قیمت خودرو دوباره ترمز برید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 53567
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۶:۰۵ |
افزایش قیمت ها در بازار خودروهای داخلی

قیمت خودرو دوباره ترمز برید

بازار خودرو طی چند روز اخیر، شاهد افزایش قیمت‌ها در انواع محصولات داخلی بود که به اعتقاد فروشندگان خودرو کاهش عرضه خودروهای صفر مهم‌ترین عامل برای این افزایش قیمت ها بوده است.
قیمت خودرو دوباره ترمز برید

نفیسه امامی
بازار خودرو طی چند روز اخیر، شاهد افزایش قیمت‌ها در انواع محصولات داخلی بود که به اعتقاد فروشندگان خودرو کاهش عرضه خودروهای صفر مهم‌ترین عامل برای این افزایش قیمت ها بوده است. این کاهش عرضه باعث شده پراید ۱۱۱ با رشد ۲ میلیون تومانی با قیمت  ۱۵۶ تومان، تیبا۲ با رشد یک میلیون تومانی با قیمت ۱۶۳ میلیون تومان، تیبا صندوقدار با رشد یک میلیون تومانی با قیمت ۱۵۱ میلیون تومان، کوئیک دنده ای۱۷۴ میلیون تومان، کوئیک اتوماتیک پلاس ۲۳۷ میلیون تومان، پراید ۱۳۲ با رشد  يك میلیون تومانی با قیمت ۱۳۳ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.

همچنین سمند ال ایکس با رشد ۲ میلیون تومانی با قیمت ۲۴۷ میلیون تومان، سمند ای اف سون با رشد ۲ میلیون تومانی با قیمت ۲۵۶ میلیون تومان و پژو ۴۰۵ جی ال ایکس با رشد يك میلیون تومانی ۲۳۵ میلیون تومان قیمت گذاری شده است. در بازار روز چهارشنبه خودرو، پژو پارس هفت میلیون تومان، تندر ۹۵ پنج میلیون تومان و دنا چهار میلیون تومان نسبت به روز قبل گران شدند. 
افزایش قیمت خودرو در حالی است که دوشنبه سوم آبان ماه امسال وزیر صمت اعلام کرد: «سال آینده تولید خودرو به قدری زیاد خواهد شد که دیگر نیازی به قرعه‌کشی نیست. برنامه دقیقی مبتنی بر ۹ طرح در صنعت خودرو طراحی شده و به تدریج به سمتی خواهیم رفت تا قیمت‌ها کاهش یابد و این مهم تا پایان سال محقق خواهد شد.»
رضا فاطمی امین روز یک‌شنبه نهم آبان ماه در اظهار نظر دیگری عنوان کرده بود: «موج جدید افزایش تولید خودرو از دو هفته آینده آغاز خواهد شد و مردم آن را خواهند دید.» 
روش فعلی قیمت گذاری و فروش خودرو مورد قبول خودروساز و مصرف کننده نیست. تصمیمات اشتباه و غلطی که از سال‌های گذشته در قیمت گذاری دستوری برای صنعت خودرو انجام گرفته ، باعث ایجاد زیان انباشته گسترده ای برای خودروسازان ایرانی شده است.  تازه ترین گزارش مالی که دو خودروساز بزرگ کشور منتشر کرده اند حاکی از رسیدن زیان انباشته این دو شرکت به حدود ۸۵ هزار میلیارد تومان است. بر اساس صورت های مالی منتشر شده، زیان انباشته ایران خودرو به حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و زیان انباشته سایپا به حدود ۳۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
این حجم از زیان دهی باعث شده است که از میانه سال گذشته طرح های متعددی از عرضه خودرو در بورس تا آزاد سازی قیمت همه خودروها یا بخشی از خودروها از سوی دولت و مجلس در دست بررسی قرار بگیرد اما هنوز هیچ کدام از آنها به نتیجه نرسیده است.
 عامل گرانی، وقفه چند روزه در عرضه خودرو
سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو درباره دلایل بالا رفتن قیمت خودرو به «رسالت» گفت: علت بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی به علت عرضه کم آن در بازار است. از ماه های گذشته تقاضای کاذب خرید در بازار شکل نگرفته و بیشتر خریداران واقعی حضور دارند و معاملات محدودی هم در حال انجام است.
وی با اشاره به گرانی قیمت پراید و رسیدن قیمت آن به بالای ۱۶۰ میلیون تومان افزود: پراید تولید نمی شود و به همین علت قیمت آن بالا رفته است. بازار خودرو تحت تأثیر عرضه است و اگر چند روز وقفه در عرضه به بازار صورت بگیرد بلافاصله اثر خود را بر قیمت ها می گذارد. 
موتمنی اضافه کرد: برای ایجاد ثبات قیمت باید نیاز بازار تأمین شود. طی چند روز گذشته شرکت ها خودرو به بازار وارد نکرده اند و فروشندگان هم با علم به این موضوع قیمت ها را بالا برده اند. در شرایط فعلی که تعداد خریداران پایین است، اگر عرضه ای در حدود ۵ تا ۱۰ هزار خودرو به بازار شود، قیمت ها ریزش پیدا می کنند. 
رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو با اشاره به طرح آزادسازی واردات خودرو بیان کرد: طرح بحث آزادسازی واردات خودرو، توانست اثر روانی خود را بر بازار بگذارد، زیرا قیمت خودرو در ایران نسبت به قیمت های جهانی بالاست. عده ای به امید  واردات خودرو با تعرفه پایین و کاهش قیمت ها درصدد فروش ماشین خود بودند اما با متوقف ماندن این موضوع مجددا قیمت ها صعودی شد. 
 نوسان بورس، خودرو را گران کرد 
امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «رسالت» دلایل گرانی خودروهای داخلی را عاملی به جز کاهش عرضه خودرو عنوان کرد و افزود: ابتدای هفته گذشته شاخص بورس سقوط ۳۵ هزار واحدی را تجربه کرد و نوسان آن ادامه دار شد هرچند مجددا با رشد همراه شد. وقتی در بازار سرمایه نوسانات شدیدی رخ می دهد نقدینگی به سمت دیگر بازارها می رود.
نقدینگی خلق شده در کشور به هر بازاری می تواند هدایت شود و اکنون خودرو یکی از بهترین بازارها محسوب می شود. 
وی با اشاره به اینکه کمبود عرضه خودرو از مدت ها قبل وجود داشته و مختص به روزهای اخیر نیست، افزود: بازار خودرو بسیار شکننده است و اگر روند نزولی بورس ادامه پیدا کند امکان بالا رفتن قیمت خودرو وجود دارد حتی اگر عرضه هم زیاد شود. بازار آزاد خودرو مانند بورس درجه تب اقتصاد را نشان می دهد در صورتی که قیمت خودرو بالا برود به معنای بروز مشکل در اقتصاد است و اگر قیمت ها تنزل پیدا کنند به معنای بهبود وضعیت اقتصادی است. 
کاکایی یادآور شد: شرکت های خودروساز دچار زیان انباشته در حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان هستند و قیمت گذاری خودروها به گونه ای است که با تولید هر خودرو بر زیان انباشته آنها افزوده می شود.
وی با اشاره به وعده وزیر صمت مبنی بر آغاز افزایش تولید خودرو در روزهای آینده گفت: در حال حاضر در حدود ۱۴۰ هزار خودرو به علت کمبود چند قطعه ناقص مانده اند. در صورت واردات این قطعات طی چند روز خودروها تکمیل شده و روانه بازار می شوند. 
این کارشناس خودرو نوسان در قیمت ها را ناشی از مشکلات کلان اقتصادی دانست و افزود: تا زمانی که مشکلات صنعت خودروسازی و اقتصاد رفع نشود، کاهش قیمت ها موقتی خواهند بود و باز هم بازار دچار نوسان می شود مانند اتفاقی که طی ۶ ماهه گذشته در بازار خرید و فروش اتفاق افتاده است.
وی اضافه کرد: از ابتدای سال جاری اقتصاددانان پیش بینی ۴۰ تا ۶۰ درصدی تورم را برای امسال داشته اند و تا به اکنون که به نیمه سال رسیده ایم این تورم محقق شده است. با ادامه این وضعیت احتمال دارد در ماه های آینده تورم شتاب بیشتری بگیرد. در صورتی که دولت بتواند برجام را احیا کند و یا در قالب پیمان شانگهای ارتباطات تجاری خود را گسترش دهد، می تواند وعده های خود را محقق کند. 
کاکایی درباره اظهارنظر رئیس سازمان بورس مبنی بر افزایش قیمت منطقی خودرو درب کارخانه گفت: خودروسازان ضررهای زیادی می دهند و مصرف کننده واقعی هم موفق به خرید خودرو از درب کارخانه  نمی شود و بیشتر خودروها به دست سرمایه گذاران می رسد. قرار است قیمت خودروها معقول و واقعی تر شود. در این شرایط شاید تا حدودی قیمت ها افزایش پیدا کنند ولی در میان مدت قیمت ها پایین می آیند چون اگر نقدینگی به خودروسازان برسد تولید را بالا می برند و قیمت ها روند نزولی خواهند داشت. این اقدامات فرآیندی زمان بر است و نیاز به قاطعیت در اجرا دارد.  
وی در پایان سخنانش بیان کرد: مدت زمان زیادی است که بازارها از تعادل خارج شده و رفتارهای غیرخطی ناگهانی مانند رونق و رکود در بازار را مشاهده می کنیم. با این شرایط احتمال دارد در روزهای آینده هم با کوچکترین اتفاقی به طور موقت قیمت ها بالا یا پایین بیاید.

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.