موشکافی نوسانات اخیر بورس - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 67288
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۶:۱۳ |
در گفت‌و‌گو با سیدفرهنگ حسینی کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار بورس صورت پذیرفت:

موشکافی نوسانات اخیر بورس

سید فرهنگ حسینی، کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار بورس در تشریح تحولات اخیر بازار سهام به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: روند شاخص طی هفته گذشته با برخورد به رقم یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار‌ واحد و مقاومت ایجادشده، روند نزولی به خود گرفت و رخدادهای اخیر داخلی و خارجی بر سرعت اصلاح افزود.
موشکافی نوسانات اخیر بورس

گروه اقتصادی
سید فرهنگ حسینی، کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار بورس در تشریح تحولات اخیر بازار سهام به خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: روند شاخص طی هفته گذشته با برخورد به رقم یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار‌ واحد و مقاومت ایجادشده، روند نزولی به خود گرفت و رخدادهای اخیر داخلی و خارجی بر سرعت اصلاح افزود. وی  گفت: یکی از اتفاقات اثرگذار بر‌ بازار‌ سهام، ریسک قطعی برق و کاهش تولید صنایع است. خواست صنایع اولویت قرار گرفتن در تخصیص و عدم قطعی است، اما با توجه به شرایط فعلی قطعی ها کمتر از انتظارات اولیه بوده است. از نگاه سیاسی اتفاقات منطقه و جهانی به‌عنوان مولفه اثربخش بر بازار بورس است که وزن بالایی به آن داده شده است.  حسینی تصریح کرد: رشد بازار و نوسانات سکه و ارز نیز موجب شد تا انگیزه و جذابیت بازار بورس کاهش یابد و منابع به سمت نوسان گیری و کسب بازده به این بازار سوق پیدا کند. دولت با سیاست گذاری و تعدیلات در قیمت گذاری ها می تواند سرمایه ها را در بورس حفظ نماید.  رشد قیمت ارز در بازار آزاد و به تبع آن رشد قیمت ارز نیما همواره بر رشد بازار بورس اثرگذار بوده و هست. به همین خاطر می‌توان انتظار داشت که گپ نیما و ارز آزاد کم شود و رشد قیمت ارز موجب رشد گروه های صادرات محور در میان مدت و بلندمدت شود. 
  نگاهی متفاوت از خروج پول حقیقی ها
کارشناس اقتصادی و تحلیلگر بازار بورس همچنین خاطرنشان کرد: در سطح قیمت‌های جهانی وضعیت مناسب است و ریسک خاصی در سودآوری شرکت ها وجود ندارد و انتطار رشد سودآوری در سال جاری نیز وجود دارد و پی به ای آینده نگر بورس در سطح کمتر از ۷ است که نشان دهنده جذابیت بازار سهام است.  آنچه که امروز در بازار ریسک ایجاد  کرده، بخشنامه‌های مختلف است که از جمله آخرین آن  محدودیت و عوارض‌ صادراتی بوده که بعد از چند هفته حذف شد، اگرچه بخش عمده این بخشنامه‌ها پس از مدتی لغو می شوند اما تأثیرشان بر بازار تا‌ مدت‌ها باقی می‌ماند.  عامل اقتصاد کلان دیگر که نقش مهمی دارد، نرخ بهره است که در صورت رشد می تواند سبب اثر منفی بر بازار شود. وی در پایان این گفت‌وگو اضافه کرد: طی هفته‌های اخیر موضوع خروج پول حقیقی یکی از اتفاقات پررنگ بورس بود. نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که بایستی موضوع را گونه دیگری واکاوی کرد. اگر از سمت مقابل به اتفاقات نگاه و آن‌ها را بررسی کنیم، با رویدادهای اقتصاد کلان و مالیات ستانی سازگار تر است.  به دلیل آنکه از ابتدای سال جاری بر سپرده‌های بانکی مالیات وضع شد، بخشی از شرکت‌ها تمایل پیدا کردند تا منابع خود را وارد بازار سهام کنند تا مالیاتی بابت سود سپرده نپردازند و این موضوع سبب ورود پول حقوقی به بازار شد. در این راستا می‌توان عنوان کرد خروج پول حقیقی به معنای ورود پول حقوقی به دلیل جذابیت بازار است و به معنای خرید حمایتی سهام توسط حقوقی ها نیست، بلکه سرمایه گذاری هوشمندانه است و شاهد موج خروج حقیقی ها از بورس نیستیم.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.