لایحه بودجه آزمون بزرگ دولت و مجلس انقلابی - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57272
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۶:۴۱ |
تعامل دولت و مجلس در بودجه بررسی شد

لایحه بودجه آزمون بزرگ دولت و مجلس انقلابی

ارتباط قوای یک کشور همواره کلید و راه اصلی حل مشکلات بوده است. ارتباطی که طی 8 سال اخیر عملاً از بین رفته بود و تعامل سران سه قوه در عمل به کمترین زمان خود رسیده بود. در حال حاضر مشکلات کشور برای مسئولان دولتی و قانون‌گذار مشخص و شفاف است و مسئله‌ای که می‌تواند ‌به اجرایی شدن طرح‌ها، مصوبه‌ها و قوانین کشور کمک کند، همکاری و تعامل مستمر دولت، مجلس و قوه قضائیه است.
لایحه بودجه آزمون بزرگ دولت و مجلس انقلابی

گروه سیاسی
ارتباط قوای یک کشور همواره کلید و راه اصلی حل مشکلات بوده است. ارتباطی که طی ۸ سال اخیر عملاً از بین رفته بود و تعامل سران سه قوه در عمل به کمترین زمان خود رسیده بود. در حال حاضر مشکلات کشور برای مسئولان دولتی و قانون‌گذار مشخص و شفاف است و مسئله‌ای که می‌تواند ‌به اجرایی شدن طرح‌ها، مصوبه‌ها و قوانین کشور کمک کند، همکاری و تعامل مستمر دولت، مجلس و قوه قضائیه است.
در حال حاضر در پیچ مهم و تاریخی به سر می‌بریم. روزهایی که دولت سیزدهم عملاً زمام امور را دست گرفته، مجلس یازدهم با اکثریت نمایندگان انقلابی درصدد شناسایی و رفع موانع موجود کشور است و قوه قضائیه نیز پس‌ازاینکه حجت‌الاسلام رئیسی به پاستور رفت، به ریاست محسنی اژه‌ای مدیریت می‌شود و در همین شرایط شاهد به ثمر نشستن وحدت جریان انقلابی هستیم. 
در همین راستا، این زمان را می‌توان پیچ مهم و آزمون اصلی نیروهای انقلابی دانست. اکنون‌که به ماه‌های بررسی لایحه بودجه پیشنهادی دولت برای سال آتی رسیده‌ایم، شاهد چشمان منتظر بخش‌های مختلف کشور هستیم که می‌خواهند نتیجه همکاری و تعامل مجلس و دولت انقلابی را ببینند. هرچند در روزهای اولیه ارائه لایحه مذکور، انتقاداتی به این بودجه پیشنهادی مطرح شد اما مجلس بلافاصله شفاف‌سازی کرد که لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۱، یک ساختار کلی است و مجلس به جزئیات آن ورود خواهد کرد و تغییرات اساسی در پیش است.
 موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه
در همین راستا روز یک شنبه، نمایندگان ملت در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با تغییر سازوکار بررسی لایحه بودجه در مجلس باهدف هم‌افزایی بین دو قوه و صرفه‌جویی در وقت و هزینه موافقت کردند.
آنچه از بررسی و مقایسه موافقان و مخالفان طرح مذکور به نظر می‌رسد این است که نمایندگان در تلاش هستند در سال جاری، بودجه را طوری بررسی و تنظیم کنند که کوچک‌ترین حفره‌های موجود نیز برطرف شود. هرچند نظرات واقع‌بینانه اقتصادی همچنان تورم را پیش‌بینی می‌کند و به رشد اقتصادی ۸ درصدی به‌واسطه پیشنهادی بودجه سال آتی، خوش‌بین نیست. اما مسئله‌ای که مهم است تلاش و سعی نمایندگان مردم در مثلث سبز مجلس برای نزدیک کردن اعداد این لایحه به عدالت است.
سراشیبی انتظار مردم از دولت، تندتر می‌شود
اکنون بار سنگینی بر دوش دولت و مجلس قرارگرفته است. عده‌ای از نمایندگان دراین‌باره یادآور می‌شوند باوجوداینکه مردم باهدف ایجاد تغییر و عدالت و مبارزه با فساد به دولت رئیسی رأی دادند، اما می‌دانند در مدتی که سرکار آمده تا زمانی که با لایحه بودجه تصویب‌شده سال ۱۴۰۱ از مجلس خارج می‌شود با بودجه‌ای سروکار خواهد داشت که نوشته دست آقایان دولت قبلی بوده است.
هرچند مردم می‌دانند که اگر دولت سیزدهم با لایحه‌ای که خودش تنظیم و مجلس یازدهم تصویب کرده است، روبه رو شود بازهم میراث دولت روحانی گریبان گیر آن‌هاست و خرابه‌هایی که از تصمیمات نادرست دولتمردان او باقی‌مانده است، مدت مدیدی بر ابعاد مختلف کشور سایه خواهد انداخت. اما زمانی که مجلس یازدهم بودجه را بررسی، چکش‌کاری و کارآمدتر و پس از تصویب آن را به دولت ارائه کند، بهانه‌ها و دلیل‌هایی که می‌تواند روند کند تغییر و بهبود معیشت را پشت خود پنهان کند، کمتر موردپذیرش قرار می‌گیرد و شمارش معکوس کارآمد بودن یا نبودن دولت سیزدهم با آغاز سال جدید شروع خواهد شد.
 لایحه بودجه، آزمون بزرگ دولت و مجلس
حال می‌توان به اهمیت همکاری و تعامل دولت و مجلس پی برد. اقدامی مهم و تاریخی که سرنوشت کشور را می‌سازد و نباید به‌سادگی از آن گذشت. در جلسه علنی اخیر مجلس پس‌ازاینکه نمایندگان با طرح اصلاح سازوکار بررسی لایحه بودجه موافقت کردند، شاهد تداوم این مسیر و جدیت نمایندگان بودیم. چراکه بر اساس این طرح اصلاحی، رسیدگی به لایحه بودجه دو شوری می‌شود تا همکاری بین مجلس و دولت بیشتر شده و در وقت و هزینه صرفه‌جویی شود.
قانون فعلی نحوه بررسی بودجه در مجلس به این شکل است که لایحه بودجه تقدیم مجلس می‌شود و مستقیماً به کمیسیون تلفیق رفته و بعد از بررسی و تصویب کلیات و جزئیات آن، به صحن می‌آید.
اما آن‌طور که سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس گفته است با توجه به ابهامات موجود در وقت و هزینه که برای مجلس پیش می‌آید و اتفاقی که در زمان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ افتاد و کلیات آن در صحن رأی نیاورد، تصمیم بر آن شد تا به‌منظور تعامل بیشتر مجلس با دولت و صرفه‌جویی در وقت و هزینه، آیین‌نامه را به این نحو اصلاح کنند که ابتدا کلیات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق طی بازه زمانی مشخص بررسی‌شده و به صحن بیاید و در صورت تصویب آن، مجدد به کمیسیون تلفیق بازگشته و جزئیات نیز در بازه زمانی مشخصی بررسی شود.در جلسه اخیر مجلس نیز تأکید شد که این طرح هیچ حقی را از نمایندگان ضایع نمی‌کند و همانند گذشته می‌توانند پیشنهادات خود را مطرح کنند و صرفاً به‌جای یک شوری، به‌صورت دو شوری بررسی می‌شود تا همکاری میان مجلس و دولت بیشتر شده و در وقت و هزینه صرفه‌جویی شود.امید است دولت و مجلس از آزمون بزرگ خویش، یعنی بررسی و تصویب لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۱ سربلند بیرون بیایند.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.