مذاکره با آمریکا آب در هاون کوبیدن است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26352
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۴۲ |
بررسی بیانات مقام معظم رهبری در گفت‌وگوی صباح زنگنه با «رسالت»:

مذاکره با آمریکا آب در هاون کوبیدن است

صباح زنگنه، کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل و روابط دیپلماتیک در تشریح فرمایشات رهبر انقلاب حول محور مذاکره با آمریکا به« رسالت» می‌گوید: بیانات مقام معظم رهبری بیانگر برگی شفاف از تاریخ معاصر و تحولاتی که دراین‌عرصه رخ داده است، بود.
مذاکره با آمریکا آب در هاون کوبیدن است

حانیه مسجودی
صباح زنگنه، کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل و روابط دیپلماتیک در تشریح فرمایشات رهبر انقلاب حول محور مذاکره با آمریکا به« رسالت» می‌گوید: بیانات مقام معظم رهبری بیانگر برگی شفاف از تاریخ معاصر و تحولاتی که دراین‌عرصه رخ داده است، بود. فرمایشات ایشان نگارش اصلی و تجربه جمهوری اسلامی ایران پیش‌ازانقلاب و پس‌ازانقلاب با آمریکا بود و این‌رویکرد راهگشای جمع‌بندی ازگذر تاریخ حوادث و روابط برای‌آینده کشور است.
وی افزود: استدلال‌هایی که رهبر انقلاب مطرح کردند، بسیار روشن و تعیین‌کننده مسیر است و بیشتر شبهات و اشکالاتی که دررابطه با آمریکا وجود داشت، مشخص شد. به نظر می‌رسد ایشان نه‌تنها نقش خود را به‌عنوان راهنما و هدایتگر حرکت کشور و جامعه، بلکه نقش بسیاری از دستگاه‌ها را نیز بر عهده گرفتند. نقشی که تشکیلات دولت می‌توانست و می‌بایست برعهده بگیرد. نقشی که مجلس و قانون‌گذاران می‌توانستند و می‌توانند بر عهده بگیرند را تبیین کردند. همچنین وظایف قضائیه و رسیدگی به انحرافات و عبور از قوانین و معاهدات بین‌المللی از سوی آمریکا مشخص شد. به‌نظر می‌رسد سخنان رهبری تفسیری جامع و امیدوارکننده بود و امید است که تمام قوا بتوانند به وظایف خودشان دراین راستا به‌نحو احسن عملو  با همکاری یکدیگر بتوانند به مراحل جدیدی که در پیش‌روی ملت و کشورمان قرار دارد وارد شوند.
این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: همواره باید با خوش‌بینی به اتفاقات بین‌الملل برخورد کرد اما موضوع اعتماد درروابط بین‌الملل در مورد رژیم صهیونیستی و آمریکا صدق نمی‌کند. تکلیف رژیم‌ کودک‌کش و نامشروع صهیونیستی روشن است؛ هرگونه مذاکره با آن‌ها که ابعاد سیاسی پیدا کند محدود و غیرقابل‌قبول است، چراکه موجودیت حقوقی این رژیم ازنظر جمهوری اسلامی ایران رسمی نیست.

 هیمنه جهانی آمریکا فروپاشیده است
زنگنه درتشریح رویکردهای مذاکره با آمریکا طبق فرمایشات رهبری تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران آمریکا را به‌عنوان یک کشور به رسمیت می‌شناسد، اما اگر مذاکره با این کشور ابعاد سلطه پیدا کند و به تسلط مجدد آمریکا بر ایران و منطقه کمک کند، محدود است. تا زمانی که تغییری در سیاست‌ها، روش‌ها و دولت آن‌ها ایجاد نشود، جمهوری اسلامی ایران مذاکره با آن‌ها را نمی‌پذیرد.
وی‌افزود: درحال‌حاضر آمریکا در حوزه‌های مختلف درحال افول است و عملاً در حوزه اقتصادی فروپاشیده است. دربعد سیاسی و هیمنه‌های بین‌الملل نیز در بسیاری از نقاط جهان ضعیف‌ترشده است. به‌لحاظ نظامی نیز در بخش‌هایی از جهان در حال جابه جایی و خروج از بن‌بست‌هایی است که خودش ایجاد کرده است.زنگنه درانتها تأکید کرد: اگر تحولات و افول آمریکا طی ۲۰ الی ۳۰ سال آینده تداوم پیدا کند و از وضعیت فعلی که حالت هجومی و سلطه‌گری دارد و از رفتار زورگویانه خود بعد از جنگ جهانی دوم، خارج شود، آن زمان جای بحث و مذاکره خواهد بود. اما در شرایط فعلی حاکم بر آمریکا مذاکره با آن‌ها باوجود شخصی مانند ترامپ آب در هاون کوبیدن است و به‌نفع کشور نخواهد بود.

نویسنده : حانیه مسجودی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.