متقاضیان مهاجرت اروپا، سفر خود را به تعویق بیندازند - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 71676
  پرینتخانه » بین الملل, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۶:۰۰ |
بحران انرژی در اروپا

متقاضیان مهاجرت اروپا، سفر خود را به تعویق بیندازند

شرکت گلدن ساچ گروپ یکی از شرکت های معتبر ارزیابی اقتصادی اروپا در یادداشتی در روز دوشنبه 7 شهریور ماه به وضعیت بحران انرژی در اروپا به ویژه انگلستان اشاره کرد.
متقاضیان مهاجرت اروپا، سفر خود را به تعویق بیندازند

وحید بلالی
شرکت گلدن ساچ گروپ یکی از شرکت های معتبر ارزیابی اقتصادی اروپا در یادداشتی در روز دوشنبه ۷ شهریور ماه به وضعیت بحران انرژی در اروپا به ویژه انگلستان اشاره کرد.
تحلیلگران گلدن ساچ گروپ تأکید کرده‌اند‌ که انتظار دارند در اواخر سال جاری اقتصاد انگلستان وارد رکود شده و ممکن است در بحبوحه افزایش هزینه‌های انرژی به یک انقباض عمیق تبدیل شده و تولید ناخالص داخلی انگلستان تا اواسط سال ۲۰۲۳ حدود یک درصد کاهش یابد.
 تولید سالانه در سال آینده احتمالا ۰.۶ درصد کاهش خواهد یافت، که یک چرخش شدید نسبت به تخمین قبلی گلدمن از رشد ۱.۱ درصدی است.
یکی از افراد  ارشد این گروه می‌گوید: «نگرانی‌ها در مورد فشارهای هزینه زندگی در انگلستان به دلیل بدتر شدن بحران انرژی تشدید شده است». مصرف واقعی همچنان احتمالا کاهش قابل توجهی دارد.
پیش‌بینی‌های گلدمن در حالی منتشر شده که داده‌های هفته گذشته نشان می‌دهد که تبادلات اقتصادی آمریکا در اروپا و آسیا تضعیف شده و این نگرانی‌را تقویت کرده که افزایش نرخ‌ بهره و افزایش تورم می‌تواند جهان را وارد رکود تورمی کند.
در اوایل ماه میلادی جاری(آگوست۲۰۲۲) بانک مرکزی انگلیس بزرگترین افزایش نرخ بهره خود را در ۲۷ سال گذشته آغاز کرده و هشدار داد که انگلستان زیر بار تورم فزاینده به سمت بیش از یک سال رکود پیش می رود.
رکود در حال پیشروی،  چالش رشد بلندمدت اقتصادی را منحرف می کند، گلدمن انتظار دارد که نرخ پس‌انداز خانوارها به پایین‌تر از «نرخ تعادلی» خود به پایین‌ترین سطح ۳.۵ درصدی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ برسد. این شرکت پیش‌بینی می‌کند درآمد واقعی قابل تصرف ۲.۹ درصد و مصرف واقعی ۱.۴ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یابد.
چشم انداز رکود بعید است، بانک مرکزی انگلستان را از تشدید بیشتر سیاست های انقباضی پولی باز دارد. انتظار می رود در ماه سپتامبر میلادی یعنی تنها چند روز آینده نرخ بهره ۵۰ واحد افزایش یابد و در ماه نوامبر و دسامبر نیز افزایش مجدد نرخ بهره در انگلستان اعلام شود.
اقتصاددانان گفتند: «ما ریسک ها را به سمت رکود تورمی شدیدتر و طولانی تر می بینیم.» قیمت بنزین ممکن است برای مدت طولانی‌تری بالا بماند، خانوارها ممکن است پس‌اندازهای اضافی خود را به میزان کمتری کاهش دهند و میزان حمایت مالی اضافی برای خانوارها ممکن است کمتر از آنچه در پایه فرض شده باشد، در چنین سناریویی، اقتصاد انگلستان در سال آینده تا ۳.۴ درصد کوچک می شود. 
 جیره بندی گاز صنعتی در آلمان
یک شرکت در آلمان  در حال جمع آوری اطلاعات از حدود ۲۷۵۰ شرکت برای تعیین میزان مصرف گاز و تهیه لیستی از بخش هایی است که باید ابتدا خاموش شوند.
مسئول این شرکت گفته است؛ در تلاش است تا فهرست تعطیلی صنعت را بر اساس۶ معیار، که شامل اندازه یک شرکت، آسیب اقتصادی  و مدت زمان لازم برای راه اندازی مجدد تأسیسات خاص است، تهیه کند.
جیره بندی گاز برای مشاغل آلمان می تواند یک چالش بزرگ را در کاهش اشتغال ایجاد کند علاوه بر آن افزایش هزینه های انرژی به صورت مضاعف می تواند مهاجرت را به آلمان سخت تر از گذشته کند، عده ای از دانشجویان و کارجویان ایرانی در سال های اخیر گرایش به مهاجرت به آلمان و اروپا را پیدا کرده اند اما برآیندها می گوید وضعیت اقتصاد اروپا در سال ۲۰۲۳ می تواند یک رکود سنگین تورمی را ایجاد کرده و متقاضیان مهاجرت باید با احتیاط بیشتری اقدام به این کار کنند. نوید رجایی، فعال بازارهای صادراتی در  این باره معتقد است؛ در شرایط فعلی ایرانیانی که تقاضای مهاجرت به اروپا به ویژه آلمان و انگلستان را دارند سفر خود را به تعویق بیندازند زیرا پیش بینی می شود اروپا بیش از ۶ ماه درگیر بحث انرژی شده و هزینه های زندگی به شدت افزایش یابد.
یکی از افرادی که در سال های اخیر به انگلستان مهاجرت کرده است به «رسالت» می گوید:وضعیت معیشت در انگلستان در ماه های اخیر بدتر شده و افزایش هزینه انرژی خانوار کار را سخت تر کرده و برخی که امکان بازگشت به ایران را دارند در حال مهاجرت معکوس به ایران هستند.

نویسنده : وحید بلالی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.