مأموریت برایان هوک فشار حداکثری برای براندازی بود - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26859
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۱۵ |
فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل؛

مأموریت برایان هوک فشار حداکثری برای براندازی بود

برکناری ناگهانی برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا درامور ایران اواخر هفته گذشته، توجه رسانه‌ها و ناظران سیاسی را به خود جلب کرد.
مأموریت برایان هوک فشار حداکثری برای براندازی بود

معصومه پورصادقی
برکناری ناگهانی برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا درامور ایران اواخر هفته گذشته، توجه رسانه‌ها و ناظران سیاسی را به خود جلب کرد. البته این اولین تغییر ناگهانی در دولت آمریکا نیست. جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ هم مدتی پیش به‌صورت ازپیش اعلام‌نشده از کاخ سفید اخراج شد.تغییر در تیم سیاست «فشار حداکثری» دولت آمریکا علیه ايران  دراوج تلاش‌های واشنگتن برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل یا راه‌اندازی مکانیزم ماشه در برجام اتفاق می‌افتد. برایان هوک بیش از دو سال در نوک پیکان فشار حداکثری آمریکا بر ایران بود. دولت آمریکا تلاش می‌کرد با این کمپین ایران را تسلیم شروط دوازده‌گانه کرده و تهران را پای میز مذاکره بیاورد. اما نه‌تنها چنین اتفاقی نیفتاد، بلکه ایران پاسخ فشار حداکثری آمریکا را با «مقاومت حداکثری» داد و علاوه بر عدم مذاکره، تعهدات برجامی خود را در پنج نوبت کاهش داد.با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، دونالد ترامپ که منتظر تماس تلفنی تهران بود، رفته‌رفته امید خود برای مذاکره با ایران را ازدست می‌دهد. 
به‌همین‌دلیل بایأس از موفقیت سیاست فشار برایران، به تغییر در مهره‌های تیم خود    روی‌آورده‌است. «الیوت آبرامز» که نماینده دولت آمریکا درامور ونزوئلا می‌باشد، قرار است با حفظ سمت جایگزین هوک شود. آبرامز سابقه طولانی را در سیاست خارجی آمریکا دارد. او روابط نزدیکی با رژیم صهیونیستی دارد.
 منتقدان او در آمریکا می‌گویند که آبرامز در قضیه مک فارلین و بحث فروش سلاح به ایران، به کنگره دروغ گفته است. اما جالب‌است  کسی که زمانی به اتهام دست داشتن در پرونده فروش سلاح به ایران در آمریکا زیر تیغ انتقاد بود، الان مأمور جلوگیری از فروش سلاح به ایران و تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شده است.
هرچندکه عده‌ای از کنار رفتن هوک از سمت خود خوشحال شدند، اما سوابق آبرامز و روابط نزدیک او با اسرائیل خبر   خوشی نیست. طبیعتا دولت ترامپ بدون اذعان علنی در خصوص شکست سیاست خود درقبال ایران به دنبال تغییر ترکیب و اعمال‌فشار بیشتر بر تهران است. برای بررسی این جابه‌جایی و تأثیرات آتی آن با فواد ایزدی، استاد دانشگاه تهران به‌گفت‌وگو نشسته‌ایم.

   مقاومت دربرابر آمریکا جواب می‌دهد
فؤاد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در مورد برکناری یا استعفای برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا درامور ایران به «رسالت» گفت: معمولا افراد به‌سه‌دلیل از حوزه کاری خود استعفا  می‌دهند؛ دلیل اول مشکلات خانوادگی و یا بیماری است که پیدا می‌کنند که این شامل حال هوک نیست، دلیل دوم که افراد استعفا  می‌دهند اختلاف سیاست‌گذاری‌هایی است که پیدا می‌کنند که بازهم این موضوع درمورد این فرد صادق نیست چراکه هوک روز قبل از استعفا  در مؤسسه آسپن اظهارات ضد ایرانی در راستای اهداف ترامپ و پمپئو مطرح کرد.
وی تصریح کرد: دلیل سوم زمانی است که عملکرد آن‌ها زیر سؤال رفته و کارشان پیش نرفته است و این موضوع درمورد برایان هوک صدق می‌کند. او دو سال در پروژه فشارحداکثری علیه ایران حضور داشت که شاید در بُعد تحریم‌های اقتصادی توانست تا حدودی موفق شود اما هدف اصلی این پروژه سرنگونی نظام جمهوری اسلامی بود که آمریکایی‌ها درآن شکست خوردند.این کارشناس مسائل آمریکا به اظهارات جان‌بولتون در کتاب خاطراتش در مورد ایران
 اشاره کرد و گفت: جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در کتاب خاطراتش درجایی اعتراف می‌کند که سیاست حداکثری علیه ایران محقق نشد.وی خاطرنشان کرد: برایان هوک هم نماد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران بود و به کشورهای مختلف سفر می‌کرد تا بتواند تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کند و هم نماد تبلیغات ضدایرانی بوده  و درهردومورد شکست‌خورده است.وی افزود: فردی که در حال حاضر جایگزین برایان هوک شده ، فردی است که مسئولیت سرنگونی دولت ونزوئلا را به‌عهده داشت که او هم دراین‌امر نیز موفق نبوده ، لذا به‌این‌نتیجه‌ می‌رسیم که مقاومت دربرابر آمریکا جواب می‌دهد و می‌توان دربرابر سیاست‌های متخاصم ایستادگی کرد.

نویسنده : معصومه پورصادقی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.