لزوم قیمت‌گذاری عادلانه برای حفظ ثبات عرضه و تقاضا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 94676
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۶:۰۵ |
در راستای بررسی دورجدید فروش خو‌دروهای وار‌داتی مطرح شد؛

لزوم قیمت‌گذاری عادلانه برای حفظ ثبات عرضه و تقاضا

دور جدید فروش خودروهای وارداتی در آبان‌ماه آغاز شد و فعالان این حوزه براین باورند که به‌زودی شاهد ارتقای کیفیت با ایجاد بازار رقابتی خواهیم بود. ‌مطابق با اطلاعیه مندرج در سامانه خودروهای وارداتی، دور چهارم فروش خودروهای وارداتی باعرضه ۸ محصول از روز شنبه مورخ ۲۷ آبان آغاز شد و تا روز دوشنبه مورخ ۲۹ آبان ماه ادامه یافت.
لزوم قیمت‌گذاری عادلانه برای حفظ ثبات عرضه و تقاضا

دور جدید فروش خودروهای وارداتی در آبان‌ماه آغاز شد و فعالان این حوزه براین باورند که به‌زودی شاهد ارتقای کیفیت با ایجاد بازار رقابتی خواهیم بود. ‌مطابق با اطلاعیه مندرج در سامانه خودروهای وارداتی، دور چهارم فروش خودروهای وارداتی باعرضه ۸ محصول از روز شنبه مورخ ۲۷ آبان آغاز شد و تا روز دوشنبه مورخ ۲۹ آبان ماه ادامه یافت؛ در این دور از عرضه خودروهای وارداتی هشت محصول شامل هیوندای توسان، النترا و اکسنت (کرمان‌موتور)، تویوتا کرولا ۱۲۰۰cc (معین‌خودرو ایرانیان) و کیا سونت (کوشاخودرو نگین) دارای نرخ قطعی در مبادی ورودی و همچنین هیوندای کرتا (کرمان‌موتور)، تویوتا کرولا ۱۵۰۰cc (معین‌خودرو ایرانیان) و دانگ‌فنگ شاین‌مکس (ایران‌خودرو) دارای نرخ علی‌الحساب در مبادی ورودی برای مشتریان عرضه‌شده است.

بر این اساس، متقاضیانی که در مرحله اول ثبت‌نام در اسفندماه سال گذشته ثبت تقاضا کرده و نوبت‌دهی شده‌اند، در سایت سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی قادر به تعیین سه اولویت موردنظر خود از میان ۸ خودروی تخصیص‌یافته شدند. به‌عبارت‌دیگر متقاضیانی که طی سه دور قبلی هنوز تخصیصی به آن‌ها صورت نگرفته بود، در این دور تعیین تکلیف خواهند شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش اعلام کرد: تا پایان آذر تکلیف همه متقاضیان مرحله اول ثبت‌نام خودروهای وارداتی، روشن و نحوه دریافت خودروهایشان مشخص می‌شود؛ ضمن اینکه روند واردات خودروهای نو براساس برنامه پیش می‌رود و تداوم خواهد داشت. کارشناسان صنعت خودرو ورود خودروهای نو را گامی روبه‌جلو می‌دانند و اظهار می‌دارند که به‌موجب این امر قدرت انتخاب مردم افزایش می‌یابد و خودروسازان داخلی نیز ناچار به افزایش کیفیت خواهند شد.

برخی دیگر نیز علی‌رغم اثرات واردات خودروهای نو، مکمل اثرگذاری این مهم را ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده از سوی دولت می‌دانند چراکه خودروهای کارکرده به سبب قیمت نهایی پایین‌تر برای عموم مردم قابل‌دسترسی خواهد بود و اثرات بیش‌تری را در بازار خودرو اعمال خواهد کرد. در شرایط کنونی اگرچه بیش از یک ماه از تصویب آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در هیئت‌وزیران می‌گذرد اما آیین‌نامه هنوز از دولت خارج نشده است. آگاهان این عرصه اظهار می‌دارند که مهم‌ترین عامل تأخیر این روند چالش بزرگی به نام خدمات پس از فروش می‌باشد که سیاستگذار در مسیر واردات خودروهای کارکرده با آن روبه‌روست و وزارت صمت در حال حاضر با این پرسش بسیار مهم مواجه است که تکلیف خدمات پس از فروش خودروهای دست‌دوم خارجی چیست؟ در بررسی بیش‌تر این موضوع و لزوم ابلاغ آیین‌نامه خودروهای کارکرده از سوی دولت و همچنین اثرات دور جدید فروش خودروهای وارداتی نو با لطف‌الله سیاهکلی و علی‌اکبر کریمی، اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید. 

لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
ابلاغ آیین‌نامه خودروهای کارکرده  به‌منظور ثبات بازار خودرو تسریع شود

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین، البرز، آبیک و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: خوشبختانه واردات خودروهای نو برای مردم قابل‌لمس شده است و می‌‌تواند اثرات این روند را احساس کنند. اگرچه در شرایط حال حاضر تعداد خودروهای وارداتی بسیار نیست اما امری مهم و قابل‌توجه می‌باشد. آنچه که اکنون اهمیت فراوانی دارد، قیمت نهایی خودروهای وار‌داتی می‌باشد. براین اساس مطالبه‌مان از تیم قیمت‌گذاری، نرخ عادلانه می‌باشد. وی با تأکید بر لزوم تعرفه گذاری درست و اعمال قیمت حقیقی برای خودروهای وارداتی افزود: تیم قیمت‌گذاری نباید قیمت کاذب اعمال کند تا سود کلان عاید واردکنندگان شود. آنچه که همواره در فرآیند واردات خودرو اهمیت داشته، قیمت حقیقی و عادلانه بوده است. تلاش این است که تعرفه گذاری اعمال شود و خودرو باقیمت مناسب به دست مردم برسد. سیاهکلی درخصوص تبعات افزایش قیمت خودروهای وارداتی تصریح کرد: اگر قیمت خودروهای وارداتی افزایش یابد، تولید داخلی تأثیرخواهد پذیرفت و نارضایتی برای مردم ایجاد خواهد شد. براین اساس ضرورت دارد تا در زمینه قیمت‌گذاری و عرضه بازار رقابتی را رقم بزنیم. عدم رقابتی شدن بازار تمامی دستاوردهای تا به امروز را بی‌اثر خواهد کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم ایجاد بازار رقابتی برای تولیدکنندگان داخلی همچنین خاطرنشان کرد: اگر بازار رقابتی ایجاد نشود، اعتماد مردم از دست خواهد رفت. فراموش نکنیم که طی ماه‌های گذشته و به سبب کاهشی شدن قیمت‌ها، مردم به مسئولان کشور اعتماد کردند و به خریدهای کاذب دامن نزدند. او متذکر شد: از دست رفتن اعتماد مردم در شرایط حال حاضر می‌تواند بازار را به دوران پیش از کاهشی شدن قیمت‌ها برگرداند و شرایط را نامطلوب کند. مهم‌ترین مطالبه‌مان این است که قیمت‌های حال حاضر را حقیقی و متناسب باقدرت خرید مردم اعمال سازند. نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک با اشاره به تأخیردولت در فرآیند ابلاغ آیین‌نامه خودروهای کارکرده یادآور شد: همچنان در انتظار واردات خودروهای کارکرده می‌باشیم و ضرورت دارد تا دولت در اسرع وقت بخشنامه آن را ابلاغ کند. متأسفانه تاکنون بخشنامه خودروهای وارداتی کارکرده از سوی دولت ابلاغ نشده و دلیل این امر نیز مبرهن نیست. او بابیان اینکه واردات خودروهای کارکرده با منشأ ارز خارجی انجام می‌شود، همچنین ادامه داد: فرآیند واردات خودروی کارکرده همچون خودروهای نو پیچیده نیست و دشواری کمتری دارد. خودروهای نو می‌بایست ثبت سفارش شوند و ارز آن از محل بانک مرکزی تأمین گردد درصورتی‌که فرآیند واردات خودروهای کارکرده چنین نیست و ارز با منشأ خارجی دارد. او در پایان این گفت‌وگو در تشریح اثرات وار‌دات خو‌دروهای کارکرده بر بازار بیان داشت: چنانچه واردات خودروهای کارکرده کمتر از پنج سال انجام شود، بازار خودرو تأثیر بسیاری خواهد پذیرفت چراکه عرضه به‌شدت افزایش پیدا خواهد کرد. به‌جرئت می‌گوییم که به‌موجب ورود خودروهای کارکرده بازار مافیای خودرو تعطیل خواهد شد و می‌بایست به دنبال شغل دیگری برای خود باشند.

علی‌اکبر کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:
واردات خودروهای نو و کارکرده پایداری عرضه و تقاضا را رقم خواهد زد

علی‌اکبر کریمی، نماینده مردم اراک و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» اظهارکرد: واردات خودروهای نو و کارکرده چندین مزیت قابل‌توجه دارد؛ نخست این است که  ایجاد رقابت می‌گردد و کیفیت خودروهای داخلی را افزایش می‌د‌هد. مزیت دیگر این است که به‌موجب افزایش عرضه، قدرت انتخاب بالا می‌رود و عرضه و تقاضا به تعادل می‌رسد. وی در تشریح اثرات پایداری عرضه و تقاضا در بازار خودرو افزود: مادامی‌که عرضه و تقاضا به تعادل برسد، شاهد پایداری وضعیت بازار کشور خواهیم بود. یکی دیگر از مزیت‌های خودرو، کیفیت متفاوت از خودروی داخلی است؛ به‌عبارت‌دیگر بازار شاهد ورود خودروهای باکیفیت خواهد شد و فناوری جدید را خواهد دید. کریمی با تأکید بر لزوم افزایش سطح کیفیت خودروهای داخلی تصریح کرد: ورود خودروهای خارجی باکیفیت موجب می‌شود تا تولیدکنندگان داخلی کیفیت خود را افزایش دهند و از فناوری‌های روز بهره بگیرند.

افزون بر این سلیقه مصرف‌کنندگان را پاسخ‌دهند و متناسب با تقاضا، عرضه کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: واردات خودروهای نو و کارکرده موجب می‌شود تا تولیدکنندگان داخلی خود را در معرض قضاوت مشتریان ببینند و تلاش کنند تا سطح کیفیت خودرو را ارتقاء دهند. او درخصوص اثرات ایجاد بازار رقابتی برای تولیدکنندگان داخلی متذکر شد: فضای رقابتی و فروش خودروهای وارداتی افزون بر تعادل عرضه و تقاضا، رونق فناوری در صنعت خودروی داخلی را نیز رقم خواهد زد. وی در تشریح روند واردات خودروهای کارکرده یادآور شد: واردات خودروهای کارکرده مشروط به چارچوب خاص خواهد بود. مهم‌ترین موضوع رعایت کارکرد این خودروهاست. طی بررسی لایحه مقرر شد تا کارکرد این خودروها بیش از پنج سال نباشد. بنابراین ضرورت دارد تا این مهم رعایت گردد و کشور به محل ورود خودروهای فرسوده تبدیل نشود. همچنین ضرورت دارد تا امکانات تأمین قطعات و خدمات پس از فروش فراهم گردد چراکه برخی از خودروها درگذشته بوده‌اند و نمایندگی‌هایشان در بازارهای کشور وجود دارد. برند‌هایی که نمایندگی‌شان وجود دارد، چارچوب خدمات پس از فروش و تأمین قطعاتشان فراهم است. چنانچه در این میان برند خودرویی درکشور پشتیبانی خدمات و تأمین قطعه نداشته باشد، مشکل ایجادخواهد شد و پس از مدتی روند خریدوفروششان متوقف خواهد شد. در این راستا ضرورت دارد تا به این مهم توجه داشته باشیم تا پس از گذشت چندسال شاهد گورستان خودروهای فرسوده و کارکرده خارجی نباشیم. وی در پایان این گفت وگو با اشاره به لزوم ابلاغ آیین‌نامه خودروهای کارکرده از سوی دولت بیان داشت: مسئولان آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده موارد مذکوررا  رعایت و معیارهای خودروهای کارکرده را تعیین  کنند تا نگرانی‌های حال حاضر کاهش یابد.

|
برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.