مرام چرخ گردون است، از سر تاج می‌افتد! - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 24729
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۸ |
«رسالت» از بسته شدن پرونده نماینده گچساران گزارش می‌دهد؛

مرام چرخ گردون است، از سر تاج می‌افتد!

بالاخره بعد از ۴۰ روز کش‌وقوس یعنی به درازای عمر مجلس یازدهم، پرونده اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده حوزه انتخابیه گچساران و باشت بسته شد. موضوع از همان روزهای ابتدایی مجلس آغازشده بود و وکلای جدید، اعتبارنامه سه نماینده ازجمله تاجگردون را زیر ذره‌بین بردند و نهایتا اعتبارنامه دو نماینده دیگر تایید اما اعتبارنامه سوم وارد مرحله جدیدی شد. 
مرام چرخ گردون است، از سر تاج می‌افتد!

|معصومه پورصادقی|
بالاخره بعد از ۴۰ روز کش‌وقوس یعنی به درازای عمر مجلس یازدهم، پرونده اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون نماینده حوزه انتخابیه گچساران و باشت بسته شد. موضوع از همان روزهای ابتدایی مجلس آغازشده بود و وکلای جدید، اعتبارنامه سه نماینده ازجمله تاجگردون را زیر ذره‌بین بردند و نهایتا اعتبارنامه دو نماینده دیگر تایید اما اعتبارنامه سوم وارد مرحله جدیدی شد. 
شعب بررسی اولیه اعتبارنامه تاجگردون و کمیته بررسی اعتبارنامه نیز در مراحل بعدی نسبت به اعتبارنامه وی اظهارنظر کردند اما نهایتاً این صحن علنی مجلس شورای اسلامی بود که باید تصمیم می‌گرفت و دست‌آخر روز گذشته بعد از یک جلسه غیرعلنی کوتاه، رأی‌گیری در صحن مجلس صورت گرفت و وکلای ملت با ۱۰۲ رأی موافق، ۱۲۸ رأی مخالف و با ۲۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۱ رأی مأخوذه، اعتبارنامه نماینده مردم گچساران را رد کردند. 
 واکنش‌ها نسبت به رد اعتبارنامه وی متفاوت بود و برخی‌ها فارغ از چرایی رأی موافق آن ۱۰۲ نماینده، دلیل سکوت آن ۲۱ نماینده که رأی ممتنع دادند را محل پرسش قراردادند.
اما این‌همه ماجرا نیست. عده‌ای معتقدند حال که غلامرضا تاجگردون با پیگیری چهل‌روزه مجلس از قطار پارلمان پیاده شد باید تلاش شود تا این تفکر نیز بعد از چهل سال از اریکه قدرت به پایین بیاید و کشور بدون تبعیض و رانت از هر نوع آن اداره شود.
در مقابل عده‌ای که تعداد آن‌ها نیز کم نیست معتقدند حال که پرونده تاجگردون بسته شد باید مجلس بدون فوت وقت به آن دسته از وعده‌های معیشتی که داده بود جامه عمل بپوشاند تا آن‌ها را از مظان حرکات سیاسی دور کند. این گروه معتقدند مجلس در اولین گام باید فکری به حال بازار رهاشده مسکن کند. همان مسکنی که روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیئت دولت در یک اعتراف تاریخی اعلام کرد: «به‌عنوان رئیس‌جمهور اعتراف می‌کنم یک عقب‌ماندگی در دولت یازدهم درزمینه مسکن داشتیم، زیرا برخی طرح‌های مسکن متأسفانه اجرایی و عملیاتی نشد.» پس مجلس نیز باید دست‌به‌کار شود و اجازه ندهد فضای به‌دست‌آمده برای ساماندهی امور از بین برود.
پیش‌تر نیز نمایندگانی همچون سید نظام‌الدین موسوی از خیز بهارستان برای خانه‌دار کردن همه ایرانی‌ها با اجرایی کردن اصولی همچون اصل ۳۱ قانون اساسی خبر داده بودند که صراحتاً داشتن‏ مسکن‏ متناسب‏ با نیاز را حق‏ هر فرد و خانواده‏ ایرانی‏ می‌داند و دولت را موظف به تأمین آن.
این تفکر همچنین معتقد است باید مجلس با ورود به مباحث معیشتی و الزام دولت به حرکت در مسیر اصلاح وضع اقتصادی مردم، اعتماد آسیب‌دیده موکلان خود را بازیابی کند تا ادامه مسیر را با حمایت قوی آن‌ها طی کند.  بر اساس این مشی، وکلای ملت نباید از هرگونه راه‌حل حتی با کورسوی امید اندک برای رفع مشکلات اقتصادی مردم دریغ کنند، چه آنکه اکثر آن‌ها به‌حق معتقدند راه‌حل مشکلات در داخل کشور است و با تغییر نگاه مدیریتی حل خواهد شد. بعضا نیز شنیده می‌شود که بسته شدن پرونده اعتبارنامه تاجگردون به‌منزله پایان این تفکر نیست و چه‌بسا بسته شدن این پرونده در مجلس، کلید بازشدن مجدد پرونده‌هایی در جامعه باشد. شاید پست اینستاگرامی تاجگردون را که نوشته بود «مردم آرامش خود را حفظ کنند،» رمز گشودن این نوع پرونده ها باشد.
به‌هرروی باید منتظر ماند و دید که آیا رد اعتبارنامه تاجگردون منجر به رد این تفکر از  بدنه حاکمیت نیز خواهد شد یا این‌یک آغاز برای مسیری بی‌پایان است. مسیری که هرچه باشد جلسه علنی روز چهارشنبه نقطه عطف آن خواهد بود. به گزارش فارس، گزارش قرائت‌شده توسط سخنگوی کمیسیون تحقیق در صحن علنی مجلس به شرح زیر است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
هیئت‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی با سلام و تحیت
در اجرای ماده ۳۱ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعتبارنامه جناب آقای غلامرضا تاجگردون که از صحن جلسه علنی جهت رسیدگی به کمیسیون تحقیق ارجاع گردید بود، در دستورکار رسیدگی این کمیسیون قرار گرفت و طی جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط موارد ارائه‌شده از سوی معترضین موردبررسی قرار گرفت و با لحاظ مواد نامه‌های شماره ۹۹.۲۰۰.۱۷۷۱۹ مورخ ۱۷ خرداد ۹۹ و ۹۹.۲۰۰.۱۸۲۵۲ مورخ ۳۰ اردیبهشت ۹۹ شورای نگهبان مبنی بر رسیدگی به موارد مطروحه در این شورا نهایتاً اعتبارنامه ایشان در جلسه مورخ ۹۹/۴/۳ کمیسیون با اکثریت آرا به تصویب رسید. 
گزارش کمیسیون تحقیق درباره اعتبارنامه تاجگردون 
گزارش کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی درباره اعتبارنامه منتخب مردم گچساران در مجلس در صحن علنی مجلس قرائت شد. حجت‌الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس دیروز (چهارشنبه ۱۸ تیرماه ۹۹) گزارش کمیسیون متبوعش درباره اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس را قرائت کرد.
***
* عنوان مطلب برگرفته از شعر حامد عسکری است :
«به شاخ نازک کبریت فوجی کاج می افتد
مرام چرخ گردون است، از سر تاج می‌افتد!»

نویسنده : معصومه پورصادقی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.