فصل زرد بازار رمز ارزها - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 66503
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۷:۰۱ |
بازار رمزارزها سیر نزولی خود را طی می‌کند

فصل زرد بازار رمز ارزها

رمزارز یا ارز رمزپایه گونه‌ای پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل می‌شود و به‌طور نامتمرکز، بدون وابستگی به یک بانک مرکزی کار می‌کند. به‌عبارتی‌دیگر هرگونه ارزی که تنها به‌صورت دیجیتالی وجود دارد، صادرکننده یا تنظیم‌کننده مرکزی ندارد اما از سامانه توزیع‌شده برای ذخیره تراکنش‌ها و مدیریت انتشار واحدهای جدید استفاده می‌کند و برای ممانعت از جعل و تراکنش‌های متقلبانه بر رمزنگاری تکیه دارد، رمز ارز نامیده می‌شود. 
فصل زرد بازار رمز ارزها

 فاطمه فلاح‌ زاده 
رمزارز یا ارز رمزپایه گونه‌ای پول دیجیتال است که در آن تولید واحد پول و تأیید اصالت تراکنش پول با استفاده از الگوریتم‌های رمزگذاری کنترل می‌شود و به‌طور نامتمرکز، بدون وابستگی به یک بانک مرکزی کار می‌کند. به‌عبارتی‌دیگر هرگونه ارزی که تنها به‌صورت دیجیتالی وجود دارد، صادرکننده یا تنظیم‌کننده مرکزی ندارد اما از سامانه توزیع‌شده برای ذخیره تراکنش‌ها و مدیریت انتشار واحدهای جدید استفاده می‌کند و برای ممانعت از جعل و تراکنش‌های متقلبانه بر رمزنگاری تکیه دارد، رمز ارز نامیده می‌شود. 
ازآنجاکه رمزارزها به‌صورت نامتمرکز اداره می‌شوند، قدرت کشورها برای کنترل اقتصاد را تضعیف می‌کنند. این امر از سوی برخی از دوستداران رمزارزها یک ویژگی مثبت تلقی می‌شود، اما از سوی برخی از دولت‌ها یک ویژگی منفی محسوب می‌گردد. 
ماهیت رمزنگاری‌شده تراکنش‌های مبتنی بر رمزارز باعث می‌شود که ردگیری این تراکنش‌ها دشوار یا غیرممکن باشد که این امر بنا به باور برخی منتقدین زمینه‌ای مناسب برای استفاده از رمزارزها جهت پولشویی را فراهم می‌کند.به نقل از مقاله unveiling the myth of a digital currency و به ترجمه خبرنگار «رسالت» در سپتامبر ۲۰۱۷، رابرت شیلر، پروفسور اقتصادی و برنده جایزه نوبل در مصاحبه‌ای اعلام کرد که یکی از بهترین نمونه‌های پرشور غیرمنطقی که مهم‌ترین ارز دیجیتال در سراسر جهان می‌باشد، بیت کوین است. هنگامی‌که یک کاغذ سفید ۹ صفحه‌ای، نوشته مردی با نام مستعار مرموز ساتوشی ناکاموتو، در فضای وسیع اینترنت با عنوان کاغذ سفید ظاهر شد، بیت کوین به‌منزله یک سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا شناخته شد. این نوشته با رویکرد معرفی یک سیستم پرداخت دیجیتال جدید منتشر شد که در آن شخص ثالث قابل‌اعتماد نیست. در چنین سیستم جدیدی، هر تراکنش  بین طرف‌های فرستنده و گیرنده به‌طور مستقیم پردازش می‌شود و توسط یک شبکه رایانه‌ای همتا به همتا باز و غیرمتمرکز تأیید می‌شود. 
 بازار رمز ارزها در ایران
ایران طی ۴ سال گذشته، استخراج رمزارز را به‌عنوان یک صنعت قانونی به رسمیت شناخت تا روی مزارع ماینینگ که پیش از آن در حال فعالیت بودند نظارت شود. دولت دوازدهم با عنوان اینکه درصدد راه‌اندازی یک ارز دیجیتال ملی ا‌ست،  این ارز دیجیتال را معرفی و براین اساس مقرر شد تا در شرایط تحریم تجاری، تراکنش‌های بین‌المللی انجام دهند. 
طی دوسال گذشته ایرانیان هرروز حدود ۱۶ تا ۲۰ میلیون دلار در ۱۲ ارز دیجیتال مختلف مبادله کردند و براین اساس استخراج بیت کوین در ایران نزدیک به یک میلیارد دلار در سال رسید.
در تاریخ ۱۷ دی ۱۴۰۰ مقام معظم رهبری در فتوایی بیان کردند: به‌طورکلی حکم خریدوفروش و تولید ارزهای دیجیتال تابع قوانین و مقررات نظام جمهوری اسلامی ایران است. 
ارجاع یک حکم شرعی به قوانین و مقررات آن‌هم از سوی ولی‌فقیه، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تکلیفی مهم را بر دوش مجلس شورای اسلامی گذاشت تا در این زمینه نظام پولی و بانکی نظارت هرچه‌تمام‌تر داشته و نسبت به ارزهای دیجیتال با آگاهی قوانین و مقررات وضع کنند. 
 تعداد ارزهای دیجیتال
پس از بیت کوین تعداد ارزهای دیجیتال رو به افزایش رفت. بیت کوین، لایت کوین، نیم کوین، پیرکوین، دوج کوین، گرین کوین، پرایم کوین، ریپل، ان اکس تی، دش، آرورا کوین، نئو، مازا کوین، ورج، مونرو، اتریوم، استلار، نانو و تتر از‌جمله ارزهای دیجیتال قابل‌توجه هستند. برخی از ارزهای دیجیتال نیز در شرایط کنونی غیرفعال و در بازار رمزارزها با اقبال مواجه نشدند. سکه‌ای، بیت کانت، وان کوین، کداک کوین و پترو از جمله این ارزها هستند. 
رمز ریال چیست و چه تفاوتی با رمزارزها دارد؟ 
طی چندین ماه گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که در تدارک عرضه رمز ریال است. رمز ریال درواقع ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران است که پول نقد الکترونیکی به شمار می‌رود و نسخه الکترونیکی اسکناس‌های رایج در ایران خواهد بود. ارزش آن نیز به ریال کاغذی سنتی موجود متصل می‌شود. البته کارت‌های نقدی یا اعتباری که بسیاری از مردم برای خریدهای روزانه از مغازه‌ها یا پرداخت‌های بانکی خود استفاده می‌کنند، نوعی پول دیجیتالی است. اما تاکنون صدور این پول‌های دیجیتالی از سوی بانک‌های تجاری و بر پایه اعتبار الکترونیکی که بانک مرکزی به آن‌ها می‌داده، انجام می‌شده است.رمز ریال که از سوی کارت‌ یا تلفن هوشمند و رایانه قابل‌استفاده خواهد بود؛ نسخه‌ای الکترونیکی از ریال است که برای نخستین بار این امکان را به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌دهد که به‌طور مستقیم با افتتاح حساب در بانک‌‌ مرکزی که نهادی امن‌تر از بانک‌های تجاری خصوصی است، در ازای واریزی و سپرده ریالی، ارز دیجیتال دریافت کنند.
بنابراین، رمز ریال دیجیتال، مکمل پول نقد است و نه جایگزین آن و در کنار سایر ابزارهای پرداخت روزمره مانند کارت‌بانکی، اینترنت بانک و همراه بانک فعال خواهد شد و به افزایش سرعت مبادلات پولی کمک خواهد کرد. تفاوت رمز ریال با رمز ارزها در این است که رمز ریال دیجیتال برخلاف رمزارزهایی همچون بیت‌کوین قابل استخراج نخواهد بود و میزان عرضه آن از سوی این بانک تنظیم خواهد شد. 
تفاوت دیگر این ارز در این است که رمز ریال از سوی بانک مرکزی کنترل می‌گردد اما رمزارزی همچون بیت کوین از سوی هیچ نهاد پولی و غیرپولی تحت کنترل و نظارت نیست. 
عدم نظارت بر بازار رمزارزها در سطح جهانی و روند نزولی اخیر این بازار موجب شده تا وزرای دارایی کشورهای گروه هفت (G-7)، به دنبال نوسانات و ریزش بازار رمزارز و استیبل کوین terraUSD در هفته گذشته، خواستار تنظیم سریع‌تر مقررات جهانی برای بازار کریپتو شوند. 
یک نهاد بین‌المللی مستقر در بازل، سوئیس است که پیش‌ازاین وعده داده بود گزارشی در مورد مقررات و نظارت بر استیبل کوین‌های جهانی ارائه خواهد کرد. پیش‌ازاین رهبر و رئیس این نهاد هم داوطلب شده بود تا آیین‌نامه رمزارزها را بنویسد که در آن مسائل مربوط به ثبات مالی و حفاظت از سرمایه‌گذاران پوشش داده می‌شود. 
کاهش قیمت بیت کوین در طول هفته گذشته، زنگ خطری برای سرمایه‌داران این حوزه تلقی می‌شد. در این راستا مایرید مک‌گینس،  کمیسر خدمات مالی اتحادیه اروپا در جریان نهایی کردن قوانین رمزارز اتحادیه اروپا که با نام MiCA نیز شناخته می‌شود، همچنین خواستار نوعی توافق جهانی در مورد ارزهای دیجیتال برای محافظت از سرمایه‌گذاران و محدود کردن اثرات زیست‌محیطی ناشی از آن شد.
رئیس بانک مرکزی فرانسه نیز این هفته در سخنرانی خود از وضعیت آشفته‌بازار رمز ارز در هفته‌های اخیر به‌عنوان شواهدی یاد کرده بود که نشان می‌دهند استیبل کوین‌ها ناپایدار هستند و به‌اشتباه چنین چیزی نامیده می‌شوند. او همچنین اضافه کرد که دارایی‌های دیجیتال باید تحت نظارت تمام حوزه‌های قضائی باشند تا از اختلال در سیستم مالی بین‌المللی جلوگیری شود.
 زمستان رمز ارزها
با وجود آگاهی مردم نسبت به ریسک سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها، این بازار نیز سیر نزولی را طی می‌کند به‌طوری‌که ارزش بازار رمزارزها با شروع سال ۲۰۲۲ به‌شدت کاهش یافت. بازار شروع سال را با سرمایه ۲/۲ تریلیون دلاری آغاز کرد اما حالا ارزش بازار بیش از ۴۵ درصد سقوط کرده است. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که بعید نیست که ارزش بازار تا ۸۰۰ میلیون دلار هم سقوط کند. 
دراین‌باره کاوینا گوپتا، بنیانگذار صندوق بلاک‌چین دلتا در مصاحبه با بلومبرگ گفت: زمستان رمزارزها تازه شروع شده و ممکن است یخبندان تا یک سال ادامه داشته باشد. از طرفی من فکر می‌کنم که این تازه اول زمستان است. تعجب می‌کنم که برخی می‌گویند  قیمت در محدوده ۳۰ هزار دلار باقی می‌ماند. من انتظار دارم که بیت‌کوین در محدوده‌های ۱۴ هزار دلار، ۱۸ هزاردلار و یا ۲۲ هزار دلار تثبیت شود.
«رسالت» در بررسی بیشتر بازار رمزارزها با امید پورمحمود کارشناس بازارهای مالی به گفت‌و‌‌گو پرداخت. 
 افت بازار رمز ارزها و گرویدن مردم به بازارهای مطمئن همچون طلا! 
پورمحمود در تشریح وضعیت نزولی رمز ارزها بیان کرد: بازار رمزارزها به دلیل نوسانات بازار ارزهای دیجیتال، روزهای پر ریسکی را تجربه می‌کند. این نوسانات متأثر از اوضاع سیاسی دنیا به‌ویژه جنگ روسیه و اوکراین است. وی افزود: با گسترش نوسانات و روند نزولی بازار‌ رمزارزها، فعالان این بازارها به‌سوی بازارهای کم ریسک و مطمئن همچون طلا هدایت شدند. خروج مردم از بازار رمز ارزها و ورودشان به سایر بازارهای مالی موجب شد تا بازار رمز ارزها دچار افت قیمت شود.
پور محمود تصریح کرد: به‌طورحتم هرآن قدر که وضعیت سیاسی دنیا همچون جنگ روسیه و اوکراین طولانی‌تر شود، رکود قیمتی در بازار رمز ارزها نیز ادامه‌دار خواهد بود. در شرایط حال حاضر سرمایه‌گذاری در بازارهای رمز ارز یک سرمایه‌گذاری ریسکی است و بهتر است افراد ۱۰ الی ۲۰  درصد سرمایه خود را در این بازارها سرمایه‌گذاری کنند.
 دوری از میم کوین‌ها برای امنیت سرمایه‌گذاری بیشتر
کارشناس بازارهای مالی همچنین خاطرنشان کرد: علی‌رغم نوسانات و سیر نزولی این روزهای بازار رمزارزها اما آینده رمز ارزها به‌عنوان یک ارز مرجع برای مبادلات بین کشورها پیش‌بینی می‌شود چراکه در حال حاضر کشورهای مختلف دنیا در حال تدوین قوانین و احراز هویت این بازار هستند. او اضافه کرد: بدیهی است که با تدوین قوانین از سوی کشورهای مختلف، گریز پذیری و ناشناخته ماندن بازار رمزارزها به‌مرورزمان کاهش یابد اما در مقطع کنونی یک بازار پر ریسک و بهتر است که افراد در آن سرمایه‌گذاری چشمگیری نکنند. 
او در پایان این گفت‌وگو اظهار‌کرد: چنانچه برخی از افراد قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارند، می‌بایست از خرید ارزهای ناشناخته و به‌اصطلاح میم کوین‌ها دوری کنند و به سمت سرمایه‌گذاری در ارزهای قوی‌تر با پروژه‌های پشتیبان مناسب بروند تا امنیت سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشند. 

نویسنده : فاطمه فلاح زاده |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.