فرافکنی دولت در خرید واکسن کرونا - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 36035
  پرینتخانه » اجتماعی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۸:۰۴ |
نپیوستن ایران به FATF ،عاملی در ناتوانی انتقال واکسن اعلام شد؛

فرافکنی دولت در خرید واکسن کرونا

همزمان با اعلام موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست رئیس‌جمهور مبنی‌بر بررسی مجدد لوایح FATF  در مجمع تشخیص مصلحت نظام، دور جدیدی از فضاسازی ‌حامیان این طرح برای گره‌زدن مشکلات کشور با عدم پیوستن به FATF  آغاز شده و در سناریویی جدید عدم امکان خرید واکسن کرونا به نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی تعبیر شده است.
فرافکنی دولت در خرید واکسن کرونا

نفیسه امامی
همزمان با اعلام موافقت رهبر معظم انقلاب با درخواست رئیس‌جمهور مبنی‌بر بررسی مجدد لوایح FATF  در مجمع تشخیص مصلحت نظام، دور جدیدی از فضاسازی ‌حامیان این طرح برای گره‌زدن مشکلات کشور با عدم پیوستن به FATF  آغاز شده و در سناریویی جدید عدم امکان خرید واکسن کرونا به نپیوستن به گروه ویژه اقدام مالی تعبیر شده است.
علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست اخیر خود درباره مشکلات عدم پیوستن به FATF برای خرید واکسن و نقل‌وانتقال پول بیان کرده است: «در مورد انتقال پول واکسن کرونا بنابر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله امکان انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم.»
علی مطهری، نماینده تهران در مجلس دهم، در حساب شخصی خود در توییتر نیز نوشت:  «به‌خاطر این‌که در لیست سیاهFATF قرار داریم نتوانستیم۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.»
این در حالی است که رئیس‌کل بانک مرکزی عدم امکان خرید واکسن را به علت تحریم‌های آمریکا دانسته و در این رابطه گفته است: «در خصوص واکسن کرونا برخی نادانسته یا مغرضانه، سعی در تطهیر اقدامات غیرانسانی آمریکا در تحریم ایران را دارند. ازآنجاکه خرید واکسن کرونا (covax) باید از مسیر رسمی سازمان بهداشت جهانی انجام گیرد تاکنون هر طریقی برای پرداخت و انتقال ارز موردنیاز به‌خاطر تحریم غیرانسانی دولت آمریکا و ضرورت اخذ مجوز اوفک، با مانع مواجه شده است.»
با رسانه‌ای شدن بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت، به‌نظر می‌رسد موضوع خرید واکسن به دستاویزی برای فشار به مجمع تشخیص مصلحت برای تصویب این لوایح شده است درحالی‌که بارها از سوی مسئولان دولتی و وزارت بهداشت، تحریم‌ها مانع اصلی در خرید واکسن مطرح شده بود.  
محمدجواد ایروانی، عضو مجمع تشخیص مصلحت
در واکنش به ادعای اخیر سخنگوی دولت این‌طور گفته است: «اصولا قواعد FATF  شامل اقلام بشردوستانه نمی‌شود، مداخله‌ای در خرید این‌گونه اقلام ندارد و به‌طورکلی وارد این‌گونه مصادیق هم نمی‌شود. FATF ربطی به واکسن کرونا ندارد؛ فردا مرغ و تخم‌مرغ را هم به این موضوع نچسبانید.»
FATF   ،نهادهایی که در حوزه‌ اقلامی همچون غذا، دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند را دارای ریسک بالا نمی‌داند و اعلام کرده اجرای استانداردهای FATF نباید در تجارت بشردوستانه خللی وارد کند. حالا اما از سوی جریان‌هایی خاص،  FATFبه‌عنوان مسیر دستیابی به واکسن تعبیر شده است و وجود سد تحریم‌های آمریکا که پیش‌ازاین امکان انتقال بموقع واکسن آنفلوآنزا را برای کشور با مشکل 
مواجه کرده بود، به‌طورکلی به فراموشی سپرده شده و نسخه شفابخش ورود واکسن،  FATFتلقی می‌شود.در روزهای اخیر تعدادی از کاربران فضای مجازی با راه‌اندازی هشتک واکسن بخرید، موجی را برای ایجاد ذهنیت جاماندن ایران در خرید واکسن از سایر کشورها و بی‌توجهی مسئولان به این وضعیت راه انداخته‌اند. به نظر می‌رسد قضیه خرید واکسن کرونا منجر به تلاش در جهت دوقطبی‌ سازی درباره این موضوع و شائبه رویکرد برداشت سیاسی برای حفظ سلامت تبدیل شده است. 
این موج به راه افتاده درصدد است تا قصور تهیه نشدن واکسن را به گردن نپیوستن به FATF بیندازد و تحریم‌های آمریکا را به‌عنوان عامل مهم در عدم امکان نقل‌وانتقال پول به‌دلیل تحریم بانک مرکزی ایران، نادیده بگیرد. مسئله قابل‌تأمل این است که آمریکا بارها اعلام کرده غذا و دارو در لیست تحریم‌های این کشور قرار ندارد، اما این اظهارنظر دروغین کاخ سفید بارها در سرگردانی هموطنانمان برای تهیه دارو و اقلام پزشکی مشهود بوده است. 
عدم تحریم غذا و دارو، دروغی بیش نیست
مسعود براتی، کارشناس تحریم در گفت‌وگو با «رسالت»، درباره ارتباط تحریم‌ها با عدم امکان خرید واکسن کرونا اظهار کرد: زمانی که تحریم‌ها برای خرید واکسن آنفلوآنزا مانع ایجاد کردند، جریان‌هایی به راه افتادند که تأکید می‌کردند باید واکسن کرونا از خارج تهیه شود تا در این زمینه از کشورهای دیگر عقب نمانیم و فضایی ایجاد شد که عده‌ای مخالف خرید واکسن هستند، درصورتی‌که چنین مسئله‌ای واقعیت نداشت. 
وی ادامه داد: مجددا مقایسه‌ای مبنی‌براین‌که اگر گران‌ترین واکسن هم خریداری شود، مبلغ آن به‌اندازه یک‌دهم واکسنی است که در قبال نخریدن آن باید پرداخته شود، شکل گرفت. این خط در تلاش برای ایجاد دوگانه‌هایی با مضمون واکسن کرونا و سلامتی مردم است. در گذشته دوگانه‌های معیشتی وجود داشتند و اکنون در حال تبدیل‌شدن به دوگانه‌های سلامت هستند. 
براتی بابیان این‌که ارتباط FATF با سلامت مردم به‌صورت هوشمندانه مطرح شده است، افزود: از نظر فنی و تکنیکال، FATF در اسناد خود به‌صورت شفاف اعلام کرده است که مصادیق بشردوستانه در حوزه تمرکز آن نیست، یعنی نگرانی از پولشویی درباره مسائل بشردوستانه وجود ندارد و تأکید می‌کند کشورها نباید تکالیف خود را در قبال حقوق بشر به بهانه اجرای توصیه‌های FATF نادیده بگیرند. لذا با قاطعیت می‌توان عنوان کرد که FATF مانع خرید واکسن نیست و مانع اصلی، تحریم‌های آمریکاست. 
این کارشناس تحریم تصریح کرد: تجربه تحریم‌های شدید در سال‌های ۹۰ و ۹۱ مشکلات زیادی را ایجاد کرده‌اند. به‌عنوان نمونه از زمانی که آمریکا مجددا تحریم‌ها را بازگرداند، مشکل خرید داروهای بیماران پروانه‌ای به وجود آمد، درحالی‌که آن زمان ایران وارد لیست سیاه FATF نشده بود. براتی، نپیوستن ایران به FATF را به‌عنوان عاملی برای نرسیدن واکسن کرونا به کشور ،غیرکارشناسی دانست و افزود: باید انگیزه‌ها برای طرح این مسئله واکاوی شود. شواهد امر نشان می‌دهد دولت در حال فرافکنی در موضوع پیوستن به FATF است. هرچند در این اواخر کمبود بعضی از داروها مانند انسولین قلمی به علت مشکل تحریم نبود، بلکه مشکل در توزیع آن بود. مدیریت غلط و نظام توزیع ضعیف، فضا را برای سوءاستفاده کنندگان فراهم کرده بود.
وی بابیان این‌که اعلام آمریکا مبنی بر عدم تحریم غذا و دارو، دروغی بیش نیست، افزود: این ادعا صرفا بر روی کاغذ وجود دارد. در قوانین آمریکا تحریم‌هایی که برعلیه تروریسم اعمال می‌شود، هیچ محدودیتی وجود ندارند و این شامل مباحث بشردوستانه نیز می‌شود. ضمن این‌که وقتی نظام بانکی کشوری تحریم شود به‌طور غیرمستقیم بر همه شئونات آن کشور تأثیر می‌گذارد. بنابراین این ادعای آمریکا باطل است و فقط می‌خواهند ظاهر خود را در دنیا حفظ کنند.
دوگانه FATF و واکسن کرونا ایجاد شده است
محمود قاسمی، کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «رسالت» با اشاره به این‌که واقعیات پیرامون FATF گفته نمی‌شود، گفت: از ۴۱ بند FATF که دولت آن را امضا کرده، تاکنون ۳۸ بند آن اجرا شده و بخش زیادی از مفاد آن طی ۷ سال اخیر عملیاتی شده است. کسانی که این ادعا را مطرح می‌کنند که اگر بندهای ۳۹، ۴۰ و ۴۱ FATF عملیاتی شود، وضعیت ایران به‌مراتب بهتر از شرایط فعلی خواهد شد، باید جواب دهند که چگونه با اجرای بخش زیادی از بندهای آن هیچ منفعتی نصیب مردم نشده است.
وی ادامه داد: ایران برای تهیه واکسن می‌تواند از کشورهای واسطه‌ای مانند عراق، ارمنستان یا آذربایجان اقدام کند، اما این‌که معیشت و سلامت مردم به بهانه FATF گرو گرفته شود، اقدامی عوام‌فریبانه است. دولت در بودجه سال آینده فروش ۲.۷ میلیون بشکه را در نظر گرفته است تا مقدمات فروش آن را به‌عنوان گرو برای انجام مذاکره مطرح کند. 
قاسمی اضافه کرد: ایران دارای بیشترین کشورهای همسایه است. آیا همه این کشورها با ایران خصومت دارند و واکسن را به ایران منتقل نمی‌کنند؟ عدم در اختیار گذاشتن واکسن به ایران قابل‌قبول نیست، زیرا ضعف مدیریتی، رایزنی و دیپلماسی التماسی را جایگزین دیپلماسی انقلابی کرده‌ایم. 
این کارشناس اقتصادی با تأکید براین‌که گره‌زدن خرید واکسن با FATF گرو نگه‌داشتن امنیت و سلامت مردم است، افزود: اکنون دوگانه FATF و واکسن کرونا ایجاد شده است. بالطبع مردم هم امنیت جانی را مهم‌تر از FATF می‌دانند درصورتی‌که اصل موضوع، فریب واقعی است. 
وی ادامه داد: امروز دنیا مانند اتاق شیشه‌ای است و راه‌های متعددی برای تهیه واکسن کرونا وجود دارد. شاید راه اصلی برای دریافت واکسن بسته باشد، اما راه‌های فرعی دیگری وجود دارد که نیازمند صرف وقت بیشتری است. اکنون بررسی لوایح FATF در مجمع تشخیص مصلحت در حال انجام است و فضایی به وجود آمده تا اعضای مجمع را مخالف سلامتی مردم معرفی کنند. 
قاسمی در پایان با اشاره به ورود قطعی واکسن کرونا به کشور در ماه‌های پیش رو گفت: بدون تردید واکسن تا قبل از پایان سال وارد ایران می‌شود و در سال ۱۴۰۰ نیز واکسن ایرانی به مردم تزریق خواهد شد. 

نویسنده : نفیسه امامی |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.