مهم ترین کلیدواژه مذاکرات در این دوره راستی آزمایی و تضمین است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 59515
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۶:۳۲ |
علی‌اکبر علیزاده نماینده مردم دامغان درمجلس:

مهم ترین کلیدواژه مذاکرات در این دوره راستی آزمایی و تضمین است

علی‌اکبر علیزاده، نماینده مردم دامغان درمجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» روند مذاکرات هسته‌ای را که به مباحث توافق موقت یا توافق کم در برابر کم رسیده، تحلیل کرد: زمانی که صورت‌مسئله را بدانیم می‌توانیم تکلیف خودمان را مشخص کنیم.
مهم ترین کلیدواژه مذاکرات در این دوره راستی آزمایی و تضمین است

گروه سیاسی
علی‌اکبر علیزاده، نماینده مردم دامغان درمجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «رسالت» روند مذاکرات هسته‌ای را که به مباحث توافق موقت یا توافق کم در برابر کم رسیده، تحلیل کرد: زمانی که صورت‌مسئله را بدانیم می‌توانیم تکلیف خودمان را مشخص کنیم. تاکنون آژانس ۱۵ بار اجرای تعهدات ایران را راستی آزمایی کرده است. به گفته آژانس ایران به تعهدات خویش عمل کرده است. ما نیز دو خواسته داشتیم. نخست فروش آزاد  نفت دوم استفاده از شبکه مبادله بین‌المللی.وی افزود: در همین حال آمریکایی‌ها به‌صورت یک‌جانبه از برجام خارج شدند و اروپایی‌ها در ابتدا بحث‌های مختلفی را مطرح کردند که ما جای آمریکا را می‌گیریم اما آن‌ها جز حرف هیچ‌چیزی به ایران ارائه ندادند. بنابراین برجام به یک قرارداد یک‌طرفه تبدیل شد و ما به‌صورت یک‌جانبه تمام تعهداتمان را عمل کردیم و محدودیت‌های فعالیت و فناوری هسته‌ای خود پذیرفته و انجام دادیم.علیزاده گفت: اما طرف مقابل هیچ تعهدی را انجام نداده است. این دیگر نامش توافق نیست. بنابراین مجلس به میدان آمد و این روند را متوقف کرد و براساس موافقت‌نامه برجام قانونی را به تصویب رساند، مبنی بر اینکه غربی‌ها باید به تعهداتشان عمل کنند تا ایران به برجام بازگردد و ما چیز جدیدی نمی‌خواهیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: ایران تأکید کرد چون غربی‌ها بدعهد هستند ما باید بتوانیم راستی‌آزمایی کنیم و سپس آن‌ها به ما تضمین بدهند. این کلیت مذاکرات گذشته و فعلی است. اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید اراده به خرج دهند و بدانند که در این مدت بدعهدی داشتند و درصدد جبران آن برآیند.
 رفع تحریم، تعهد و تضمین تنها راه بازگشت ایران به برجام است
علیزاده اظهارکرد: در مقابل نیز ایران آماده است زمانی که غربی‌ها به تعهداتشان بازگشتند و راستی‌آزمایی صورت گرفت و تضمین نیز به ما دادند به برجام  و تعهداتش بازگردد. ایران همان ایران سابقی است که به تعهداتش تمام و کمال عمل می‌کرد اما آمریکا و غرب باید ثابت کنند که تغییر کردند آن‌ها خودشان این مسیر را شروع کردند خودشان نیز باید راه‌حلی برایش پیدا کند و راه‌حل نیز مشخص است.او می‌گوید: ما از اروپایی‌ها پیمان‌شکنی‌های وحشتناک و از آمریکایی‌ها بدعهدی‌های فراوان دیده‌ایم. لذا آن‌ها باید اعتماد ما را جلب کنند. چطور است که یک قانون را تصویب کردند و می‌گویند هیچ رئیس‌جمهوری نمی‌تواند برای رئیس‌جمهور بعدی آمریکا تعیین تکلیف کند؟ بنابراین ایران نیز قانونی را مصوب کرده که باید اجرایی شود.نماینده مردم دامغان درمجلس درانتها متذکرشد: این مشکل آمریکایی‌ها است نه مشکل ما اگر واقعاً می‌خواهند اهدافی که ادعا می‌کنند به دنبال آن هستند اجرایی شود باید تعهد و تضمین بدهند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.