«مکانیسم ماشه» جنبه تبلیغاتی دارد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27683
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۷:۳۱ |
آصفری، عضو کمیسیون شوراها در مجلس:

«مکانیسم ماشه» جنبه تبلیغاتی دارد

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت»  با اشاره  به طرح مجدد فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی ترامپ، اظهار داشت: طرح مکانیسم‌ ماشه برخلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل است که با اجرا شدن آن، شورای امنیت نیز زیرسؤال خواهد رفت.
«مکانیسم ماشه» جنبه تبلیغاتی دارد

  نفیسه عبداللهی
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت»  با اشاره  به طرح مجدد فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی ترامپ، اظهار داشت: طرح مکانیسم‌ ماشه برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است که با اجرا شدن آن، شورای امنیت نیز زیرسؤال خواهد رفت.
وی ادامه داد: رد قطعنامه ضد ایرانی در جلسه شورای امنیت سازمان ملل و همچنین مخالفت با اسنپ‌بک نشان داد که کشورهای اروپایی هم متوجه رفتار خصمانه آمریکا شده‌اند چراکه وقتی آلمان و انگلیس هم به تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رأی منفی و یا ممتنع می‌دهند، نشان از این است که دیگر آمریکا نمی‌تواند از اتحادیه اروپا به عنوان بازیگر سناریوهای خود برای اهداف شوم خود سوءاستفاده کند.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: اگر آمریکایی‌ها مجددا چنین پیشنهادهایی را مطرح کنند مطمئنا جمهوری اسلامی ایران هم ساکت نخواهد نشست.
نماینده مردم اراک در مجلس یادآورشد: جمهوری اسلامی ایران به همه تعهدات خود در  برجام و پسا برجام عمل کرده است. به رغم این‌که برخی از پروتکل‌ها خلاف منافع جمهوری اسلامی ایران بود ولی ایران پایبندی خود را حفظ کرد. البته رفتار آمریکا ثابت کرد که آن‌ها به هیچ پیمانی متعهد نیستند و باید مانند خودشان با آن‌ها رفتار کرد.
آصفری با بیان این‌که دستگاه دیپلماسی کشورمان باید نسبت به مسئله ایران هراسی و منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران در مجامع جهانی ورود کند، افزود: وزارت امور خارجه باید با سرمایه‌گذاری در کشورهای حوزه خلیج‌فارس و کشورهای شرق آسیا، حداقل پاسخ را به رفتارهای آمریکایی‌ها بدهد.
وی با بیان این‌که اقدام آمریکایی‌ها برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه خلاف برجام است، تصریح کرد: ترامپ با سیاست فشار حداکثری علیه کشورمان به دنبال این بوده تا ایران را  پای میز مذاکره بنشاند، اما متوجه نشده که اگر قرار بود پای میز مذاکر بنشینیم حدود ۴۰ سال در مقابل آن‌ها ایستادگی نمی‌کردیم؛ بنابراین دیگر نمی‌تواند فشاری را علیه کشورمان وضع کند و باید بداند که استفاده از مکانیسم ماشه هم منسوخ شده است.
نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی افزود: اقدامات ترامپ در راستای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بوده تا شاید جمهوری اسلامی ایران را بدون هیچ هزینه‌ای وارد میز مذاکره کند و از آن در تبلیغات انتخاباتی استفاده لازم را به نفع خود ببرد.
آصفری با اشاره به عهدشکنی‌های مکرر آمریکا درباره برجام و سایر تعهدات بین المللی این کشور، خاطرنشان کرد: بهتر است شورای امنیت برای یک بارهم که شده از آمریکا برای عدم پایبندی به توافق‌ها و معاهده‌های بین‌المللی بازخواست کند و تا زمانی هم که این اتفاق رخ ندهد، هیچ صلحی در دنیا صورت نخواهد گرفت.
نماینده مردم اراک در مجلس با اشاره به اقدامات مجلس برای مقابله با اقدامات آمریکا، خاطرنشان کرد: مجلس به دنبال موضوعی با عنوان«باشگاه تحریمی‌ها» است که این طرح در حال حاضر در کمیسیون امنیت ملی در حال بررسی است.
وی با بیان این‌که با توجه به این‌که بیش از ۱۰ کشور مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند، افزود:  هدف‌گذاری از این طرح به نحوی است که روابط خارجی با آن دسته از کشورهای که مورد تحریم رژیم آمریکا قرار گرفته‌اند، تقویت شود و همچنین واحد پول مشترکی بین کشورها داشته باشیم تا بتواند گامی در جهت دور زدن تحریم ها برداشته شود.

نویسنده : نفیسه عبداللهی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.