ملت سیزدهم دی‌ماه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 79514
  پرینتخانه » فرهنگی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۶:۲۹ |
حاج‌قاسم چه ویژگی‌هایی داشت که مردم با وجود گلایه‌ها و اعتراضات، از او تجلیل بی‌سابقه کردند؟

ملت سیزدهم دی‌ماه

در مواجهه با حوادث و شورش‌های خیابانی اخیر بعضی از روشنفکران و اوپوزیسیون خارج از کشور سخن از انقلاب به میان می‌آورند. اینطور وانمود می کردند و می‌کنند که گویی اکثریت جامعه و عموم مردم دیگر به هیچ عنوان خواستار حاکمیت مستقر نیستند و از آن عبور کرده‌اند و حکومت چاره‌ای جز تسلیم شدن ندارد.
ملت سیزدهم دی‌ماه
محمدامین سوهانی
در مواجهه با حوادث و شورش‌های خیابانی اخیر بعضی از روشنفکران و اوپوزیسیون خارج از کشور سخن از انقلاب به میان می‌آورند. اینطور وانمود می کردند و می‌کنند که گویی اکثریت جامعه و عموم مردم دیگر به هیچ عنوان خواستار حاکمیت مستقر نیستند و از آن عبور کرده‌اند و حکومت چاره‌ای جز تسلیم شدن ندارد. برای بررسی چنین ادعایی می‌توان به یک تجربه بسیار مهم تاریخی در گذشته نزدیک رجوع کرد. تجربه آبان و دی سال۹۸. آبان و دی ۹۸ دو تصویر فراگیر، عمومی و سراسری اما کاملا متفاوت و متناقض در کم‌تر از دو ماه در ایران است. منظور از فراگیری و عمومیت داشتن آبان۹۸ صرفا افرادی نیستند که برای شورش و اغتشاش به خیابان آمدند؛ بلکه منظور خشم و نارضایتی عموم مردم از سیاست اشتباه دولت بود که منجر به از دست رفتن معیشت و سخت و دشوار شدن زیست اقتصادی مردم شد.
در مقابل اما کمتر از دوماه بعد، در همان شهرهای محرومی که اعترضات شکل گرفت، درهمان نقاطی که دوماه قبل نارضایتی در اوج خود بود و رادیکال‌ترین شعار ها سرداده می‌شد، یا در کلان شهرهای بزرگی مثل تهران و مشهد با وجود تکثر بالای گروه‌ها و طبقات اجتماعی مختلف، مردم برای شهادت سردار سلیمانی در ابعاد بزرگ و میلیونی به خیابان‌ها آمدند. سردار سلیمانی مظهر و جلوه سیاست‌ها و ارزش های انقلاب و جمهوری اسلامی بود و حتی مردمی که بخشی از آن‌ها به واسطه کم‌کاری رسانه‌ها و مسئولین نسبت به سیاست‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی به درستی اقناع نشده بودند نیز با شهادت سردار جلوه های دیگر از خود به نمایش گذاشتند و علاوه‌بر قدردانی از تلاش‌های حاج‌قاسم، مهر تائیدی عظیم بر حضور فعالانه کشورشان در منطقه غرب آسیا زدند. 
سؤال اینجاست که چگونه جامعه‌ای که ناراحت و گلایه‌مند است به ناگه چنین مانور عشق و عزتی از خود نشان می‌دهد؟ مردم ایران، مردم گلایه‌مند آبان ۹۸ هستند یا مردم عاشق دی ۹۸؟ دو اتفاق فراگیر که یکی دارای خشم، اعتراض و رادیکالیسمی بی‌سابقه است و دیگری جلوه‌ای سرشار از حماسه و شور و حاکی بازتولید آرمان‌های انقلاب اسلامی که در تاریخ پس از انقلاب بی‌سابقه بوده است. دو تصویر و دو جلوه از یک جامعه. آیا جامعه‌ای که سه سال قبل با چنین حضور میلیونی و پرشور بی‌سابقه، حمایتش از آرمان های انقلاب را نشان داد، می‌تواند ظرف سه سال چنان تغییر کند که به عبور از حاکمیت و انقلاب اسلامی برسد؟ به واقع سه سال زمانی نیست که خصوصیات بنیادین یک ملت دچار تغییر و تحول شود. نه منطقی و نه مسبوق به سابقه است که ملتی در طول سه سال درست عکس گذشته خود عمل کند.
پس این تصاویر متناقض از جامعه چگونه قابل توضیح است؟ حقیقت آنکه آرمان‌ها و ارزش‌های یک جامعه آن‌همه بنیادین و عمیق‌اند که به راحتی قابل تغییر نیستند. آرمان‌ها رابطه‌ای عمیق با حافظه جمعی و تاریخی یک ملت دارند و ریشه در یک گذشته طولانی. پس وقتی دوماه بعد از آبان، در دی‌ماه ۹۸ و در همان شرایط اقتصادی سخت، مردم  علاقه خود به آرمان‌هایشان را نشان می‌دهند؛ معلوم می‌شود آن‌ها بر سر آرمان‌هایشان بر پابرجایی آن ها نظر دارند. 
شکل‌گیری آبان و مهرماه ۱۴۰۱ ریشه در کیفیت حکمرانی ما دارد نه عقب‌گرد مردم از آرمان‌هایشان. تجمیع نارضایتی‌ها، تصمیمات اشتباه، تلنبار بحران‌ها، سقوط سطح معیشت و عدم کارآمدی همگی ریشه در نوع حکمرانی مسئولین دارند که منجر به اعتراض و ظهور سویه‌های تاریک جامعه می‌شود. ویژگی‌هایی که در شخصیت سردار سلیمانی دقیقا بر عکس بود و تبدیل به کارآمدی، حل بحران‌ها، کمک به حل مشکلات اقتصادی، درک مردم و به ثمرنشاندن تصمیمات بود. 
این واقعیت نشان می‌دهد که فارغ از سوءاستفاده‌های دشمن، انتخاب با اعمال و رفتار و سیاست‌گذاری‌های مسئولین است که جامعه سویه آبان ۹۸ خودش را بروز بدهد یا دی ماه ۹۸. آرمان ها و ارزش های انقلاب دردل های
 مردم زنده است. این رفتار و کیفیت حکمرانی است که باعث می شود ارزش ها و علاقه مردم به انقلاب تبدیل به اعتراض شود. می‌شود هم چنان از شخصیت سردار و چگونگی سیاست‌ورزی او آموخت که چگونه منافع ملی را می‌فهمید و ضمن احترام به تکثر جامعه دست بر ارزش‌ها و نقاط مشترک ملی می‌گذاشت.
تجربه آبان و دی ۹۸ اثبات می کند مردم به موقع و به وقتش پای ارزش های ملی و اصول بنیادینشان محکم و استوار می ایستند. اما سیاست ورزی های اشتباه است که می تواند اعتراض و نارضایتی برانگیزد. انتخاب این که مردم خود را به جلوه آبان یا دی ۹۸ درآورند با مسئولین و کیفیت حکمرانی آن‌هاست. 
نویسنده : محمدامین سوهانی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.