عملکرد دولت در اجرای قانون جوانی جمعیت قابل‌قبول نیست - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78300
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۰:۴۲ |
علی‌اکبر علیزاده، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی:

عملکرد دولت در اجرای قانون جوانی جمعیت قابل‌قبول نیست

گزارش مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، دستورکار نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته بود، که نمایندگان دیدگاه‌ها و نظرات خود را دراین‌باره مطرح کردند. یکی از مهم‌ترین محورهایی که مورد تأکید قرار گرفت، مسئله ستاد ملی جمعیت بود.
عملکرد دولت در اجرای قانون جوانی جمعیت قابل‌قبول نیست

گروه سیاسی
گزارش مشترک کمیسیون‌های فرهنگی، اجتماعی و بهداشت و درمان در مورد نحوه عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، دستورکار نمایندگان در جلسه علنی روز گذشته بود، که نمایندگان دیدگاه‌ها و نظرات خود را دراین‌باره مطرح کردند. یکی از مهم‌ترین محورهایی که مورد تأکید قرار گرفت، مسئله ستاد ملی جمعیت بود. این ستاد باید طبق قانون، «در ساختاری با عالی‌ترین سطح و وظایف مهمی چون ایجاد هماهنگی، هم‌افزایی، ارزیابی و اجرایی شدن قانون تشکیل شود.»
فاطمه رحمانی،نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی بابیان این عبارت، تشریح کرد: باگذشت یک سال از ابلاغ قانون، ساختار دبیرخانه ستاد شکل نگرفته و این ستاد مهم خود فاقد ساختار است. عدم تحرک و پویایی دبیرخانه به‌ویژه در مورد تخصیص بودجه بند (ب) قانون بودجه ۱۴۰۱ جای سؤال دارد. از لوازم لازم الاجرای قانون، تخصیص بودجه است که در این زمینه دبیرخانه ستاد باید در تعامل با دستگاه‌ها این مهم را به سرانجام برساند که متأسفانه باوجود گذشت ۹ ماه از سال اقدام نشده است.
 بخش عمده‌ای از احکام بودجه‌ای قانون بر زمین‌مانده است
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز در جریان جلسه علنی روز گذشته، بر لزوم تشکیل کمیسیون ویژه‌ای برای نظارت بر اجرای قانون جوانی جمعیت تأکید و نسبت به عدم اجرای بخشی از احکام قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت هشدار داد: «بخش عمده‌ای از احکام بودجه‌ای در این قانون بر زمین‌مانده است و یک‌سوم احکام اصلی قانون نیز اجرایی نشده است.» این نماینده مجلس پیشنهاد کرد که هیئت‌رئیسه به این موضوع ورود کند تا یا کمیسیون مشترک کار نظارت خود را در خصوص اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت دنبال کند و یا کمیسیون ویژه‌ای در این حوزه تشکیل شود.
در همین ارتباط با «علی‌اکبر علیزاده»، نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی  گفت‌وگو کردیم. این نماینده مجلس، قانون  جوانی جمعیت را ازجمله قوانین مترقی در راستای تعالی و توسعه کشور و نیازها و اقتضائات آینده توصیف و بر اهمیت آن تأکید کرد. او با اشاره به اینکه سرعت پیری جمعیت کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان بی‌سابقه بوده و عملا زنگ خطر در این زمینه به صدا درآمده است، گفت: « قانون جوانی جمعیت نخستین و مهم‌ترین گامی است که در حوزه قانون‌گذاری برداشته‌شده و بیشتر درصدد رفع موانع اقتصادی برای حمایت از فرزندآوری است.»
علیزاده در ادامه، عملکرد فعلی دولت در زمینه اجرای این قانون را غیرقابل‌قبول دانست و تأکید کرد: «دولت آن‌طور که انتظار می‌رفت، با قانون جوانی جمعیت همراهی نکرده است و  اخیرا  وزرای کشور و بهداشت و درمان به مجلس احضار شدند تا پاسخگوی پرسش‌های نمایندگان مجلس باشند. متأسفانه قوه اجرائیه، در بحث قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت نه‌تنها مطابق انتظارات عمل‌نکرده، بلکه بسیار ضعیف عمل کرده است. درحالی‌که اجرای مواد و احکام این قانون، براساس سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه لازم‌الاجرا بوده، اما هنوز بودجه‌ای به دستگاه‌ها اختصاص نیافته و ساختار شورای ستاد جمعیت مصوب و ابلاغ نشده است. حتی برخی استانداران که موظف به اجرای قانون در استان‌های خود هستند، از محتوای قانون مذکور بی‌خبرند! در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، ۹ فقره حکم در ارتباط با احکام قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت گنجانده‌شده که در بحث اجرایی تنها یک حکم و در بخش ستادی از مجموع ۲۴ حکم، فقط  ۳ حکم اجرایی شده و این موارد نگران‌کننده است. مراتب نگرانی‌ام را به رئیس مجلس  اعلام و خواستم که ایشان به‌طور مکرر این موضوع را در جلسه سران قوا مطرح و پیگیری کنند.» 
 تسریع در تشکیل ساختار شورای ستاد جمعیت به ریاست، رئیس‌جمهور
علیزاده، بابیان اینکه فرصت سوزی در اجرای قانون به ضرر ساختار جمعیت است، تصریح کرد: «یک سال از اجرای قانون جوانی جمعیت از دست رفت، در شرایطی که برای نجات جمعیت، تنها هفت سال فرصت داریم و اگر هرسال شاهد تعلل و کاستی دستگاه‌های اجرایی باشیم، در سیاهچاله جمعیتی سقوط خواهیم کرد. بنابراین باید هرچه سریع‌تر ساختار شورای ستاد جمعیت به ریاست، رئیس‌جمهور تشکیل و تکلیف ساختار قانون جوانی جمعیت، با مشخص شدن معاونت‌ها و ستادهای استانی و کل روشن شود. همچنین باید پس از گذشت یک سال از زمان ابلاغ این قانون، بودجه‌ای که در نظر گرفته‌شده، به دستگاه‌ها اختصاص یابد و همزمان مجلس و دولت پیگیر تحقق درست و کامل این قانون باشند.» 

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.