لزوم کاهش سطح روابط با کره‌ جنوبی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 25859
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۲۴ |
«رسالت» از بلوکه شدن اموال ایران در کره جنوبی گزارش می‌دهد؛

لزوم کاهش سطح روابط با کره‌ جنوبی

ارز یکی از پاشنه آشیل‌های مشکلات همیشگی اقتصاد ایران بوده  البته به‌فراخور  سیاست‌گذاری دولت‌ها، این مشکل نیز کم‌وزیاد شده است.
لزوم کاهش سطح روابط با کره‌ جنوبی

 معصومه پورصادقی
ارز یکی از پاشنه آشیل‌های مشکلات همیشگی اقتصاد ایران بوده  البته به‌فراخور  سیاست‌گذاری دولت‌ها، این مشکل نیز کم‌وزیاد شده است. به اذعان خیلی‌ها دولت روحانی با حیف‌ومیل بی‌سابقه دارایی ارزی ملت ایران، ماشین اقتصاد را نه‌تنها از «ته دَرّه» بیرون نیاورده   که بلکه هرروز به عمق این فاجعه می‌افزاید. معتقدان به‌این‌رویه، به باددادن ۱۸ میلیارد دلار ارز  را مثال می‌زنند هرچند دولت می‌گوید هیچ ارزی «گم» نشده است اما نمی‌گوید   چه بلایی برسر این دارایی عظیم ملت ایران آمده است، دارایی که احتمالا تا ۱۴۰۰ بازهم به باد برود.
موضوع زمانی بغرنج می‌شود که برخی‌ها، ارز حاصل از صادرات را به چرخه اقتصادی کشور بازنمی‌گردانند. طبق گفته میزان آقای القاصی‌مهر دادستان تهران «مجموع تعهداتی که حاصل از صادرات رفع تعهد ارزی نشده حدود ۲۵ میلیارداست و مجموع تعهد ۲۵۰ نفری که به قوه قضائیه معرفی شده‌اند ۶/۸ میلیارد می باشد که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون در مرحله بازپرسی بازگردانده شده است و در تیرماه نیز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون بازگشت.»
 البته دادستان تهران این را هم گفته است که «چه ۲۵۰ نفر که بانک مرکزی اعلام کرده و چه کسانی که هنوز اعلام نکردند خودشان مراجعه کنند قطعا با رجوع خودشان مسئولیت قانونی از آن‌ها برداشته می‌شود در غیر این صورت مسئولیت قانونی متوجه آن‌ها خواهد شد و اسامی آن‌ها‌‌ هم اعلام می‌شود.اگر ارزها را برنگردانند اتهام این افراد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی کشور است که جرم بسیار سنگینی  می‌باشد و رسیدگی به جرم آن‌ها در دادگاه‌های علنی است.»
این پایان همه مشکلات ارزی کشور با منشأ بی‌تدبیری‌های دولت نیست بلکه برخی‌ کشورهای مستعمره نیز در حال مشکل‌تراشی ارزی برای ایران هستند. کره‌جنوبی یکی از همین کشورهاست که دو سال قبل حدود ۷ میلیارد دلار از اموال ملت ایران را بلوکه کرده و‌ پس‌ نمی‌دهد. وقاحت سئول تاجایی پیش رفته که بابت نگهداری اموال دزدیده شده ملت ایران نیز طلب هزینه می‌کند.
کره‌جنوبی تحریم‌های ظالمانه رژیم تروریست آمریکا علیه مردم ایران را بهانه عدم بازگرداندن این ۷ میلیارد دلار که پول ناشی از فروش نفت است، عنوان می‌کند این‌درحالی است به‌اذعان کارشناسان راه‌‌های متنوعی برای‌بازگرداندن این ارز است.
آرمان مولایی كارشناس حوزه انرژی معتقد است اگر مبادلات تجاری برمبنای ارزی به‌جز دلار امضا می‌شد امروز شاهد بلوكه شدن دارایی‌های كشور در كره‌جنوبی نبودیم‌. اگر مبادلات دلاری تحریم است، كشورها باید با ارزهای به‌غیراز دلار بدهی خود را به ایران بپردازند.
همچنین ابراهیم متقیان كارشناس اقتصادی می‌گوید: بهتر است كشورهایی كه نمی‌توانند درازای خرید نفت به ایران دلار بدهند، در پروژه‌های عمرانی كشور سرمایه‌گذاری كنند. كره جنوبی به‌وسیله فاینانس، باید بدهی ایران را بپردازد. تجربه سرمایه‌گذاری چین در ایران تجربه موفقی  می‌باشد كه هم به پیشرفت كشور كمك كرده و هم پول نفت به داخل كشور بازگردانده شده است.راه‌های دیگری نیز برای فشار به کره‌جنوبی برای بازگرداندن اموال ایران است. یکی ازاین‌راه‌ها، تحریم خرید کالاهای کره‌ای است. 
عباس مقتدایی نايب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درهمین زمینه گفته است:
 ۷ میلیارد دلار از اموال ایران كه ناشی از فروش نفت به كره جنوبی است در بانك‌های این كشور وجود داشته و آن‌ها برای بازگشت آن بهانه‌جویی می‌كنند. متأسفانه فعالیت وزارت خارجه و بانك مركزی در بازگشت اموال ایران از كره جنوبی نتایج لازم را نداشته و تعجب می‌كنیم که چرا رئیس‌جمهور در این قضیه ورود نمی‌كند.
 اگر كره جنوبی اموال مشروع ایران و پول ملت ما را ندهد، مردم موج تحریم كالاهای كره جنوبی را رقم خواهند زد.‌ رسول نریمانی كارشناس مسائل بین‌الملل پیش‌تر در همین زمینه گفته بود: ازآنجایی‌که كره جنوبی در بحث تحریم‌ها با آمریكا همراه شد خصوصا در موضوع لوازم‌خانگی و خودرو، دستگاه دیپلماسی باید سفیر كره جنوبی را به وزارت خارجه فرابخواند و مراتب اعتراض ایران را اعلام كند. مجلس نیز در این رابطه می‌تواند طرح كاهش سطح روابط را در  دستور كار قرار دهد تا كره جنوبی دست از یاغی‌گری خود بكشد.
به‌هرصورت باید منتظر ماند و دید که دستگاه دیپلماسی برای احقاق حقوق مردم و نقره‌داغ کردن کره‌جنوبی چه‌خواهد‌کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.