فصل تازه مذاکرات با متن جدید - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 57274
  پرینتخانه » بین الملل, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۶:۴۳ |
دور جدید گفت‌وگوهای وین واکاوی شد

فصل تازه مذاکرات با متن جدید

6 سال قبل، اقامت بیش از دوهفته‌ای جمعی از دیپلمات‌های چند کشور ازجمله هیئت ایرانی دریکی از ساختمان‌های مرکز وین به «هتل کوبورگ»، هرچند برای ملت ایران نان نداشت اما برای صاحبان این بنای قدیمی اتریش حسابی آب داشت؛ آبی که علاوه بر درآمدزایی مستقیم به اعتبار زایی هم ختم شد.
فصل تازه مذاکرات با متن جدید
وحید عظیم‌نیا
۶ سال قبل، اقامت بیش از دوهفته‌ای جمعی از دیپلمات‌های چند کشور ازجمله هیئت ایرانی دریکی از ساختمان‌های مرکز وین به «هتل کوبورگ»، هرچند برای ملت ایران نان نداشت اما برای صاحبان این بنای قدیمی اتریش حسابی آب داشت؛ آبی که علاوه بر درآمدزایی مستقیم به اعتبار زایی هم ختم شد. این روزها دَر برهمان پاشنه می‌چرخد و مسئولان هتل کوبورگ مجدداً میزبان هیئت‌های سیاسی چند کشور غربی و هیئت تخصصی جمهوری اسلامی ایران هستند اما آنچه این دور از گفت‌وگوها را با دوره‌های پیشین متمایز کرده، نوع گفتمان حاکم بر دولت مردمی است که می‌گوید اگر قرار است برای مهمانان وین آبی گرم شود باید برای ملت ایران هم نانی به تنور برود تا شاهد «تَکرار» بدعهدی رژیم آمریکا و کشورهای اروپایی نباشیم به‌طوری‌که ایران به همه تعهدات برجامی خود پایبند بود و آژانش بین‌المللی انرژی اتمی نیز در بیش از ۱۵ گزارش به این مهم اذعان کرد، ولی غرب نه‌تنها به تعهدات برجامی خود عمل نکرد بلکه در عمل با تهدید و تطمیع دیگر کشورها مانع انتفاع ایران از حقوق خود شد. حال به‌قاعده هر عقل سلیمی، تهران اصرار دارد باید خروجی گفت‌وگوهای وین برای مردم ایران آورده‌ای داشته باشد.
در هنگامه پایان عمر دولت قبلی که توافقی موسوم به برجام را در کاسه ملت گذاشت، گفت وگوهایی در وین به ریاست سید عباس عراقچی از سرگرفته شد که هدف آن «احیای برجام» نامیده می‌شد؛ برجامی که با خروج یک‌جانبه و البته خودسرانه رژیم آمریکا، به کما رفته و بارها از افراد مختلف با ادبیات متفاوت از احتضار این موجود ناقص‌الخلقه سخن به میان می‌آمد در آن فضای آکنده از شعار و بی‌عملی، عده‌ای در تلاش بودند تا شاید برجام مدنظرشان احیا و آبی برای مردم ایران گرم شد، اما نشد که نشد و نهایتاً دولت روحانی با انداختن  ایران به چاله تورم ۵۷ درصدی خنده‌کنان رفتند و شوربختانه برخی بدهکاران آن روزها، این روزها طلبکار شده و برای زخمی کردن امید و اعتماد مردم شمشیر از رو بسته‌اند. این جماعت همان‌هایی بودند که با ترساندن مردم از دلار پنج‌هزارتومانی، کرسی‌های مدیریتی را تصاحب کردند، اما با کاهش ارزش پول ملی به یک‌دهم، کاهش قدرت خرید مردم به یک‌سوم، افزایش ۳۰ درصدی سالانه پایه پول ملی، رکوردداری تورم در ۶۰ سال اخیر، رکورد ۱۰ ساله شکاف طبقاتی، صعود ۷۰۰ درصدی دلار، کاهش ۵۰ درصدی ساخت‌وساز، رشد وحشتناک قیمت مسکن، کوچک شدن آزاردهنده سفره مردم، کاهش یک‌میلیونی شاخص بورس، کاهش تسهیلات تولید به نفع سفته‌بازی، سقوط سرمایه‌گذاری به مدار منفی ۶، استمرار هشت‌ساله رشد اقتصادی صفر، لجاجت بر سر حذف یارانه ثروتمندان و… کلید را از زیرگلدان برداشتند و رفتند!
حال دولت سیزدهم همان‌طور که سکان‌دار آن اعلام کرده است برای علاج درد مشترک، عمیقاً معتقد به تحول و تغییر اساسی ریل اداره امور اجرایی کشور به نفع مردم است تا در آینده‌ای نزدیک، تلخ‌کامی‌های ناشی از بی‌عدالتی، خمودگی و حاشیه‌سازی را به طعم شیرین و خواستنیِ احساس اجرای عدالت مبدل گرداند. به همین منظور دو رهیافت جدی «خنثی‌سازی تحریم‌ها» و «رفع تحریم‌ها» را در دستور کار قرار داده است و بدون چشم‌داشت اساسی از مقوله دوم روی موضوع اولی تمرکز کرده است و برای رسیدن به این مهم نیز گشایش‌هایی حاصل‌شده است به‌طوری‌که روز دوشنبه در مراسم «رونمایی از صدور هوشمند کارت بازرگانی بدون دخالت عامل انسانی» اعلام کرد «وضعیت صادرات کشور بسیار مناسب است و ما از مرز ۴۰ میلیارد دلار به‌طور قطعی عبور کردیم.» 
همین گشایش‌ها دست ایران را برای حضور در دور میز مذاکره و طی مسیر «لغو تحریم» پرکرده و باعث شده است ایران برای رسیدن به توافق هرچند  به دنبال دست‌یابی به توافق در کوتاه‌مدت است، اما در «اضطرار» قرار ندارد و قرینه این ادعا نیز همین گشایش‌های چند ماه اخیر به‌واسطه پای‌کار بودن دولت مردمی است.
هرچند هیئت ایرانی حاضر در گفت‌وگوهای وین برای رفع تحریم‌ها با دست‌پر حاضرشده‌اند و با استدلال و دقت، اراده خودشان را به‌طرف مقابل در دور قبلی گفت‌وگوها تحمیل کردند اما نباید از تلاش‌های زبونانه رژیم وحشی صهیونیستی غافل بود چه آنکه با تمام توان در حال تلاش برای کارشکنی درروند گفت‌وگوها هستند و برای رسیدن به این مقصود خود، از آمریکا و اروپا استفاده ابزاری می‌کند. به نظر می‌رسد دولت جدید آمریکا با رژیم صهیونیستی سر همین مسئله دچار اختلاف‌نظر اساسی شده است. احتمالات مقامات رژیم آمریکا می‌دانند اگر تجربه سواری دادن ترامپ به نتانیاهو در دولت جدید این رژیم نیز تکرار شود آینده مذاکرات در پشت ابرهای تیره ابهام گم خواهد شد.
علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در حالی در رأس هیئتی برای شرکت در دور سوم مذاکرات لغو تحریم‌ها بامداد روز دوشنبه عازم وین پایتخت اتریش شد که طرفین توانسته‌اند به متن جدیدی به‌عنوان مبنای  مذاکرات دست یابند. حسین امیرعبداللهیان نیز در همین زمینه اعلام کرد سند ژوئن ٢٠٢٠ را کنار گذاشته‌ایم و به یک سند جدید و مشترکی رسیده‌ایم که از روز دوشنبه مذاکرات ما حول آن سند مشترک آغاز می‌شود. مهم‌ترین مسئله برای ما این است که بایستی ذیل این واژه‌ها و موضوعات به نقطه‌ای برسیم که نفت ایران به‌آسانی فروخته شود و پول آن به‌صورت ارزی در حساب‌های بانکی ایران وارد شود.
البته ازسرگیری دور جدید گفت‌وگوهای وین با مبنای متن جدید در حالی است که پافشاری هیئت ایرانی در دور هفتم گفت‌وگوها موجب به رسیمت شناخته شدن پیشنهادات جمهوری اسلامی ایران شد و این مهم به نوع نگاه دولت سیزدهم، راهبری هیئت مذاکره‌کننده و دست‌پر کشورمان در حوزه‌های مختلف است. گفت‌وگوهای ۶ سال قبل وین حداقل باید این عبرت را داشته باشد که نباید برای مذاکره، مذاکره کرد و صرف گرفتن چند عکس یادگاری با چند مسئول غربی شاید برای یک دور انتخابات رأی داشته باشد اما قطعاً در درازمدت برای مردم نان نخواهد داشت.به‌هرروی دولت مردمی باید احقاق حقوق حقه مردم را به جد در دستور کار قرار دهد و فراموش نکند که رژیم آمریکا به‌صورت یک‌جانبه و خودسر از توافق موسوم به برجام خارج شد و خسارت‌های هنگفتی به مردم کشورمان زد بنابراین باید ضمن یادآوری این نکته به طرف‌های مقابل، درباره گرفتن تضامین و قابل راستی آزمایی بودن آن جدی باشد و تلاش کند.
نویسنده : وحید عظیم نیا |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.