فرصتی برای بازخوانی مشترک نقشه‌های آمریکا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 1179
  پرینتخانه » سرمقاله, یادداشت تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۲ |

فرصتی برای بازخوانی مشترک نقشه‌های آمریکا

سفر رئیس جمهور کشورمان به بغداد و دیدار وی با مقامات عراقی، مورد توجه بسیاری از رسانه ها و مراکز تحلیلی در جهان قرار گرفته است. اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران مسائل منطقه و نظام بین الملل معتقدند که این سفر، نقطه آشکار ساز پیوند استراتژیک “تهران-بغداد”، آن هم در یکی از حساس ترین گلوگاه‌های […]

فرصتی برای بازخوانی مشترک نقشه‌های آمریکا

سفر رئیس جمهور کشورمان به بغداد و دیدار وی با مقامات عراقی، مورد توجه بسیاری از رسانه ها و مراکز تحلیلی در جهان قرار گرفته است. اکثریت قریب به اتفاق تحلیلگران مسائل منطقه و نظام بین الملل معتقدند که این سفر، نقطه آشکار ساز پیوند استراتژیک “تهران-بغداد”، آن هم در یکی از حساس ترین گلوگاه‌های تاریخی محسوب می شود. در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت :
۱- دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا خواسته ها و اهداف شومی را در قبال هر دو کشور ایران و عراق در سر می پروراند. کاخ سفید قصد دارد ضمن اعمال تحریم‌های اقتصادی گسترده علیه کشورمان، مانع از تمرکز موثر جمهوری اسلامی ایران بر معادلات منطقه شود.به عبارت بهتر، تقابل تمام عیاری که جیمی کارتر رئیس جمهور دموکرات آمریکا در سال ۱۳۵۷ علیه انقلاب اسلامی ایران آغاز کرد، هم اکنون با استفاده از ابزارهای جدید توسط ترامپ پیگیری می شود. هم اکنون بیش از دو سال از حضور ترامپ در راس معادلات سیاسی و اجرایی ایالات متحده آمریکا سپری شده است. ناکامی ترامپ در قبال ایران سبب شده تا تز افرادی مانند برژینسکی ( مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا ) نمود بیشتری در فضای سیاست خارجی آمریکا پیدا کند. برژینسکی قبل از مرگ خود اعلام کرده بود که تنها راه پیش روی آمریکا،شناسایی” ایران قدرتمند” و یادگیری قواعد زندگی در کنار آن است.
۲- بازی خطرناک آمریکا در قبال عراق، در ظاهر ماهیتی “اقتصادی” ندارد! با این حال آثار و تبعات نهایی این بازی، اقتصاد عراق را به ورطه نابودی خواهد کشاند. ایالات متحده آمریکا پس از نابودی داعش در عراق، در صدد “بازتعریف تروریسم تکفیری” در این کشور مسلمان برآمده است.مقامات هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه معتقدند که راه اندازی جنگ های نیابتی و ایجاد بحران‌های مزمن و دامنه دار امنیتی در عراق، منجر به مانور کاخ سفید و متحدان منطقه ای آن در بغداد خواهد شد.
مطابق محاسبات اوليه صورت گرفته از سوي رئيس جمهور سابق آمريکا، قرار بود داعش سالها به خلافت خود در عراق ادامه دهد، اما جانفشاني هاي نيروهاي مردمي ( حشد الشعبي) و گروههاي مسلح رسمي اين معادله را دگرگون ساخت. يکي از اصلي ترين دلايل قرار گرفتن نام جنبش نجبا در ليست گروه‌هاي تروريستي آمريکا، نارضايتي و نگراني شديد کاخ سفيد از سقوط زودهنگام دژ گروه‌هاي تکفيري در عراق است.
۳- سفر رئيس جمهور کشورمان به عراق، فرصت بسيار مناسبي را جهت بازخواني نقشه ايالات متحده آمريکا در قبال دو کشور همسايه مهيا ساخته است.وجه مشترک تهران و بغداد، وجود دشمني مشترک به نام واشنگتن است. آنچه امروز در روابط دو کشور موضوعيت دارد، هم پوشاني “امنيتي” و ” اقتصادي” دو بازيگر مهم منطقه در مواجهه با نقشه هاي شوم آمريکاست. اين هم پوشاني، علاوه بر آنکه بازي تاکتيکي دولت ترامپ را در قبال هر دو کشور خنثي مي سازد، منتج به بر هم ريختن قطعات پازل استراتژيک ايالات متحده در غرب آسيا خواهد شد. بدون شک، مقامات آمريکايي سفر آقاي روحاني به عراق و نتايج اين سفر را به صورتي جدي مورد رصد و تحليل قرار مي دهند. نگراني افرادي مانند جان بولتون و مايک پمپئو در خصوص اين سفر، از همين جهت قابل توجيه است.

نویسنده : حنیف غفاری |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.