مجلس یک‌ساله مقصر شکست هشت‌ساله؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 47851
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۶:۴۹ |
مواضع تهاجمی دولت علیه مصوبه مجلس واکاوی شد

مجلس یک‌ساله مقصر شکست هشت‌ساله؟

این روزها رئیس‌جمهور تصمیم گرفته کلیدی را که سال‌ها به نفع مردم نچرخانده، در واپسین روزهای عمر دولتش آن را علیه مجلس و جریان انقلابی بچرخاند. اظهارنظرهای رئیس دولت تدبیروامید رنگ‌وبوی تازه‌ای به خود گرفته و علیه وکلای ملت مطالبی را به زبان می‌آورد که اپوزیسیون و رسانه‌های غربی آن را مطرح می‌کنند.
مجلس یک‌ساله مقصر شکست هشت‌ساله؟

گروه سیاسی
این روزها رئیس‌جمهور تصمیم گرفته کلیدی را که سال‌ها به نفع مردم نچرخانده، در واپسین روزهای عمر دولتش آن را علیه مجلس و جریان انقلابی بچرخاند. اظهارنظرهای رئیس دولت تدبیروامید رنگ‌وبوی تازه‌ای به خود گرفته و علیه وکلای ملت مطالبی را به زبان می‌آورد که اپوزیسیون و رسانه‌های غربی آن را مطرح می‌کنند. ظاهرا روحانی تصمیم گرفته به‌جای اینکه در مسند پاسخگویی بنشیند و به مردم در خصوص عملکرد دولتش توضیح ارائه دهد و برای کمبودها، کاستی‌ها و فرصت‌هایی که در این هشت سال از دست رفته عذرخواهی کند؛ شیوه فرار از پاسخگویی، تهمت و افترا به مجلس و تطهیر چهره دولتش را در پیش‌گرفته است.
 سخنان تأمل‌برانگیز روحانی
حجت‌الاسلام حسن روحانی در شصت‌ویکمین مجمع سالیانه بانک مرکزی سخنان عجیبی در مورد تحریم‌ها گفت و عملا شرایط تحریمی کشور را به دستگاه‌های دیگر ربط داد. رئیس‌جمهور بابیان این‌که اگر دو کار در این مدت انجام شده بود در اوایل ۱۴۰۰ شاهد شرایط بهتری بودیم، اظهار داشت: «اگر دست و پای ما را نمی‌بستند قطعا در پایان سال ۹۹ می‌توانستیم درروند مذاکرات، تحریم را برداریم، توافق بین ما و۱+۵ در وین کاملاً روشن و اسناد آن موجود است و مشخص است که آن‌ها و ما حاضر بودیم که اقداماتی انجام دهیم اما مصوبه‌ای که در مجلس گذرانده شد نگذاشت ما کار خود را انجام دهیم.» این در حالی است که حسن روحانی در مناظرات انتخاباتی سال ۹۶ گفته بود با کمک ظریف آمادگی دارد در چهار سال آینده تمام تحریم‌ها را به‌خوبی و باقدرت بردارد.
تصویب برجام با بهای سنگین
به‌نظر می‌رسد دولت به‌خاطر این‌که برجام را به ثمر برساند ضرورت وجود بعضی از مسائل مانند ضمانت‌نامه‌ها و تصویب برجام در کنگره آمریکا را نادیده گرفته است که برای ایران تجربه خوبی بود اما با بهایی سنگین؛ بهایی که دولت روحانی در مذاکرات برجامی بعد از روی کارآمدن بایدن درصدد تحمیل دوباره آن به کشور است. در گزارش وزارت امور خارجه درباره مذاکرات وین صراحتا سخنان و شروط رهبر انقلاب به‌صورت آشکار نقض شده است. رهبر معظم انقلاب دستور داده‌اند تمامی تحریم‌ها باید لغو شوند، ولی موضوعی که اکنون درباره آن صحبت می‌شود، نه‌تنها همه تحریم‌ها برداشته نخواهد شد، حتی بسیاری از تحریم‌های زمان ترامپ هم باقی می‌ماند.
مصوبه مجلس و نجات دولت و ملت از قهقرا
عبدالرضا مصری، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته پارلمان در واکنش به اظهارات رئیس‌جمهور گفت: «از رئیس‌جمهور تقاضا می‌کنیم قبل از اینکه در خصوص مذاکرات وین اظهارنظر کند، حداقل گزارش‌های دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی را بخواند. زمانی‌که حسن روحانی این گزارش‌ها را مطالعه نمی‌کند، قطعا این فرافکنی‌ها هم ادامه می‌یابد.»همچنین حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خطاب به روحانی گفت: «آقای روحانی اگر مصوبه مجلس نبود شما به قهقرا می‌رفتید و مقصر اصلی اجرا نشدن برجام خود شما هستید.»سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم از دیگر منتقدان اظهارات اخیر رئیس‌جمهور در توییتر نوشته است: «آقای روحانی بگوید در همان دو سالی که ایشان می‌گوید برجام خوب بوده، کدام بانک مرکزی اروپایی با ما کار کرد؟ کل سرمایه‌گذاری در آن دو سال چقدر بود؟ در آن دو سال، سرمایه‌گذاری بسیار کم‌تر از سال‌های ۹۰ تا ۹۲ 
بوده که اوج تحریم‌ها را تجربه کردیم. آقای روحانی مگر برجام را برای دو سال نوشته بودید؟ شما که می‌گویید دیوانه‌ای آمده همه‌چیز را به هم زده، مگر در سال ۹۶ که گفتید به من رأی دهید تا بقیه تحریم‌ها را هم رفع کنم، همان دیوانه سر کار نبود؟»
فراموش‌کاری رئیس‌جمهور
قانون اقدام راهبردی در آذرماه سال ۹۹ تصویب شد درحالی‌که روحانی از سال ۹۲ به مدت ۷ سال وقت داشت مشکلات را حل کند و تحریم‌ها را برطرف کند. به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور فراموش‌کار شده که در سال ۹۴ اعلام کرد تحریم‌ها بالمره برداشته‌شده و جشن گرفتند و به تیم مذاکره‌کننده مدال ملی داد. سخنان رئیس‌جمهور در خصوص قانون اقدام راهبردی نشان می‌دهد حرف‌های او در سال ۹۴ دو حالت داشته که یا خلاف گفته است تحریم‌ها برداشته‌شده یا اینکه طوری مذاکره کردند که طرف مقابل آن‌ها را فریب داده است؛ بنابراین روحانی باید مشخص کند کدام‌یک از دوحالت صورت گرفته است.براساس این گزارش؛ به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور، اهل مشورت نیست، چراکه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در جلسات مجلس بیان داشت این قانون به آن‌ها در مذاکرات کمک کرده است. ای‌کاش آقای روحانی قبل از بیان مطالب خلاف واقع راجع‌به قانون اقدام راهبردی مجلس با تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مشورت کرده و سپس سخن می‌گفت.شواهد و قرائن نشان می‌دهد روحانی به‌دنبال مقصر برای کم‌کاری دولت است، روزی می‌گوید ترامپ مقصر است، روز دیگر مجلس را مقصر می‌داند. در اینجا باید به رئیس دولت تدبیروامید این نکته را یادآور شد زمانی مجلس نهم و دهم به‌طورکلی در اختیار او قرار داشت و شورای عالی امنیت ملی و قوه قضائیه هم نیز با دولت هم‌سو بود؛ بنابراین چرا تحریم‌ها برداشته نشد و مشکلات مردم مرتفع نگردید؛ درحالی‌که خبری هم از قانون اقدام راهبردی مجلس نبود.
رحمت‌الله فیروزی: اظهارات روحانی علیه مصوبه مجلس تأسف‌بار است
رحمت‌الله فیروزی پوربادی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» بابیان این‌که روحانی با هدف مقصرسازی و فرار از پاسخگویی مجلس یازدهم را باعث‌وبانی تداوم تحریم‌ها می‌داند، گفت: رهبر انقلاب اسلامی بارها گفته بودند که نسبت به مذاکرات برجامی خوش‌بین نیستند و بنا به اصرار دولت مذاکرات را پذیرفتند. وی خاطرنشان کرد: مصوبه مجلس اصلاً تأثیری در تشدید تحریم‌ها نداشته و اینکه دولت مجلس را مقصر وضع موجود می‌داند، واقعاً تأسف‌بار است. مگر مجلس یازدهم دشمن ملت است که بخواهد با یک مصوبه معیشت مردم را سخت کند. این مجلس که از همان ابتدا به فکر معیشت مردم بود و بیشترین مصوبات معیشتی را در کارنامه خود دارد که مصوبه تأمین کالاهای اساسی یکی از آن‌هاست؛ مصوبه‌ای که دولت آن را اجرا نکرد.نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: عملکرد مجلس همواره مثبت و تأیید رهبر انقلاب را به همراه داشته و ما همیشه اعلام کرده‌ایم همراه دولت هستیم نه رقیب دولت، ولی دولت مواضع خوبی علیه مجلس یازدهم اتخاذ نمی‌کند.

|
برچسب ها
, ,
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.