محتوای کیفی حلقه مفقوده سریال‌های خانگی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 14191
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۱ |
«رسالت» در گفت‌وگو با جبار آذین بررسی کرد؛

محتوای کیفی حلقه مفقوده سریال‌های خانگی

در چند سال اخير شبکه نمايش خانگي رشد کاملا محسوسي ازنظر کمي داشته است. اين کار به‌ظاهر در بحث درآمدزايي اتفاق خوبي براي صنعت سينمايي محسوب مي‌شود، اما اگر ارزيابي دقيق و کارشناسانه از موضوع داشته باشيم، متوجه خواهيم شد که اين شبکه عرضه فيلم، کمک شاياني به مقوله هنر و سينماي کشور نداشته است. 
محتوای کیفی حلقه مفقوده سریال‌های خانگی
|نفيسه امامي|
در چند سال اخير شبکه نمايش خانگي رشد کاملا محسوسي ازنظر کمي داشته است. اين کار به‌ظاهر در بحث درآمدزايي اتفاق خوبي براي صنعت سينمايي محسوب مي‌شود، اما اگر ارزيابي دقيق و کارشناسانه از موضوع داشته باشيم، متوجه خواهيم شد که اين شبکه عرضه فيلم، کمک شاياني به مقوله هنر و سينماي کشور نداشته است. 
شبکه نمايش خانگي با سريال‌هاي قهوه تلخ و قلب يخي خود را به مخاطبان معرفي کرد و توانست به‌تدريج جاي خود را در سبد خريد محصولات فرهنگي خانواده‌ها باز کند. اين مسير تا بدان جا پيش رفته که امروز با سريال‌هاي مختلفي در ژانرهاي گوناگون در اين شبکه روبه‌رو هستيم، اما با توجه به استقبال از سريال‌هاي شبکه نمايش خانگي، فقدان قوانين براي جلوگيري از دانلودهاي غيرمجاز و رايگان، نبود نظارت بر محتوا و گاهي عبور از خط قرمزها و نيمه‌کاره رها شدن برخي توليدات آينده آن را با ابهام و دشواري روبه‌رو کرده است. 
حالا شبکه نمايش خانگي طرفداران خود را دارد و شايد يکي از دلايل جذب مخاطب، کمتر شدن خط قرمزهايي است که در رسانه ملي در نظر گرفته مي‌شود. وجود جذابيت‌هاي بصري در طراحي لباس و صحنه و استفاده از لوکيشن‌ هاي زيبا براي تصويربرداري، مخاطب را با خود همراه مي‌کند، اما به دليل عدم برخورداري از ويژگي‌هاي فني، توليدي و محتوايي به‌تدريج ذائقه مخاطب را به سمت آثار بي‌کيفيت سوق مي‌دهد. 
هرچند در اين ميان نبايد از نقش حاميان مالي اين سريال‌ها بي‌اعتنا گذشت، چراکه اسپانسر با صرف هزينه‌هاي ميلياردي به دنبال بازگشت سود مالي است و اهميت چنداني به محتواي توليدشده، نمي‌دهد و همين موضوع مي‌تواند  بر سليقه مخاطب اثر سوء گذاشته و آن را تقليل دهد.  
جبار آذين منتقد سينما در گفت‌وگو با «رسالت» شبکه نمايش خانگي را باعث ايجاد ارتباط فرهنگي و اجتماعي با خانواده‌ها عنوان مي‌کند و مي‌گويد: گاهي در اين شبکه به دليل عدم وجود سازوکارهاي تعريف‌شده و تخصصي، مجموعه‌هايي توليد مي‌شوند که صرف‌نظر از ساختار هنري، ازنظر مضمون و محتوا داراي مشکلاتي هستند. گرچه در ميان سريال‌هاي خانگي آثار ضعيف، متوسط و قوي ارائه مي‌شوند، اما همه آن‌ها در مسير فرهنگي در خدمت جامعه نيستند، بلکه بعضي از آن‌ها با استفاده از اين فضا به القا و تزريق سليقه‌هايي مغاير بافرهنگ جامعه اقدام مي‌کنند. 
وي شبکه نمايش خانگي را داراي مخاطبان خاص خود مي‌داند و مي‌گويد: سريال‌هاي موفق از منظر مضمون و ساختار هنري با اقبال مخاطبان روبه‌رو مي‌شوند. در ماه‌هاي اخير بازار توليد سريال‌هاي شبکه خانگي رونق چشمگير گرفته است و علت اصلي آن به ساختار هنرمندانه يا محتواي اين سريال‌ها خلاصه نمي‌شود، بلکه يکي از دلايل اصلي استقبال مردم و خانواده‌ها به کاستي‌هاي سريال‌هاي تلويزيوني برمي‌گردد. 
آذين ادامه مي‌دهد: روزگاري صداوسيما در توليد آثار فاخر تلويزيوني حرف اول را مي‌زد، اما در سال هاي اخير به دلايل مختلف ازجمله کمبود بودجه شاهد ساخت سريال‌هاي درجه اول در تلويزيون نيستيم. از همين رو اقشار علاقه‌مند به سريال به دنبال ارضاي سلايق خود به تماشاي سريال‌هاي شبکه خانگي روي آورده‌اند. 
*ورود سرمايه‌گذاران نامعلوم با پول‌هاي مشکوک
اين منتقد سينما با اشاره به وجود اسپانسرهاي خاص در توليد سريال‌هاي شبکه نمايش خانگي مي‌گويد: غفلت و ناکارآمدي مديران، پاي بعضي از سرمايه‌گذاران نامعلوم را با پول‌هاي مشکوک به اين عرصه باز کرده است. به‌طوري‌که گاهي با سريال‌هاي پرهزينه چندميلياردي در اين شبکه روبه‌رو مي‌شويم که ديگر سريال‌هاي کم‌بضاعت اين شبکه ياراي مقاومت، برابري و اظهار وجود در مقابل سرمايه سالاري حاکم بر شبکه خانگي را ندارند. 
وي اضافه مي‌کند: شبکه خانگي چنانچه براي ايجاد رضايت مخاطبان از مسير  فرهنگ ايراني و اسلامي بگذرد و مسائل و مشکلات جامعه را به‌درستي به تصوير بکشد، مي‌تواند مخاطبان خود را جذب کند، اما معضلات اين عرصه مانند يکه‌تازي اسپانسرها و غفلت فرهنگي مسئولان از آن سبب مي‌شود هر چيزي تحت عنوان سريال در شبکه خانگي به‌قصد دلالي و کاسبي توليد و پخش شود که اين باعث تخريب فرهنگ و سبک زندگي ايراني اسلامي ما است. 
آذين درباره تأثير عدم ادامه توليد بعضي از سريال‌ها و قطع بي‌دليل آن‌ها و سردرگمي مخاطبان شبکه نمايش خانگي مي‌گويد: بايد براي توليد و پخش مناسب و مقبول آثار هنري و سريال‌ها در شبکه نمايش خانگي، اساسنامه و آيين‌نامه تخصصي نوشته شود، اما عدم آيين‌نامه و مديريت کارآمد سبب شده تا نوعي آشفتگي در بطن و حاشيه اين شبکه خودنمايي کند. وي ادامه مي‌دهد: در ميان آثار توليدشده در شبکه خانگي با سريال‌هايي روبه‌رو شده‌ايم که تنها چند قسمت از آن‌ها پخش‌شده و به دلايلي ازجمله مسائل مالي، محتواي مسئله برانگيز، اعمال سليقه شخصي، حسادت‌ها و رقابت‌ها ديگر ادامه سريال‌هاي در حال پخش توليد نشوند که اين مسئله مي‌تواند افزون بر هدر رفتن سرمايه‌هايي که در اين حوزه به کار گرفته‌شده‌اند، به تخريب فرهنگ جامعه نيز منجر شود.
آذين اضافه مي‌کند:علاقه‌مندان صرف‌نظر از مضمون و محتواي اين سريال‌ها، وقت خود را صرف ديدن آن‌ها مي‌کنند و عدم ادامه توليد و پخش آن‌ها باعث دل‌زدگي، خستگي و سردرگمي مخاطبان شبکه خانگي مي‌شود و تعداد زيادي از آن‌ها به‌صف مخاطبان شبکه‌هاي ماهواره‌اي مي‌پيوندند.
*لزوم ساماندهي شبکه نمايش خانگي
اين منتقد سينما با تأکيد بر ساماندهي شبکه نمايش خانگي مي‌افزايد: بايد با تمهيدات قانوني، فرهنگي و اجتماعي و حفظ و اشاعه ارزش‌ها و نظارت دقيق و کارشناسي شده، توليدات شبکه خانگي سامان بگيرد و جلوي ورود عناصر مشکوک و رابطه‌هاي ناسالم و زدو بندهاي مالي که اين شبکه را به محلي براي کسب‌وکار تجاري تبديل کرده، بگیرند در غير اين صورت آش همان و کاسه همان خواهد بود که اکنون هست. 
وي با اشاره به سوددهي اقتصادي سريال‌هاي شبکه نمايش خانگي گفت: اگر اين سريال‌ها سوددهي نداشتند اساسا توليد نمي‌شدند و اينکه عنوان مي‌شود اين آثار به سوددهي نمي‌رسند دروغي بيش نيست چراکه بخش عمده توليدکنندگان آثار در زمان پيش‌توليد سود خود را داخل کيسه کرده‌اند.
آذين درباره عدم وجود قانون کپي‌رايت در کشور و امکان ضرر دهي اقتصادي اين سريال‌ها بيان مي‌کند: دانلودهاي غيراخلاقي و يا عدم قانون کپي‌رايت و قاچاق فيلم و سريال به دليل عدم قانون و اجراي آن در اين عرصه است. اگر قرار است فضاي فرهنگ، هنر، سينما و شبکه خانگي قانون‌مدار باشند بايد در چارچوب قانون و احترام به فرهنگ و اخلاقيات حرکت کند، اما به دليل بدقولي‌ها و بدهي‌ و حضور باندهاي مافيايي و بي‌توجهي مسئولان، فضا براي سوءاستفاده‌هاي مختلف که در قالب دانلود و بهره‌گيري نادرست از قانون کپي‌رايت و موارد ديگر در شبکه خانگي به وجود آمده، ايجادشده است. 
وي در پايان سخنانش تصريح مي‌کند: جامعه هنري ما بايد براي ادامه فعاليت سالم و تأثيرگذار فضاي فرهنگي و هنري کشور، داراي اساسنامه، آيين‌نامه و سازوکارهاي کارشناسانه باشند، اما چون اين فضا چنين مؤلفه‌هايي را ندارد بازار فرهنگ و شبکه خانگي به بازار مکاره‌اي تبديل‌شده و هر که پول بيشتري دارد يکه‌تازي افزون‌تر و داراي سود بيشتري مي‌شود.  
نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.