قوانین مالیاتی درصدد جلوگیری از سوداگری در کشور است - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 86279
  پرینتخانه » اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۲۳ |
سیاوش غیبی‌پور کارشناس امور مالیاتی:

قوانین مالیاتی درصدد جلوگیری از سوداگری در کشور است

سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: اخذ مالیات از کسبه و اصناف شامل طیف‌های‌ مختلف و متعددی از بازار می‌شود. در حقیقت مالیات ستانی از کسبه تنها شامل یک قشر از جامعه نخواهند بود و مشمول افراد بسیاری خواهد شد. وی افزود: بخشنامه اخیر سازمان مالیاتی مقرر کرد تا کلیه قوانین به شکلی آسان مطرح گردد.
قوانین مالیاتی درصدد جلوگیری از سوداگری در کشور است

سیاوش غیبی پور، کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با‌ خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: اخذ مالیات از کسبه و اصناف شامل طیف‌های‌ مختلف و متعددی از بازار می‌شود. در حقیقت مالیات ستانی از کسبه تنها شامل یک قشر از جامعه نخواهند بود و مشمول افراد بسیاری خواهد شد. وی افزود: بخشنامه اخیر سازمان مالیاتی مقرر کرد تا کلیه قوانین به شکلی آسان مطرح گردد. گام نخست این بخشنامه تبصره ذیل ماده ۱۰۰ مبنی بر توافقی ساده بود. براساس این تبصره مقرر شده تا افرادی که تراکنش‌‌شان کمتر ا‌ز ۶ میلیارد و ۷۰۰ باشد، به صورت توافقی وارد شوند و تأییدیه توافقی داشته‌ باشند. دراین باره توصیه‌نامه‌ای نیز تدوین گشته تا کلیه ضوابط و قوانین سا‌ده باشد. غیبی پورتصریح کرد: چنانچه سیاست‌های مالیاتی طی دو سال‌های گذشته تا به امروز را‌‌ واکاوی کنیم خواهیم دید که این سیاست‌ها شکلی فزاینده و سیری تکاملی داشته است. براین اساس شاهد تکمیل سامانه‌های گذشته و زنجیره‌های پیشین بوده‌ایم و حال مشاهده می‌کنیم که دو الی سه منبع جدید مالیاتی نیز افزوده شده است. مهم‌ترین منبع مالیاتی، مالیات بر عایدی سرمایه می‌باشد که از سوی مجلس شورای اسلامی در حال نهایی شدن می‌باشد. کارشناس امور مالیاتی همچنین خاطرنشان کرد: مالیات بر عایدی سرمایه می‌کوشد تا انواع معاملات را دربر بگیرد. به طورکل هدف از اخذ مالیات؛ درآمد و تنظیم بازار می‌‌باشد. کلیه‌ کالاهایی که در طرح مالیات بر عایدی سرمایه مطرح شده، با هدف تنظیم‌ بازار شکل گرفته است. رویکرد این طرح خروج کالا از سبد مصرفی و ورود به سبد سرمایه‌ای است. 
او متذکر شد: براساس فرآیند جدید مالیات ستانی  کالاها حبس نمی‌شوند و تنظیم‌ بازاری می‌شوند. مصداق این امر خودروی گران‌قیمتی است که در‌پارکینگ یک خانه باقی مانده و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. براساس قوانین اخیر مالیات دیگر این خودرو در پارکینگ حبس نمی‌شود و به سبب قرارگرفتن در زمره پرداخت مالیات به کالایی تنظیم‌ بازاری مبدل می‌شود. فرآیند مذکور تنها شامل خودرو نمی‌گردد و سایر حوزه‌ها همچون مسکن را نیز در بر می‌گیرد. وی یادآور شد: سازمان مالیاتی و مجموع د‌ولت می‌کوشند تا‌مانع از فعالیت‌های سوداگری شوند و بر فعالیت‌های سوداگری مالیات اخذ کنند. همچنین مجموعه دولت و مسئولان درتلاش‌اند تا درآمدها شفاف شوند. 
غیبی پور در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: بی‌شک تأثیر اخذ مالیات طی کوتاه مدت مبرهن نخواهد شد و نیازمند زمان خواهد بود. بنابراین نمی‌توان انتظار‌داشت که تاثیر فرآیند اخذ مالیات ۱۴۰۲ را در سال جاری مشهود شود. باید نسبتی از عرضه و تقاضا و وجود سوداگری را مورد بررسی قرار دهیم و اجازه بدهیم تا
 تأثیر اخذ مالیات طی سال‌های آینده مبرهن شود. 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.