لزوم پافشاری هدفمند بر مواضع منطقی کشور - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 39429
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۶:۰۸ |
حمید غلام‌زاده کارشناس مسائل آمریکا عنوان کرد:

لزوم پافشاری هدفمند بر مواضع منطقی کشور

حمید غلام‌زاده، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا و اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری این کشور علیه ایران بیان کرد: اذعان به شکست فشار حداکثری ازآن‌رو است که اهداف کلی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی که به‌زانو درآوردن ایران است، محقق نشده و به معنای مخالفت با مبنای این سیاست تلقی نمی‌شود.
لزوم پافشاری هدفمند بر مواضع منطقی کشور

گروه سیاسی
حمید غلام‌زاده، کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با «رسالت» ضمن اشاره به اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا و اذعان به شکست سیاست فشار حداکثری این کشور علیه ایران بیان کرد: اذعان به شکست فشار حداکثری ازآن‌رو است که اهداف کلی آمریکا در قبال جمهوری اسلامی که به‌زانو درآوردن ایران است، محقق نشده و به معنای مخالفت با مبنای این سیاست تلقی نمی‌شود.
وی افزود: دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در راهبرد اصلی خود که تضعیف و شکست جمهوری اسلامی ایران است، هیچ تفاوتی ندارند و صرفا تفاوت در تاکتیک‌هاست که به هر یک به دنبال کمترین هزینه و بیشترین دستاورد در این راستا هستند. لذا اذعان به شکست نه از باب سر عقل آمدن آمریکایی‌ها و توقف لجبازی با ایران، بلکه در مخالفت با پیشرفت و جسارت ایران دربرداشتن گام‌های تقابلی است. 
دولت بایدن در یک دوراهی گیر افتاده است
غلام‌زاده عنوان کرد: در حال حاضر دولت بایدن به دلیل قانون مجلس ایران در یک دوراهی گیر افتاده است که باید بین دو گزینه انتخاب کند؛ گزینه اول تداوم پایبندی ایران به اجرای پروتکل الحاقی است و گزینه دوم تسلیم شدن در برابر مهلت اعلام‌شده از طرف جمهوری اسلامی و برداشتن گام‌های عملی طبق برجام.
این تحلیلگر مسائل آمریکا ادامه داد: اما به‌طورمعمول اقدامات آمریکا در چنین موقعیت‌هایی ناشی از رویکرد استثنا گرایی و تبختر آمریکایی است که ترجیح می‌دهد، روش غیرمنطقی را که چه‌بسا ضرر بیشتری هم داشته باشد در پیش بگیرد، اما غرور و تصویر خود در عرصه جهانی را مخدوش نکند و متهم به تسلیم در برابر قدرت ایران نشود. 
او افزود: درعین‌حال، برای جبران این مشکل به دو رویکرد متوسل می‌شوند. ابتدا تظاهر به اقدامات مثبت برای نشان دادن حسن نیت که ازجمله آن‌ها پس گرفتن نامه به شورای امنیت مبنی بر فعال کردن مکانیسم موسوم به ماشه بود که البته اساسا نامعتبر و مردود بود؛ نمونه دیگر کاهش محدودیت تردد دیپلمات‌های ایرانی بود که بازهم تأثیری در روابط و مسائل ندارد. اما واشنگتن با این گام‌ها به دنبال ایجاد ائتلاف با متحدان اروپایی خود و زمینه‌سازی برای فشار چندجانبه بر ایران خواهد بود. 
غلام‌زاده می‌گوید: رویکرد دوم، تلاش برای داخلی کردن بحث برجام در داخل ایران است که در این راه از برخی چهره‌های فعال و رسانه‌ای در داخل نیز بهره می‌برند و برای تضعیف قانون رفع تحریم مجلس به دنبال آن خواهند بود که تأخیر در اقدام خود را نتیجه این مصوبه و تقصیری برای مجلس ترسیم نمایند تا در فضای سیاسی داخل ایران مخالفت افکار عمومی با این قانون بالا رفته و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، هم این قانون ناکارآمد و خنثی شود و هم‌طیف طرفدار مذاکره بی‌چون‌وچرا و امتیاز دادن به آمریکا در انتخابات پیروز شود. 
این کارشناس مسائل آمریکا تأکید کرد: تجربه سال‌های اخیر و به‌خصوص حدود سه سال گذشته که آمریکا از برجام خارج‌شده است، نشان می‌دهد تنها راه مجبور کردن طرف‌های غربی به اقدام عملی و مؤثر، پافشاری هدفمند بر مواضع منطقی جمهوری اسلامی و وادار نمودن آن‌ها از طریق اقدامات متقابل است.
غلام‌زاده همچنین بابیان اینکه اروپایی‌ها ثابت کرده‌اند هنوز توان عبور از آمریکا و استقلال رفتاری را ندارند و در چارچوب سیاست خارجی آمریکا رفتار می‌کنند؛ خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که اروپا اهرمی برای فشار به ایران ندارد، نیاز به حضور آمریکا و همکاری برای مهار ایران دارند. از همین رو اصرار دارند آمریکا به برجام بازگردد تا از مزایای نظارت بر ایران برخوردار بمانند.
وی در انتها ابراز کرد: بنابراین، پافشاری بر اجرای قانون مجلس کمک خواهد کرد اروپایی‌ها ناچار شوند، هزینه این امتیازات را از طریق فشار به آمریکا برای برداشتن تحریم‌ها بپردازند. در غیر این صورت، عقب‌نشینی از این قانون به معنای سیگنال ضعف و نیاز ایران به مذاکره است که قطعا موجب تعرض بیشتر طرف مقابل و اعمال فشار بیشتر برای افزودن بازیگران و موضوعات بیشتر به برجام خواهد بود.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.