لازمه بهبود شرایط دامداران مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 88629
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۱ تیر ۱۴۰۲ - ۵:۵۰ |
منصور پوریان رئیس شورای تأمین دام کشور:

لازمه بهبود شرایط دامداران مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق است

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان کرد: تولید گوشت و شیر ارتباط تنگاتنگی با مقوله حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی داشت و پس از آزادسازی قیمت‌ها به‌نوعی تولید دچار مشکل شد؛ مهم‌ترین عامل این امر ارتباط مستقیم بخشی از تولید با واردات نهاده‌های تخصیصی با ارز دولتی داشت.
لازمه بهبود شرایط دامداران مدیریت و برنامه‌ریزی دقیق است

منصور پوریان، رئیس شورای تأمین دام کشور در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» بیان کرد: تولید گوشت و شیر ارتباط تنگاتنگی با مقوله حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی داشت و پس از آزادسازی قیمت‌ها به‌نوعی تولید دچار مشکل شد؛ مهم‌ترین عامل این امر ارتباط مستقیم بخشی از تولید با واردات نهاده‌های تخصیصی با ارز دولتی داشت.

پس از آزادسازی قیمت‌ها، قیمت‌ نهاده‌های پایه دولت دچار سیر صعودی قیمت شد و هزینه تولید را افزایش داد. به سبب افزایش هزینه‌های تولید بخشی از دامداران خرده‌پا به دلیل ناتوانی در تأمین علوفه و نهاده برای دام از عرصه تولید کنار رفتند. وی افزود: افزایش هزینه‌ها فشار مضاعفی به تولید وارد کرد و موجب سختی فرآیند تولید شد. این درحالی اتفاق افتاد که برنامه مفصلی برای خروج تولید وجود نداشت؛ تولیدکننده علی‌رغم هزینه  بالای تولید اما خروجی خوبی دریافت نمی‌کرد. مقصود از خروجی خوب، توان ادامه برای تولید و منفعت می‌باشد.

صادرات دام زنده ازجمله این منفعت‌هاست که همواره با اماواگر روبه‌رو بود و سرانجام نیز اتفاق نیفتاد. پوریان تصریح کرد: خرید‌های دولتی به سبب نبود نقدینگی تولیدکنندگان هم امکان پرداخت نداشت و مشکلات تولیدکنندگان در بخش گوشت را حل نکرد. تراکم هزینه‌ای موجب شد تا تولیدکنندگان در فرآیند نهایی دام تولیدی خود را به سبب هزینه‌ تولید بالا، با افزایش قیمت همراه کنند؛ نرخی که البته موردپذیرش بازار واقع نمی‌شود چراکه بازار و مردم کشش چنین قیمت‌‌هایی را ندارند. امروز در بخش تولید دام سبک دچار نوسان قیمتی هستیم و مهم‌ترین دلیل این امر ناتوانی بازار نسبت به قیمت‌هاست.

نوسان قیمت‌ها به سبب تقاضای بالا نیست بلکه به سبب رکود این حوزه می‌باشد.رئیس شورای تأمین دام کشور همچنین خاطرنشان کرد: در حوزه تولید گوشت مشکلی وجود ندارد و تأمین با کسری مواجه نیست چراکه بخشی از منابع داخلی تأمین می‌گردد و بخشی نیز وارد می‌شود.او متذکر شد: گستره واردات گوشت درحال‌توسعه و افزایش می‌باشد. اکنون در بازار با دو قیمت برای گوشت مواجه می‌باشیم؛ نخست قیمت وارداتی است و قیمت دیگر در ارتباط با گوشت‌های داخلی است. در برخی مواقع دام با قیمت بالا عرضه می‌گردد چراکه تقاضا برای آن پایین است و میدان‌داران ناچار به عرضه با قیمت بالا می‌شوند.

کاهش تقاضا و افزایش قیمت برخی محصولات دامی به سبب آن است که محصولات وارداتی نرخ پایین‌تری دارند و جایگزین محصول داخلی شده‌اند. وی یادآور شد: گفتنی‌است که بازار همواره در حال حرکت به نقطه‌ای است که قیمت‌ها مناسب باشد. درشرایط حال حاضر گوشت منجمد گوسفندی وارداتی با قیمت ۱۷۶ هزارتومان عرضه می‌شود و لاشه‌ نیز قیمت پایین‌تری دارد. این درحالی است که لاشه داخلی حدود ۳۷۵ هزار تومان قیمت دارد؛ عامل این تفاوت قیمتی تولید کم به سبب تقاضای پایین از سوی آحاد جامعه می‌باشد. پوریان گفت: میدان‌داران به سبب منفعت اقتصادی خود ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان افزایش قیمت برای هرکیلو اعمال می‌کنند.

در کنار آن هزینه‌های جانبی همچون هزینه حمل‌ونقل، آب و برق نیز محاسبه می‌گردد. براین اساس می‌توان عنوان داشت که تراکم هزینه، هزینه تولید را افزایش داده و دام را با روند صعودی قیمت همراه کرده است.رئیس شورای تأمین دام کشور همچنین ادامه داد: به نظر می‌رسد طی روزهای آتی واردات دام زنده صورت بگیرد. مجموع عوامل مذکور بیانگر حجم گوشت در بازار و عدم کسری می‌باشد و چنانچه افزایش قیمتی رخ می‌دهد به سبب آن است که تولید نتوانسته از شرایط سخت خود خارج شود و همچنان تحت فشار مشکلاتی است که اوج گرفته است. به منظور بهبود شرایط ضرورت دارد تا برنامه‌های حمایتی از دامداران عملیاتی شود و در دستورکار مسئولان قرار بگیرد. متأسفانه دامداران کشور با مشکل نقدینگی روبه‌رو هستند و برای تأمین و نگهداری گله خود هزینه بسیاری پرداخت می‌کنند که اغلب این هزینه‌ها برگشت خوبی ندارد. لازمه بهبود شرایط دامداران برنامه‌ریزی است و اگر برنامه‌ریزی درست دردستورکار قرار نگیرد، تولید گوشت در آینده با مشکل مواجه خواهد شد هرچند که شاید در حجم گوشت موجود در بازار به سبب واردات، تغییری احساس نشود.

وی درخصوص امکان صادرات می‌افزاید: متأسفانه در کشورمان به مقوله صادرات گوشت به عنوان یک عامل گرانی نگاه می‌شود. این در حالی است که صادرات به عنوان یک اهرم حمایت از تولید است و چه‌بسا برای حمایت از تولید، ضروری و مهم تلقی می‌گردد. درشرایط حال حاضر نگاه موجود به صادرات منفی است و از آن به عنوان یک عنصر افزایش قیمت یاد می‌کنند. نمی‌توان بیان داشت که در وضعیت کنونی چقدر از صادرات فاصله‌داریم چراکه نقطه‌ای برای صادرات وجود ندارد که بتوان درخصوص فاصله‌ آن صحبت کرد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.