مسکن در انتظار جهش - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78130
  پرینتخانه » اجتماعی, اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - ۶:۵۷ |
وزیر جدید راه و شهرسازی و چالش‌های پیش رو

مسکن در انتظار جهش

درست پس از آنکه بذرپاش سکان وزارت راه و شهر سازی را در دست گرفت، رستم قاسمی دار فانی را وداع گفت و اینک وزیر جدید مانده است و چالش‌های متعدد. حال باید دید او حرکت وزارتخانه عریض و طویل را به کدام‌سو هدایت می کند.
مسکن در انتظار جهش

درست پس از آنکه بذرپاش سکان وزارت راه و شهر سازی را در دست گرفت، رستم قاسمی دار فانی را وداع گفت و اینک وزیر جدید مانده است و چالش‌های متعدد. حال باید دید او حرکت وزارتخانه عریض و طویل را به کدام‌سو هدایت می کند.
سخنان بذر پاش در جلسه رأی اعتماد مجلس نشان داد که او برنامه هایی برای بهبود شرایط وزارت راه و شهر سازی و انجام وظایف این وزارتخانه مد نظر دارد، او این وزارتخانه را با واژه امید توصیف کرد و تأکید داشت که انجام پروژه های نیمه تمام در این وزارتخانه مهم‌ترین اولویت پیش روی او خواهد بود. 
وزیرجدید راه و شهرسازی با اشاره به رویکرد صنعتی به ترانزیت در این وزارتخانه‌تأکیدکرد که انتقادات وارده به این وزارتخانه باید پاسخ داده شود.
اما مهم‌ترین چالش ها و انتقادات وارد بر این وزارتخانه چیست و وزیر جدید باید به چه مواردی توجه ویژه داشته باشد؟
بذرپاش در سخنان خود در این زمینه گفت : این سؤال وجود دارد که هواپیما بسازیم‌یا بخریم؛ از چه کسی در شرایط تحریمی می توان خرید کرد و حتی آیا باید هواپیمای دست دوم تهیه کنیم؟ این سؤال ها وجود داردو البته باید گفت که تمامی این موارد مصداق کاملی در دیگر بخش‌های ترانزیت کشور دارد . 
  چالش‌های پیش روی وزیر راه جدید 
باید در نظر داشت که وزارت راه و شهرسازی از جمله وزارتخانه هایی است که بیش از هر جا تحت ذره بین دوستان و دشمنان کشور قرار دارد. به ویژه که ۵ صنعت بزرگ کشور را در خود جای داده و امروزه به واسطه مدیریت نادرست از دولت قبل ، تحریم‌ها، تصمیم گیری‌های غیر کارشناسی و …. با بحران‌های متعددی روبه‌روست.
متأسفانه فرسودگی ناوگان و زیر ساخت ها در بخش‌های مختلف این وزارتخانه به چشم می خورد و نبود منابع مالی نه تنها مانع از توسعه این بخش‌ها شده بلکه پروژه های بسیاری نیز در این بخش به شکل نیمه تمام باقی مانده و رو به فرسودگی می رود.
بذرپاش در این باره گفت: ۵ صنعت بزرگ ساختمان، هوایی، ریلی، دریایی و حمل‌ونقل زمینی با بحران فرسودگی مواجه است. این در حالی است که منابع کافی برای تحقق و همچنین احداث پروژه‌های جدید و ناتمام وجود ندارد.
   پروژه های نیمه تمام 
بابک افقهی مهرماه امسال در شورای برنامه ریزی و توسعه و آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قزوین در این باره  گفته است:  در حال حاضر در کشور سه هزار میلیارد تومان  (سه هزار همت) پروژه نیمه تمام داریم که به نرخ ثابت امسال، اتمام آن‌ها حدود ۱۶ سال زمان می‌برد و نظام تأمین مالی برای توسعه و عمران به نحوی است که با انبوه پروژه‌ها آثار باستانی درست می‌کنیم.
به گفته او در برخی استان‌ها پروژه‌هایی داریم که بعد از ۱۸ سال با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد نیمه‌تمام باقی مانده و رها شده است؛اما کارشناسان اعتقاد دارند با روند فعلی تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی از طریق بودجه‌های محدود دولتی، در خوشبینانه‌ترین شرایط قریب به ۲۰ سال زمان خواهد برد تا پروژه‌های نیمه‌تمام دولتی موجود تکمیل شوند؛ مضاف بر آنکه هم اکنون مبالغ قابل توجهی برای نگه‌داشت پروژه‌های سابق نیز مورد نیاز است.
   ساخت یک میلیون مسکن در سال 
وعده ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی از طرف دولت هنوز بعد از گذشت یک سال و نیم در هاله‌ای از ابهام است و مشکلات مردم در این بخش ادامه دارد؛اما علاوه بر این   واحد های مسکونی تعهد دولت برای تکمیل  ۲۴۰ هزار مسکن مهر باقی است.
   حمل و نقل فرسوده 
در این میان حوزه حمل و نقل ریلی ، دریایی ، هوایی و جاده ای هم  روز به روز به سوی فرسودگی زیر ساخت های خود قدم بر می دارند و تحریم‌های متعدد در این بخش نیز دست و بال مسئولان آن را بسته است . 
در بخش هوایی از ۹۰ فرودگاه کشور تنها ۱۳ فرودگاه بین المللی بوده و بر تعداد هواپیماهای موجود هم تعداد اندکی افزوده شده است. این به آن معناست که  از زمان امضای توافق برجام تا خروج آمریکا از آن تنها سه فروند ایرباس و ۱۳ فروند ای‌تی‌آر تحویل ایران شد و به این ترتیب، میانگین سن ناوگان هوایی از  ۲۵ به ۲۳ سال کاهش یافت.
اما  فرسوده بودن ناوگان مسافربری کاهش سطح برخورداری از مسافران خطوط هوایی، نبود تعادل و بهره‌وری میان تعداد فرودگاه‌های کشور و ناوگان،  بالا بودن قیمت برای استفاده عمومی، از مهم‌ترین چالش هایی هستند که دولت همچنان آن‌ها را  پیش‌رو خواهد داشت. بخش فرودگاهی هم نیازی به تشریح ندارد و کافی است در این زمینه به اظهارات مرحوم قاسمی اشاره کنیم که گفت : وضع فرودگاه‌های کشور اصلا خوب نیست.
 من به عنوان وزیر نفت و رئیس اوپک به ۶۰ کشور دنیا سفر داشته‌ام، وقتی از فرودگاه‌های همسایه وارد فرودگاه امام می‌شویم، مانند این است که از یک شهر بزرگ وارد روستا شده‌ایم.
بخش ریلی هم تعریفی ندارد و  آن‌طور که فعالان حوزه ریلی عنوان می‌کنند، در حال حاضر در بخش حمل‌ونقل ریلی باری، سرعت سیر قطارها کمتر از  ۱۰ کیلومتر در ساعت است و در بخش ریلی مسافری نیز بسیاری از واگن‌ها و لوکوموتیوها دو برابر عمر خودشان عملکرد داشته‌اند. جاده های فرسوده و ناوگان فرسوده تر از آن نیز از مشکلات بخش ترانزیت این وزارتخانه است.
  تحریم‌های بین‌المللی‌، فعالان حوزه حمل ونقل دریایی‌
را نیز بی نصیب نگذاشته و صدمات سنگینی را به بنادر ایران وارد آورده است. از سوی دیگر نبود ناوگان فعال و مشکلات دیگر در این بخش نیز محدودیت بسیاری را در کشوری ایجاد کرده است.
  کارشناسان چه می گویند 
بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند کل زیرساخت صنعت حمل‌ونقل ایران نیازمند توسعه و به‌روزرسانی است؛ چرا که در طول سال‌های گذشته، تحریم‌ها مانع از آن شده که در این صنعت سرمایه‌گذاری کافی صورت گیرد.
اما برای تحقق هر برنامه ای تعیین منابع از مهم‌ترین سرفصل های پیش رو در این وزارتخانه است.
بذرپاش نیز در مجلس هزینه ساخت ۴ میلیون مسکن را معادل ۲۸۰۰ هزار میلیارد تومان دانست و خطاب به نمایندگان گفت: «باید پاسخ دهیم مشکل کجاست و وزارت راه چه کاری می تواند برای تأمین مالی این مبلغ انجام دهد.»
شرایط مالی در دیگر بخش‌ها نیز به همین منوال است و آنچه که اولین اولویت وزیر جدید محسوب می شود تأمین مالی پروژه ها برای برون رفت از این چالش‌های اساسی است . 
در این بخش برخی از دست اندرکاران مسائل این حوزه تهاتر نفتی را یکی از راه های تحقق این منابع دانسته و در این باره عقیده دارند بایستی از این ظرفیت  به خوبی استفاده کرد . 
بماند به این‌که بذرپاش وعده ساخت مسکن  رئیس جمهور را نیز در دستور کار دارد و سکون بازار مسکن و ناهماهنگی عرضه و تقاضا در حوزه کار بسیار سختی است.
نماینده مردم نطنز در مجلس در این باره گفت : برای این‌که وعده رئیس جمهور در حوزه مسکن محقق شود در مرحله نخست باید واگذاری زمین برای تولید مسکن تسهیل شده و قیمت دقیق مصالح ساختمانی برای ساخت و ساز تعیین شود، در ادامه نیز هماهنگی بین دستگاه‌ها برای تحقق این هدف مهم است.
فیروزی پیرامون عمل کردن بانک‌ها به تعهدات خود تأکید کرد: دولت مکلف به اجرای قانون جهش تولید مسکن است، وزارت راه و شهرسازی به تنهایی امکان موفقیت در این حوزه را ندارد و باید سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها با هم افزایی نسبت به بهبود شرایط مسکن در کشور همت کنند.
وزارت راه و شهرسازی، در آستانه فصل جدیدی از مدیریت، باید به صورت همزمان، در چند محور با رویکرد جهادی به پیش رود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.