله ارتباط با کشورهای همسایه و افزایش صادرات غیرنفتی را در پیش بگیرد. سیاستی که توانسته تا حد زیادی به ثبات بازار کمک کند و راه‌های جدیدی را برای تأمین ارز خارجی ایجاد کند. از سوی دیگر سیاست‌های دفاعی ایران که در دولت قبل به خاطر ملاحظاتی تا حدی کاهش پیداکرده بود، در حال حاضر به‌صورت روتین  و منظم با مانورهای متنوع در حال پیگیری است. سیاست موشکی ایران که در دکترین نظامی از حالت پدافندی، به حالت آفندی تبدیل‌شده، نتیجه اوج بی‌اعتمادی ایران به غرب و سازمان‌های بین‌المللی است که قادر به جلوگیری از کاهش تهدیدات نظامی علیه تهران نبوده‌اند. رژیم صهیونیستی و آمریکا در ماه‌های اخیر از بررسی طرح‌های مختلف برای ضربه زدن به ایران سخن به میان آورده‌اند ولی تهران با متنوع سازی  توانمندی‌های نظامی و موشکی خود، اعلام کرده که هر نوع حمله، با پاسخ تمام‌عیار ایران روبه‌رو خواهد شد و اسرائیل هیچ جای امنی برای ادامه حیات نخواهد داشت. همچنین تهران به آمریکا هشدار داده در صورت مشارکت در حمله به تأسیسات نظامی و هسته‌ای، تمام پایگاه‌ها و مناطقی که از آن حمله صورت گرفته یا موشکی پرتاب‌شده، به هدف مشروع برای تهران تبدیل خواهد شد. 
دیپلماسی هسته‌ای در وین و دیپلماسی موشکی در داخل کشور به‌صورت هم‌زمان در حال اجراست تا تضمین محکمی برای دیپلمات‌های ایرانی پای میز مذاکره باشد و مانع از ادامه زیاده‌خواهی غرب برای به ثمر رساندن خواسته‌های نامشروع خود شوند. سیاستی که می‌تواند در صورت حصول نتیجه در وین، مردم و نظام را به اثربخش بودن توافق مطمئن سازد.

نویسنده : مصطفی هدایی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : دیدگاه‌ها برای میدان؛ بدرقه راه دیپلماسی بسته هستند

مجوز ارسال دیدگاه داده نشده است!

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.