مدافعان دیروز انحلال ارتش؛ منتفعان امروز خدمات ارتش - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 41988
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۳:۰۴ |
به بهانه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران

مدافعان دیروز انحلال ارتش؛ منتفعان امروز خدمات ارتش

کسانی که امروز با چهره حق‌به‌جانب مردم را اغوا و رأی آن‌ها را از چنگشان درآوردند، دیروز علنا از تریبون رسمی مجلس خواستار اعدام توطئه‌گران در نمازجمعه بودند تا عبرتی برای دیگران شود!
مدافعان دیروز انحلال ارتش؛ منتفعان امروز خدمات ارتش
وحید عظیم‌نیا
کسانی که امروز با چهره حق‌به‌جانب مردم را اغوا و رأی آن‌ها را از چنگشان درآوردند، دیروز علنا از تریبون رسمی مجلس خواستار اعدام توطئه‌گران در نمازجمعه بودند تا عبرتی برای دیگران شود! ملت ایران یادشان است که همان‌ها خواستار قطع حقوق بازنشستگان ارتش بودند و حتی با صدای بلند، انحلال نوهد (تیپ ۶۵ نیرو‌های ویژه هوابرد موسوم به کلاه‌سبزها) را فریاد می‌زدند. اگر نبود تدبیر و درایت شهید مصطفی چمران، معلوم نبود با انحلال ارتش چه عواقب شومی در انتظار امنیت این ملک و مملکت می‌بود.  نکته قابل‌تأمل آنجاست که انحلال ارتش خواسته ضدانقلاب بود تا ملت را از خدمات ماندگار افراد شایسته‌ای همچون شهید سپهبد علی صیاد شیرازی و شهید سرلشکر جواد فکوری و… محروم کند. در فضای غبارآلود تقاضا برای انحلال ارتش، امام امت یک‌بار دیگر با نگاه تیزبین خودشان ثابت کردند حکومت‌داری نه به‌افراط و تفریط و نه به تصمیمات هیجانی و پیروی از خواسته‌های دشمنان است لذا نه‌تنها با این خواسته مخالفت کردند بلکه روز ۲۹ فروردین را روز ارتش نامگذاری کردند و از آن زمان تاکنون در این روز  به بازخوانی جایگاه، خدمات و نقش ارتش در امنیت آفرینی کشورمان پرداخته می‌شود.
برای سنجش عملکرد ارتش جمهوری اسلامی ایران، معیاری بهتر از قانون اساسی کشورمان نیست. اصول ۱۴۳ و ۱۴۴ این قانون به ترتیب درباره ارتش تصریح دارند «ارتش‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ پاسداری‏ از استقلال‏ و تمامیت‏ ارضی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ کشور را بر عهده‏ دارد» و «‎‎‎‎‎ارتش‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ باید ارتشی‏ اسلامی‏ باشد که‏ ارتشی‏ مکتبی‏ و مردمی‏ است‏ و باید افرادی‏ شایسته‏ را به‏ خدمت‏ بپذیرد که‏ به‏ اهداف‏ انقلاب‏ اسلامی‏ مؤمن‏ و درراه‏ تحقق‏ آن‏ فداکار باشند». شهید سرلشکر محمدولی قرنی، امیر سپهبد شهید علی صیاد شیرازی، امیر سرتیپ شهید احمد کشوری، شهید یوسف کلاهدوز، سرلشکر خلبان عباس دوران، شهید خلبان عباس بابایی، شهید حسین خلعتبری، امیر سرتیپ شهید ابوالفضل شبان، شهید سرلشکر منصور ستاری خواص و دیگر شهدای والامقام ازجمله دلیرمردان ارتش هستند که سرگذشت هرکدام از آن‌ها به‌خوبی «مکتبی بودن ارتش» را تصدیق می‌کنند. جانفشانی این شهدای والامقام در کنار سایر همرزمان دیروز و امروزشان، امنیت این کشور را تضمین کرده است و امروز کیست که به امنیت مثال‌زدنی جمهوری اسلامی ایران در منطقه ناامن غرب آسیا اعتراف نکند و کیست نداند که اگر نبود پاسداری ارتش‏ از استقلال‏ و تمامیت‏ ارضی‏، رژیم‌های وحشی دنیا همچون آمریکا خواب‌های آشفته‌ای برای کشورمان کشیده بودند.اصل ۱۴۷ قانون نیز تصریح دارد «‎‎‎‎‎دولت‏ باید در زمان‏ صلح‏ از افراد و تجهیزات‏ فنی‏ ارتش‏ در کارهای‏ امدادی‏، آموزشی‏، تولیدی‏ و جهاد سازندگی‏، با رعایت‏ کامل‏ موازین‏ عدل‏ اسلامی‏ استفاده‏ کند در حدی‏ که‏ به‏ آمادگی‏ رزمی‏ آسیبی‏ وارد نیاید.» با استناد به این اصل قانونی و صدالبته روحیه جهادی و مردم‌دوستی دلاورمردان ارتش در برهه‌های مختلف که کشور با بحران مواجه می‌شود، ارتش باتمام عِده و عُده پای کار می‌آید. حوادث طبیعی همچون سیل، زلزله، آتش‌سوزی، بارش سنگین برف و حوادث ریزودرشت دیگر ثابت کرده هرکجا که نیاز باشد ارتش در میدان است و برای کمک به مردم از هیچ کوششی دریغ نمی‌کند. هنوز فراموش نکرده‌ایم نوع‌دوستی آن سرهنگ ارتشی عضو لشکر ۵۸ تکاور ذوالفقار شاهرود را که در جریان امدادرسانی به مردم حادثه‌دیده خم می‌شود تا پله‌ای شود برای سوارشدن مردم به کامیون؛ کاری که باعث تجلیل رهبرحکیم انقلاب شد. نیرو‌های مسلح در رکاب فرمانده معظم کل قوا، فعل «ما می‌توانیم» را در حوزه‌های مختلف به‌خوبی صرف کرده‌اند؛ یک روز در دفاع مقدس از تمامیت ارضی کشور دفاع می‌کنند و روز دیگر از سلامتی، رفاه و معیشت مردم این کشور با کلیه امکانات در اختیار. استفاده از ظرفیت نیرو‌های مسلح ازجمله ارتش جمهوری اسلامی ایران محدود به حوزه دفاعی نیست. با شیوع ویروس کرونا، نیرو‌های مسلح ازجمله ارتش نیز با قدرت وارد میدان شدند تا ضمن کمک به ستاد ملی مقابله با کرونا در حیطه‌ای که این ستاد تعریف می‌کنند به خدمات‌رسانی مشغول شوند. در همین زمینه امیر سرتیپ خلبان «مهدی هادیان» معاون هماهنگ‌کننده نیروی هوایی ارتش پیش‌تر به میزان گفته بود در صورت درخواست ستاد ملی مقابله با کرونا آماده همکاری برای ضدعفونی هوایی و گندزدایی هوایی و کنترل هوایی ورودی و خروجی شهر‌های درگیر کرونا هستیم.به‌هرروی برای تبیین روز ارتش همین بس که فرمانده کل قوا ۳۰ فروردین ۱۳۹۴ در دیدار جمعى از فرماندهان و کارکنان ارتش جمهورى اسلامى ایران که به مناسبت روز ارتش برگزار شد، فرمودند: « بدون شک یکی از برجسته‌ترین و مفیدترین اقدامات و ابتکارات امام بزرگوار، اعلام «روز ارتش» بود.(۲)
 اگر یک نگاهی بکنیم به انگیزه‌هایی که آن روز در سطح کشور و نسبت به همه‌ زوایای کشور در ذهن دشمنان ایران و انقلاب وجود داشت، می‌فهمیم که اعلان یک روز به‌عنوان روز ارتش کار بزرگی بود، کار مفیدی بود، کار ضروری و لازمی بود. بعضی از شما جوان‌ها یادتان نیست آن روزها را، بعضی هم اصلا در آن ایام در دنیا نبودید؛ انگیزه‌ بسیار قوی و خطرناکی وجود داشت حتی از درون خود ارتش برای نابود کردن ارتش ایران؛ تلاش می‌کردند؛ برای این کار، منطق و فلسفه ارائه می‌کردند. در داخل خود ارتش عناصری وجود داشتند که به‌عنوان ارتش مکتبی و ارتش توحیدی، می‌خواستند ارتش را از بین ببرند و نابود کنند؛ چنین انگیزه‌هایی وجود داشت، امام در مقابل این انگیزه‌ها ایستاد؛ امام تشخیص دادند که ارتش باید با قوّت و قدرت بماند و ایفای نقش کند و عوارضی را که توانسته بود در دوران طاغوت، ارتش را از مردم جدا بکند، بایستی زائل کرد؛ و زائل کردند. ارتش به‌عنوان یک مجموعه‌ انقلابی و نه‌فقط انقلابی به زبان و ادّعا، بلکه انقلابی در عمل، در عرصه‌ها باقی ماند، در وسط میدان باقی ماند و نقش ایفا کرد.»
نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.