فرصت جایگزینی ار‌ز د‌ر مبادلات تجاری - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 84564
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۶:۳۳ |
عطا بهرامی، کارشناس مسائل اقتصادی:

فرصت جایگزینی ار‌ز د‌ر مبادلات تجاری

عطا بهرامی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح راهکارهای کاهش وابستگی به دلار پرداخت و اظهارکرد: به طورکل هنگامی‌که به دلار اشاره می‌شود، منظور تجارت خارجی در اقتصاد است چراکه ارز خارجی کاربرد دیگری ندارد و تنها به هنگام خرید و تجارت از آن استفا‌ده می‌شود.
فرصت جایگزینی ار‌ز د‌ر مبادلات تجاری

گروه اقتصادی
عطا بهرامی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار‌ «رسالت» به تشریح راهکارهای کاهش وابستگی به دلار پرداخت و اظهارکرد: به طورکل هنگامی‌که به دلار اشاره می‌شود، منظور تجارت خارجی در اقتصاد است چراکه ارز خارجی کاربرد دیگری ندارد و تنها به هنگام خرید و تجارت از آن استفا‌ده می‌شود. وی افزود: اقتصاد دنیا دلار محور است و به همین سبب وابستگی به دلار همواره وجود دارد. طی سالیان گذشته به سبب اعمال تحریم‌ها امکان استفاده از دلار کاهش پیدا کرد؛ این موجب هدایت به سمت سایر ارزها و انعقاد پیمان‌های پولی و مالی با سایر ارزی‌های موجود شد. بهرامی تصریح کرد: درحال‌حاضر‌ تعداد متقاضیان ارزهای دیگر افزایش‌یافته و از سایر ارزهای رایج استفاده می‌شود. به طورمثال طی یک سال گذشته در تجارت جهانی ارزش ین دو برابر شده است. کارشناس مسائل اقتصادی همچنین خاطرنشان کرد: به‌منظور کاهش وابستگی اقتصاد به دلار نیازمند پیمان‌های دوجانبه هستیم. دراین میان می‌توانیم با برخی از کشورها همچون عراق و ترکیه که پیام‌رسان واحد خود را ندارند، ارز ملی داشته باشیم. با ارز ملی می‌توان همچون ارز‌های مالی مشارکت داشت و تجارت را بدون استفاده از دلار توسعه بخشید. او متذکر شد: تهاتر، راهکاری میدانی و البته کمی پیچیده است و نتایج خوبی را به همرا‌ه خواهد داشت. همان‌طور که در ابتدای گفت‌وگو اشاره شد؛ هدف از داشتن ارز، تجارت است. هنگامی‌که صادرات یک محصول صورت می‌گیرد، درمقابل واردات انجام می‌شود چراکه ارز به‌تنهایی پاسخگوی نیاز کشور و مردم نخواهد بود. باید شرایط به‌گونه‌ای مهندسی شود که مقاصد صادراتی، مرجع واردات نیز باشند. او در پایان این گفت‌وگو 
یادآور شد: تهاتر کشور را  از پول و ارز‌های خارجی بی‌نیاز خواهد کرد. در زمان اعمال تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران سایر کشورها نیز احساس هراس کردند و در تجارت خود به ارزهای دیگر روی آوردند. متأسفانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه پیشتاز نشد و از سایر ارزها به قوت استفا‌ده نکرد. خوشبختانه فرصت استفا‌ده از سایر ارزها وجود دارد و بانک مرکزی و سایر‌نهادهای پولی کشور نیز از این چالاکی برخوردارند.

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.