قدرت آتش سپاه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 26190
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۸:۰۳ |
تحلیل «رسالت» از مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص) 14؛

قدرت آتش سپاه

نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص) 14 را در نزدیکی مهمترین مسیر نفت جهان برگزار کرد. در این مرحله از رزمایش که در منطقه عمومی خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار شد، یگان‌های موشکی، شناوری و پهپادی نیروی دریایی و یگان‌های موشکی، پهپاد و راداری نیروی هوافضای سپاه به اجرای عملیات پرداختند.
قدرت آتش سپاه

معصومه پورصادقی
نیروی دریایی و نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرحله نهایی رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۴ را در نزدیکی مهمترین مسیر نفت جهان برگزار کرد. در این مرحله از رزمایش که در منطقه عمومی خلیج فارس و تنگه هرمز برگزار شد، یگان‌های موشکی، شناوری و پهپادی نیروی دریایی و یگان‌های موشکی، پهپاد و راداری نیروی هوافضای سپاه به اجرای عملیات پرداختند.
برگزاری این مانور نظامی هر چند طبق برنامه قبلی، اما چند روز پس از تهدید هواپیمای مسافربری ایران در حریم هوایی سوریه توسط جنگنده‌های آمریکایی اتفاق افتاد. یکی از اتفاقات جالب این دور از رزمایش این بود که شلیک تمرینی موشک‌های سپاه ارتش تروریستی آمریکا در منطقه را نگران کرد و نظامیان آن در پایگاه نظامی العدید قطر و الضفره امارات را راهی پناهگاه کرد.
 آماده‌باش نیروهای آمریکایی در این دو پایگاه به دلیل رزمایش سپاه و قرینه قرار دادن آن با مزاحمت هواپیمای مسافربری ایران در سوریه، باعث شد که کاربران در شبکه‌های اجتماعی عبارت عامیانه «لات کوچه خلوت» را برای نیروهای نظامی آمریکا به کار برند.
در تصویری بزرگتر، فرامتن برگزاری مانور سپاه در این روزها قابل توجه است. آمریکا مدت‌ها و ماه هاست که به دنبال تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت است. محدودیت‌های تسلیحاتی متعارف علیه ایران طبق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ قرار است در ماه اکتبر رفع شوند، اما کاخ سفید برای ممانعت از آن به تقلا افتاده است.
همزمان با کمپین آمریکایی-اسرائیلی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران، تل آویو و واشنگتن جنگ روانی جدیدی را برای القای ناامنی در ایران به واسطه حوادث نطنز و آتش سوزی‌ها در تاسیسات یا شهرهای مختلف به راه انداخته‌اند.
برگزاری رزمایش مهم سپاه در این مقطع حساس چند پیام جدی را با خود به همراه دارد. ایران با رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۴ این پیام را به آمریکا و جهان غرب ارسال کرد که برای تامین نیازهای دفاعی خود منتظر خارج نمی‌ماند و مستقل از محدودیت ها یا آزادی‌های خارجی، به طور بومی و بر پایه توانمندی‌های داخلی این نیازها را به نحو مطلوب برطرف می‌کند.
 رونمایی از موشک‌های بالستیک که بدون سکو و تجهیزات مرسوم، ناگهان از عمق زمین سر بر می‌آوردند تا هدف را با دقت متلاشی کنند، حیرت کارشناسان و ناظران نظامی را برانگیخت.
شلیک موشک‌های بالستیک که هنوز نام آنها اعلام نشده و محرمانه است، اتفاقی بود که نظیر خارجی ندارد و به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه برای اولین بار است که در جهان آزمایش می شود. هر چند که این تنها شگفتی این رزمایش نبود و برخی تجهیزات دیگر مانند پرتابگرهای جدید نیز به معرض نمایش در آمدند.
مضمون لابلای سطور رزمایش چند روز گذشته این پیام را به ذهن متبادر می‌کند که ایرانِ تحریم شده با توانمندی نظامی خود به راحتی می‌تواند سیستم‌ها و تجهیزات نظامی کشورهای پیشرفته و تحریم کننده را هدف قرار دهد. ایران با رونمایی بخشی از توانمندی‌های جدید خود در اصل باطل السحر محدودیت‌ها و تحریم‌های نظامی را رونمایی کرد و به صراحت اعلام کرد که گزینه‌هایش محدود نیست.
پیام دیگری که رزمایش اخیر سپاه داشت ناظر به تهدیدات و لفاظی‌های مقامات گاه و بی گاه مقامات و رسانه‌های آمریکایی و اسرائیلی بود.
 هدف قراردادن نمادین ماکت ناو آمریکا در خلیج فارس و رادار سیستم دفاع موشکی آمریکا موسوم به تاد نشان داد که ایران در برابر هر گونه تهدید و اقدام نابجای نظامی، امکان و اراده لازم برای واکنش متناسب و قاطع را خواهد داشت.
تقریبا هر بخش از رزمایش برای اهل فن و مخاطب خاص خود مفاهیم و پیام‌هایی را داشت که خلاصه غیرفنی آن این است که ایران بی درنگ به تهدیدها به نحو مناسب پاسخ خواهد داد و در این خصوص، حتی در از پای در آوردن ابرقدرت نظامی جهان در منطقه ابایی ندارد.
 تمرین حمله پهپادی به پل فرماندهی ناو هواپیمابر آمریکا
دریادار پاسدار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه درباره این رزمایش گفت: این رزمایش برمبنای بازی جنگ و راهبردهایی که در خلیج فارس و منطقه جنوب داریم شکل گرفته و در آن چگونگی ایجاد امنیت در
 خلیج فارس و برخورد با برهم زنندگان امنیت تمرین می‌شود. در این رزمایش طراحی و اجرای آتش‌های انبوه راکتی بر روی اهداف مورد نظر، نبرد بالگرد بومی و هواپیماهای دوزیست نیروی دریایی با موشک های هدایت شونده، انجام عملیات مین‌ریزی دریایی آفندی و پدافندی برای قطع خطوط مواصلاتی دشمن، دفاع ساحلی و انهدام شناور‌های آبی خاکی و پشتیبانی دشمن در بازی جنگ، با موفقیت به انجام رسید.
او در این خصوص گفت: تمرین حمله هواپیماهای بدون سرنشین  نیروی دریایی سپاه به سامانه فرماندهی و کنترل ناو هواپیمابر، تمرین تصرف شناورهای متخاصم، رزمناوها و ناو هواپیمابر با هلی‌برن تکاوران یگان واکنش سریع نیروی دریایی سپاه، استفاده از موشک‌های ساحل به دریا و سطح به سطح ارتقاء یافته نیروی دریایی سپاه و نیز به کارگیری بسیج دریایی در چهاردهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) برای تامین امنیت پایدار خلیج فارس به بهترین شکل به انجام رسید.
 تمرین انهدام سامانه موشکی آمریکایی «تاد»
سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز به هدف قرار دادن سامانه موشکی آمریکا اشاره کرده و گفت: در این رزمایش برای اولین بار [نمونه] سامانه تاد را مستقر کردیم و با موشک‌های ضد رادار آن را مورد هدف قرار دادیم؛ همچنین پهپادهای رزمی هوافضای سپاه  از فاصله دور اهداف از پیش تعیین شده بویژه پل فرماندهی ماکت ناو هواپیمابر آمریکا را با دقت مورد هدف قرار دادند.
او گفت: رزمایش‌های سپاه بطور معمول با ابتکارات همراه بوده و در این رزمایش برای نخستین بار در دنیا، شلیک موشک‌های بالستیک از اعماق زمین توسط نیروی هوافضای سپاه انجام شد. در رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۴ 
بدون استفاده از سکوها و تجهیزات مرسوم، موشک‌های مدفون شده زمین را شکافتند و اهداف از پیش تعیین شده را با دقت بالایی مورد اصابت قرار داده و منهدم کردند.
حاجی زاده به حمله علیه اهداف با سطح مقطع کم اشاره کرد و گفت: در این رزمایش جنگنده های سوخو ۲۲ سپاه اهداف با سطح مقطع کم را از فاصله دور مورد اصابت موشک‌های بالدار قرارداده و منهدم کردند.
تصاویر ماهواره نور از پایگاه آمریکایی در قطر
همزمان با برگزاری رزمایش پیامبر اعظم (ص) ۱۴، برای اولین بار تصاویر ماهواره نور از پایگاه نظامی العدید قطر که بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه است، منتشر شد. رصد تغییر و تحولات در این پایگاه، هم اشراف اطلاعاتی و شناسایی ایران بر منطقه را نشان می دهد، و هم مهر باطلی بر ادعای مقامات آمریکایی است که ماهواره نور را «یک وبکم غلتان» خوانده بودند.   
ماهواره نور محصول نیروی هوافضای سپاه است که در اردیبهشت سال جاری به مدار ۴۲۰ کیلومتری زمین ارسال شد.
عملیات جنگنده‌های سپاه خارج از رینگ پدافندی
تصاویر منتشر شده از اجرای این عملیات توسط جنگنده‌های نیروی هوافضای سپاه نشان داد که «فیترها» با استفاده از بمب‌های بالدار یاسین که پیش‌تر توسط وزارت دفاع توسعه یافته بود اهداف خود را منهدم کرده‌اند.
همچنین آخرین برد تست این بمب که پیش از این ۶۰ کیلومتر اعلام شده بود، که در این رزمایش به ۱۰۰ کیلومتر افزایش یافته که قابلیت اجرای عملیات آفندی در خارج از رینگ‌های پدافندی را به طور کامل میسر کرده است.
بمب یاسین مردادماه سال گذشته توسط وزارت دفاع رونمایی شده بود و پیش از رونمایی رسمی آن هم، در آیین الحاق جنگنده‌های سوخو-۲۲ به ناوگان نیروی هوافضای سپاه در مردادماه ۱۳۹۷ به عنوان یکی از تسلیحات این جنگنده به نمایش در آمد.
مزیت استفاده از این بمب که در زمره تسلیحات هواپایه دورایستا محسوب می‌شود، قابلیت اجرای عملیات خارج از رینگ‌های پدافندی دشمن است. به این معنا که جنگنده خودی بدون آنکه در معرض خطر اصابت توسط سامانه های پدافندی برد متوسط دشمن قرار بگیرد، قادر خواهد بود تا هدف خود را منهدم کند.
نحوه عملکرد بمب‌های دورایستا و هدایت شونده مبتنی بر کامپیوتر پروازی است که بر روی آنها قرار دارد و مختصات نقطه هدف توسط اپراتور بر روی آن وارد می‌شود. کامپیوتر پروازی بمب با انجام خودکار محاسبات، سرعت و ارتفاع لازم برای رها کردن (Release)  بمب از جنگنده را در اختیار خلبان خواهد گذاشت.
سطوح کنترل پروازی تاشو (بال و بالک) که بر روی قسمت فوقانی این بمب نصب شده است، بمب را قادر خواهد ساخت تا به سمت هدف پروازی دقیق داشته باشد و مسیر خود را اصلاح کند.
رونمایی از پرتابگر جدید بالستیک‌ها
دستاورد موشکی دیگر روز گذشته، شلیک موشک‌های بالستیک تاکتیکی برای اولین بار از محفظه پرتاب (canister) بود. پیش از این برخی از موشک‌های پدافند هوایی میانبرد و دوربرد و نیز موشک‌های کروز ضد کشتی و ضد اهداف زمینی از محفظه‌های پرتاب جعبه ای پرتاب می‌شدند.
به واسطه پرتاب موشک از پرتابگرهای دارای محفظه، قابلیت‌های تحرک و جابه جایی بالاتری نسبت به پرتابگرهای قبلی خواهد داشت.این پرتابگرها موشک را در برابر عوامل خارجی از تأثیرات انفجار گرفته تا شرایط مختلف آب و هوایی مورد حفاظت قرار داده و کار حمل و انتقال سامانه شامل پرتابگر حاوی موشک آماده شلیک را نیز ساده‎تر و مطمئن‎تر می‎کنند.
 تهاجم موشکی و رزم واحد شناوری
سرلشکر حسین سلامی فرمانده‌ کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز شنبه در خصوص برگزاری این رزمایش گفته بود: تهاجم به واحدهای شناوری دشمن در صورتی که بخواهند تعرضی به منافع ما داشته باشند، با ترکیبی از عملیات تهاجم‌ موشکی و رزم واحد شناوری در سطح دریا همراه با مین‌ریزی آفندی توسط شناورهای هجومی در این رزمایش به نمایش درآمد.
او افزود: توسعه تجهیزات و تسلیحات ما منطبق بر تهدید و شناخت واقعی از نقاط ضعف و قوت دشمن است؛ دکترین دفاعی ما بر پایه تولید تجهیزات بومی است و در هر رزمایش نسبت به رزمایش قبل کیفیت تجهیزات بِروزشده و تجهیزات تولیدجدید را در معرض آزمایش قرار می‌دهیم و آن را در میدان واقعی به‌کار می‌گیریم. 
 ارعاب آمریکا
«ربکا رباریچ» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در بحرین مستقر است، در واکنش به این رزمایش گفت که «ایران تمرینات تهاجمی برگزار می‌کند و سعی در قلدری و ارعاب (متحدان آمریکا در منطقه) دارد.»
کمی بعدتر این اتفاق افتاد، اما خود آمریکایی‌ها را مرعوب کرد. نیروهای نظامی آمریکا در پایگاه العدید قطر و الضفره امارات به حالت آماده باش در آمده و پناه گرفتند.روزنامه اسرائیلی جرزوالم پست در گزارشی با اشاره به این اتفاق نوشت: «تهران نشان داده است که بدون حمله واقعی به پایگاه‌های آمریکا می‌تواند سربازان آمریکایی را به حالت آماده باش در بیاورد. به عنوان مثال، به نظر می‌رسد که موشک‌های ایرانی در نزدیکی پایگاه‌های آمریکایی در امارات و قطر در آب فرود آمدند؛ موشک‌هایی سیستم‌های هشدار را به صدا در آوردند. این به نوعی به نظر می‌رسد که ایران می‌گوید صاحب خلیج فارس است و آمریکایی‌ها در آنجا فقط مهمان هستند.»

نویسنده : معصومه پورصادقی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.