مجلس، روحانی را فرا می‌خواند؟ - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 27598
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۷:۴۲ |

مجلس، روحانی را فرا می‌خواند؟

گزاره «مجلس، ریل‌گذار قوای دیگر است» از پُربسامدترین اصطلاحات حوزه بهارستان - پاستور است و ماهیت آن نیز تقریباً بر همگان روشن است به طوری که مجلس برای ریل‌گذاری اقدام به قانون‌گذاری می‌کند و برای روی ریل بودن قوای دیگر، بر اجرای قانون، نظارت می‌کند؛
مجلس، روحانی را فرا می‌خواند؟

معصومه پورصادقی
گزاره «مجلس، ریل‌گذار قوای دیگر است» از پُربسامدترین اصطلاحات حوزه بهارستان – پاستور است و ماهیت آن نیز تقریباً بر همگان روشن است به طوری که مجلس برای ریل‌گذاری اقدام به قانون‌گذاری می‌کند و برای روی ریل بودن قوای دیگر، بر اجرای قانون، نظارت می‌کند؛ قانون‌گذار برای عملی شدن این فرضیه، ۱۰ ابزار نظارتی در اختیار وکلای ملت قرار داده که یکی از آنها، طرح سؤال از رئیس جمهور است.
ریشه این اختیار نیز به اصل ۸۸ قانون اساسی بر می‌گردد که تصریح دارد: «‎‎در هر مورد که‏ حداقل‏ یک‏ چهارم‏ کل‏ نمایندگان‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ از رئیس‏ جمهور و یا هر یک‏ از نمایندگان‏ از وزیر مسئول‏، درباره‏ یکی‏ از وظایف‏ آنان‏ سؤال‏ کنند، رئیس‏ جمهور یا وزیر موظف‏ است‏ در مجلس‏ حاضر شود و به‏ سوال‏ جواب‏ دهد و این‏ جواب‏ نباید در مورد رئیس‏ جمهور بیش‏ از یک‏ ماه‏ و در مورد وزیر بیش‏ از ۱۰‏ روز به‏ تأخیر افتاد مگر با عذر موجه‏ به‏ تشخیص‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی.»
با قاعده «یک چهارم»، یعنی طرح سؤال از رئیس جمهور با امضای حداقل ۷۳ نماینده مجلس قابل عملیاتی شدن است. حالا نمایندگان مجلس بیش از دو برابر این رقم امضا برای عملی کردن اختیار سؤال از رئیس جمهور دارند. فارغ از اینکه در برهه فعلی طرح چنین سؤالی به رفع مشکلات کشور کمک خواهد کرد یا آن را تشدید می‌کند، متقاضیان سؤال از روحانی بر آن هستند، خواسته‌شان عملیاتی شود.
جبار کوچکی‌نژاد عضو مجمع نمایندگان گیلان در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با استناد به ماده ۲۱۰ قانون «آیین نامه داخلی مجلس» و اصل ۸۸ قانون اساسی گفت: «حدود ۲۰۰ نماینده طرح سؤال از رئیس جمهور را امضا کردند، اما این سؤال هنوز اعلام وصول نشده است».هیئت رئیسه مجلس باید در این زمینه پاسخگو باشد. علی‌رغم هم سویی رئیس جمهور با مجلس دهم سؤال از رئیس جمهور در آن مجلس اعلام وصول شد این جای سؤال دارد که چرا این مجلس طرح سؤال از رئیس جمهور را اعلام وصول نمی‌کند.»محمدباقر قالیباف که اداره صحن علنی را برعهده داشت در پاسخ به این موضوع اعلام کرد: «هیئت رئیسه به آیین‌نامه عمل کرده است و سؤال از رئیس جمهور نیز دنبال خواهد شد».
آنطور که اعلام شده، سؤال از روحانی در پنج محور به شرح ذیل تهیه شده است: ۱. چرا و به چه دلیل قیمت‌ ارز های خارجی به سرعت در حال افزایش و ارزش پول ملی در حال کاهش است؟ 
۲. علت از هم‌گسیختگی اوضاع بازار مسکن، خودرو و تورم عجیب و غریب چندصد درصدی بازار مسکن چیست و چرا دولت طی هفت سال گذشته هیچ اقدام جدی برای تأمین مسکن مردم و کنترل قیمت و کیفیت خودرو انجام نداده است؟ 
۳. در کجای برجام اشتباه استراتژیک مرتکب شدید که آمریکا بدون کوچکترین هزینه از این توافق خارج و اروپا هم با پررویی تمام همچنان خواستار اجرای کامل برجام از سوی ایران است، بدون آنکه خود به تعهداتش عمل کند، حتی در حد عملیاتی کردن طرح حقیرانه اینستکس.
 ۴. قرار شد دولت به خاطر مشکلات ناشی از بیماری کرونا به واحد‌های تولیدی و بخش‌های آسیب‌دیده وام اعطا کرده و کمک نماید. اما صدای اعتراض همه بخش‌ها بلند است. دولت در این زمینه چه کاری کرده و چقدر کمک کرده است؟ 
۵. از فروردین ۹۷ که قیمت دلار دولتی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد تا امروز چند میلیارد دلار به این قیمت عرضه شده است؟ به چه کسانی داده شده و سرنوشت این دلار‌ها چه شده است و چه تأثیری بر کنترل تورم داشته است.

نویسنده : معصومه پورصادقی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.