مولدسازی مقدم بر خصوصی‌سازی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 74706
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۶:۴۸ |
اولویت‌های خصوصی‌سازی‌ در شرایط فعلی اقتصاد کشور واکاوی شد

مولدسازی مقدم بر خصوصی‌سازی

در سال‌های اخیر خصوصی‌سازی به یک موضوع مهم در اقتصاد تبدیل‌شده، موارد متعددی می‌توان نام برد که بعد از خصوصی‌سازی، شرکتی معروف و باسابقه به شرکتی کم‌توان تبدیل‌شده است به‌عنوان نمونه کارخانه ،آزمایش -  تبدیل کارخانه‌ به انبار: کارخانه آزمایش مرودشت در استان فارس که زمانی تولیدات آن ازجمله کولر، یخچال، پنکه و... از برند‌های معروف ایرانی بود، اوایل سال ۸۸ به بخش خصوصی واگذار و پس‌ازآن به دلیل مشکلات متعدد پیش‌آمده با افت تولید مواجه شد و به تعدیل نیرو از ۱۴۰۰ کارگر به ۱۶۰ نفر رو  آورد. درنهایت با پیگیر نبودن مسئولان وقت، این کارخانه‌ به تعطیلی کشانده شد .
مولدسازی مقدم بر خصوصی‌سازی

گروه اقتصادی 
در سال‌های اخیر خصوصی‌سازی به یک موضوع مهم در اقتصاد تبدیل‌شده، موارد متعددی می‌توان نام برد که بعد از خصوصی‌سازی، شرکتی معروف و باسابقه به شرکتی کم‌توان تبدیل‌شده است به‌عنوان نمونه کارخانه ،آزمایش –  تبدیل کارخانه‌ به انبار: کارخانه آزمایش مرودشت در استان فارس که زمانی تولیدات آن ازجمله کولر، یخچال، پنکه و… از برند‌های معروف ایرانی بود، اوایل سال ۸۸ به بخش خصوصی واگذار و پس‌ازآن به دلیل مشکلات متعدد پیش‌آمده با افت تولید مواجه شد و به تعدیل نیرو از ۱۴۰۰ کارگر به ۱۶۰ نفر رو  آورد. درنهایت با پیگیر نبودن مسئولان وقت، این کارخانه‌ به تعطیلی کشانده شد .
مورد دیگر کالسیمین  است که با  کاهش ۸۰ درصدی تولید مواجه شد، کالسیمین ازجمله کارخانه‌هایی است که پس از خصوصی‌سازی با کاهش شدید تولید مواجه شد به‌طوری‌که تولیدات کارخانه از ۱۰۰ تن به ۲۰ تن کاهش یافت. این روند بیانگر تعطیلی ۸۰ درصدی تولید در این کارخانه است. همچنین کالسیمین قبل از واگذاری‌های متعدد حدود یک هزار و ۲۰۰ نفر نیرو داشته است که ۳۰۰ نفر آن‌ها به بهانه‌ تعدیل نیرو اخراج شدند.
واگذاری غلط پالایشگاه کرمانشاه نیز موردی بود که دولت به آن ورود کرده و تا تعیین تکلیف آن سازمانی حق واگذاری این پالایشگاه را ندارد. موارد متعدد دیگر را می‌توان نام برد که از حوصله این گزارش خارج است.
 ورود دولت سیزدهم به موضوع خصوصی‌سازی 
دولت سیزدهم اما برای این مسئله مهم نیز راهکارهای عملیاتی طراحی کرده و طبق گفته وزیر اقتصاد رئیس‌جمهور شخصا در جلسات خصوصی‌سازی شرکت کرده و اهتمام ویژه‌ای به شرکت‌هایی دارد که با مشکل خصوصی‌سازی غلط مواجه بوده و یا در حال تبدیل وضعیت از دولتی به خصوصی هستند.سازمان خصوصی سازی در دوره یکساله اخیر مجموعا عملکرد روشن و موفقی داشته و حتی هواداران تیم های فوتبال پرطرفدار پایتخت نیز طعم آن را چشیده اند.  دررابطه با  الزامات خصوصی سازی در شرایط فعلی اقتصاد کشور با  مجید شاکری به گفت وگو نشسته‌ایم:
مجید شاکری، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح خصوصی‌سازی و ضرورت مولدسازی پرداخت و اظهارکرد: به‌کارگیری سیاست خصوصی‌سازی در شرایط کنونی، تفکر نادرستی است. به سبب آنکه در دوره‌ فعلی با رکود تورمی مواجه هستیم، خصوصی‌سازی کارآمد نخواهد بود مگر آنکه خصوصی‌سازی‌ها را با حفظ انحصار‌شان انجام دهیم که این موضوع نیز موجب انحصار بیش‌تر خواهد شد و موفقیت‌آمیز عمل نخواهد کرد. 
وی بابیان اینکه اگر لزوم خصوصی‌سازی مطرح است، باید برنامه مدون و صنعت مشخصی درنظر گرفته شود، افزود: خصوصی‌سازی می‌بایست در صنعت مشخص و ذیل برنامه توسعه صنعتی و برنامه بازار مشخص صورت بگیرد. خصوصی‌سازی به‌صورت کلی معنا ندارد و می‌توان در حوزه تک صنعت‌ها و دیدگاه‌ آینده‌شان آن را معنا کرد. 
شاکری درباره عوامل موفقیت و شکست خصوصی‌سازی‌ها تصریح کرد: تاکنون در مبحث خصوصی‌سازی با موارد متعددی روبه‌رو بوده‌ایم. گاه اصل خصوصی‌سازی موفق بوده و ناچار از بازگشت شده است و گاهی اوقات نیز اگرچه اصل آن موفق بوده اما به سبب انحصار انجام‌شده در خصوصی‌سازی موفق عمل‌نکرده است و ناچار از بازگشت شده است چه‌بسا در مواقعی که خریدار بخش خصوصی حقیقی بوده و بخش عمومی و حاکمیت نبوده است.  کارشناس مسائل اقتصادی با تأکید بر ضرورت به‌کارگیری مولد سازی همچنین خاطرنشان کرد: بهترین گزینه در شرایط فعلی با رویکرد دارایی‌های دولت اعم از دارایی‌های شرکتی و مستغلات، حرکت به سمت مولدسازی‌ است. مولد سازی به معنای تجمیع دارایی‌های دولت در قالب صندوق حرفه‌ای انحصار کشیده شده از مداخلات سیاسی است و‌ می‌تواند نتایج بهتری را رقم بزند. وی ضمن اشاره به اختصاص بخشی از صندوق حرفه‌ای مولد سازی به خصوصی سازی، متذکر شد: برای نتیجه بهتر و حاکمیت شفاف در انجام کارها می‌توانیم بخشی از صندوق را واگذار کنیم. نیاز است در واگذاری بخشی از صندوق، قواعد شرکت‌های خصوصی در آن حاکم کرده باشیم. 
 ضرورت تمرکز بر بهره‌وری بیش‌تر 
شاکری گفت: اینکه بگوییم خصوصی سازی درست و روش انجام آن غلط است، گزاره درستی نیست. اصل خصوصی سازی در شرایط امروز مناسب نیست و می‌بایست در بازه زمانی فعلی به سمت‌وسوی مولد سازی حرکت کنیم تا بهره بیش‌تری از دارایی‌ها عاید شود. 
وی بابیان اینکه جایگزینی مولدسازی راهکاری بهتر و نتایج مثمرثمری را به همراه خواهد داشت، گفت: مولدسازی به معنای تمرکز بر انتفاع از دارایی است و به همین سبب است که در شرایط فعلی مولد سازی بیش از خصوصی سازی اهمیت و ضرورت دارد.  شاکری بابیان تفاوت مولد سازی و خصوصی‌سازی در پایان این گفت‌وگو گفت: درخصوصی سازی اصل دارایی مبناست اما در مولدسازی تمرکز بر انتفاع از دارایی می‌باشد و فروش اصل دارایی مطرح نخواهد بود. ممکن است فروش دارایی به‌عنوان بخشی از سرمایه‌برداری از یک دارایی به‌منظور سرمایه‌گذاری در دارایی دیگر معنا داشته باشد اما باهدف کاهش تصدی‌گری مثمرثمر و قابل‌اجرا نیست. بنابراین در دوره فعلی چنین رویکردی مناسب نیست و نیاز است تا مولدسازی را مبنا قرار دهیم. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.