عدم تناسب عرضه و تقاضا موجب شکل‌گیری قیمت‌‌های کاذب بازار خودرو خواهد شد - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 95894
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۶:۴۱ |
لطف‌الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

عدم تناسب عرضه و تقاضا موجب شکل‌گیری قیمت‌‌های کاذب بازار خودرو خواهد شد

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین ، آبیک، البرز و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر پر‌داخت و دراین‌باره عنوان کرد: افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر موضوعی درست است و متأسفانه به سبب کاهش عرضه شاهد افزایش قیمت‌ می‌باشیم.
عدم تناسب عرضه و تقاضا موجب شکل‌گیری قیمت‌‌های کاذب بازار خودرو خواهد شد

لطف‌الله سیاهکلی، نماینده مردم قزوین ، آبیک، البرز و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار «رسالت» به تشریح افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر پر‌داخت و دراین‌باره عنوان کرد:افزایش قیمت خودرو طی روزهای اخیر موضوعی درست است و متأسفانه به سبب کاهش عرضه شاهد افزایش قیمت‌می‌باشیم. این فرمول نه‌تنها در بازار خودرو بلکه در تمامی بازارها مطرح می‌باشد؛ مادامی‌که عرضه دچار نقصان شود، قیمت‌ها افزایشی خواهد شد. در بازار خودرو نیز همواره شاهد ناترازی بوده‌ایم و اینک نقصان عرضه تولید و مصرف مطرح می‌باشد.

وی با انتقاد از روند اجرای قانون واردات خودروهای نو و کارکرده افزود: مادامی‌که مصوبات مجلس شورای اسلامی که شامل دو قانون، ساماندهی بازارخودرو و واردات خودروی کارکرده می‌باشد، به اجرا نمی‌رسد و روند 
بسیار کندی را طی می‌کند، طبیعی است که شاهد وضعیت نا به‌سامان بازار باشیم. سیاهکلی تصریح کرد: قانون ساماندهی بازار خودرو بسیار کند اجرا‌می‌شود و آیین‌نامه واردات خودروی کارکرده نیز تاکنون ا‌ز سوی دولت ابلاغ و اعلام‌نشده است. بی‌شک مردم نیاز به خودرودارند و ناچار به خرید از بازار خودرو می‌شوند؛ ناترازی عرضه و تقاضا نیز موجب می‌گردد تا قیمت افزایشی شوند و مردم باقیمت بالا محصولات را خریداری کنند.عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی همچنین خاطرنشان کرد: ناترازی عرضه و تقاضا بازار را برهم می‌زند. 

دراین میان اگر تعداد متقاضیان افزایش یابد، ناترازی موجود نیز بیش‌ازپیش خواهد شد و قیمت‌ها شکل دلالی به خود خواهد گرفت. او متذکر شد: عدم تناسب عرضه و تقاضا موجب شکل‌گیری قیمت‌های کاذب خواهد شد. به طورحتم در این فرآیند چاره کار تنها اجرای مصوبات مجلس می‌باشد؛ ضرورت دارد تا قانون ساماندهی بازار خودرو و واردات خودروهای کارکرده به‌سرعت اجرایی شود. چنانچه این مهم عملیاتی نشود، بازار خودرو از کنترل خارج خواهد شد.نماینده مردم قزوین ، آبیک، البرز  درمجلس یازدهم یادآور شد:  مجلس وظیفه نظارتی دارد اما روند اجرایی در دست مجری قانون می‌باشد. دراین راستا ضرورت دارد تا دولت پاسخگو باشد و رسانه‌ها نیز علت تأخیر درروند اجرای قانون را از دولت، وزیرمربوطه و رئیس بانک مرکزی جویا شوند.  او اظهارکرد: دولت باید پاسخ دهد که چرا قانون تعیین تکلیف شده از سوی مجلس شورای اسلامی تاکنون انجام‌نشده است.

این تأخیر در حالی است  که وظیفه مجریان مشخص‌شده و شیوه‌کار‌ نیز مبرهن شده است. زمانی عنوان می‌شد که قانون موردنیاز وجود ندارد،  دستورالعمل‌های موجود با مشکل مواجه است و تولیدکننده نیز مخالف و درصدد انحصار بازار خودرو است. حال‌می‌بینیم که تمامی مشکلات مرتفع و دیگر بهانه‌ای نیز وجود ندارد، اما همچنان درروند اجرای قانون تأخیر صورت می‌گیرد، عرضه کاهش می‌یابد و قیمت‌ها افزایشی‌ می‌گردد.سیاهکلی گفت:دولت می‌بایست پاسخگوی تأخیر‌ درروند اجرای قانون باشد چراکه مردم همواره از نمایندگان خود می‌پرسند و این مهم را مطالبه می‌کنند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی د‌ر پایان این گفت‌وگو تأکید کرد: قانون ساماندهی بازار و واردات خودروی کارکرده دو امرمهمی است که از سوی دولت عنوان‌شده است. دولت این لایحه را به‌صورت دوفوریتی مطرح و مجلس نیز به‌سرعت آن را بررسی کرد. حال که مجلس در جهت همکاری با دولت گام برداشته ، خواهان تسریع روند اجرایی قانون است. کوششمان جهت  بهره این کار برای مردم ملموس شود و کام مردم از این اتفاق شیرین گردد.

|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.