مالیات خودرو‌های لوکس انگیزه‌ای برای توزیع درآمد در جامعه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 95601
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۲ - ۶:۴۹ |
سیاوش غیبی پور کارشناس امورمالیاتی مطرح کرد:

مالیات خودرو‌های لوکس انگیزه‌ای برای توزیع درآمد در جامعه

سیاوش غیبی پور، کارشناس امورمالیاتی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار‌ «رسالت» بابیان اینکه خودرو‌های بالای ۳ میلیارد تومان مشمول مالیات سالانه می‌شوند، اظهارکرد: از سال ۱۴۰۰ قانون مالیات بر خودرو ‌و خانه‌های گران‌قیمت اعمال شد و این خانه و خودروها منبع جدید مالیات شدند.
مالیات خودرو‌های لوکس انگیزه‌ای برای توزیع درآمد در جامعه

سیاوش غیبی پور، کارشناس امورمالیاتی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار‌ «رسالت» بابیان اینکه خودرو‌های بالای ۳ میلیارد تومان مشمول مالیات سالانه می‌شوند، اظهارکرد: از سال ۱۴۰۰ قانون مالیات بر خودرو ‌و خانه‌های گران‌قیمت اعمال شد و این خانه و خودروها منبع جدید مالیات شدند. بنابراین در شرایط حال حاضر هر د‌و گروه (دارندگان خودرو و خانه‌های لوکس) با قوانین مالیاتی آشنا هستند و قوانین پرداخت مالیات را به‌خوبی می‌دانند. افرادی که مشمول‌ پرداخت مالیات هستند همچون افرادی که عازم خدمت سربازی می‌باشند، می‌دانند که باید به دنبال دریافت دفترچه بروند و کارها را دنبال کنند. گفتنی است که اوراق مالیاتی از سوی مأموران مالیاتی به‌صورت سیستمی می‌باشد و روند دشواری ندارد. 

وی افزود: در فرآیند اخذ مالیات از صاحبان خودرو و خانه‌های لوکس دو موضوع مطرح و قابل‌بررسی می‌باشد؛ نخست اینکه تا چه اندازه قانون مالیات بر خودرو و خانه‌های لوکس روان است و اجرایی می‌شود؟ بدیهی است هر قانون جدیدی که شروع می‌شود با مشکلاتی  همراه است و در ابتدای کار سرعت اجرایی بسیار بالا ندارد. افزون براین هر قانون جدید دارای مشکلاتی می‌باشد که طی فرآیند اجرا حل و رفع می‌گردد. 
غیبی پور تصریح کرد: یکی از مشکلات قانون اخذ مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس طی سه سال اخیر این بود که متناسب با تورم پایه معافیت مالیاتی خانه و خودرو افزایش‌یافته است. براین اساس در سال ۱۴۰۳ هرکس که خودرویی باارزش بیش از ۳ میلیارد تومان دارد، مشمول مالیات است و کمتر از ۳ میلیارد تومان معاف از مالیات می‌باشد. 

کارشناس امورمالیاتی همچنین خاطرنشان کرد: براساس قانون اخذ مالیات از خو‌دروهای لوکس می‌توان عنوان داشت که فردی که خودروی ۴ میلیارد تومانی دارد، تنها سالی ۱۰ میلیون تومان مالیات پرداخت خواهد کرد. به طورحتم این مبلغ سنگین نیست و پیچیدگی نیز ندارد. افزون براین تعداد مشمولان مالیاتی این حوزه کم نیست ‌و چشمگیر نیست. 
او بابیان اینکه جامعه آماری مالیات از خودرو و خانه‌های لوکس محدود است، متذکر شد: موضوع دوم در قانون اخذ مالیات از خانه و خودروهای لوکس این است که این قانون چه میزان اثرمالیاتی دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که این منبع جدید و محدود است. از طرفی دیگر جامعه آماری کمی دارد بنابراین اثرمالیاتی چندانی ندارد اما از منظر عدالت مالیاتی قابل‌بررسی است. 

وی در پایان این گفت‌وگو یادآور شد: به طورحتم اخذ مالیات از صاحبان خودرو و خانه‌های لوکس می‌تواند انگیزه‌ای برای توزیع درآمد در جامعه باشد. درحال حاضر این قانون ۷۰ الی ۸۰ درصد موفق بوده و نتیجه اجرایی خوبی داشته است. به نظر می‌رسد در سال‌های آینده نیز پیشرفت بیشتری داشته باشد، شناخته‌تر شود و مشکلات آن رفع گردد. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.