ضرورت کنترل میدانی بازار ارز - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 78951
  پرینتخانه » اقتصادی, مطالب روزنامه, ویژه تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۴۰۱ - ۶:۳۳ |
مجلس پیگیر چرایی افسارگسیختگی قیمت ارز

ضرورت کنترل میدانی بازار ارز

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح یک شنبه ۴ دی‌ماه در صحن علنی در جریان بررسی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت پس از استماع گزارش کمیسیون اقتصادی و اظهارات نمایندگان و همچنین توضیحات رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد گفت: ارز در کشور در سه بخش دسته‌بندی و جمع‌بندی می‌شود.
ضرورت کنترل میدانی بازار ارز
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی صبح یک شنبه ۴ دی‌ماه در صحن علنی در جریان بررسی سیاست‌ها و اقدامات ارزی دولت پس از استماع گزارش کمیسیون اقتصادی و اظهارات نمایندگان و همچنین توضیحات رئیس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد گفت: ارز در کشور در سه بخش دسته‌بندی و جمع‌بندی می‌شود. یک سری موضوعات اقتصادی هستند یعنی باید موضوع چاپ پول، نقدینگی و روند آن در مدار درست خود قرار بگیرد. وی بیان کرد: موضوع ناترازی بودجه و اصلاح ساختار آن ازجمله مبانی اقتصادی مهم است که باید به آن توجه ویژه صورت بگیرد. قالیباف تصریح کرد: دولت و مجلس باید به ناترازی بودجه و اصلاح ساختار آن اصرار کنند. همچنین باید درباره نرخ‌گذاری ارز تکلیف مشخص و تعیین شود که اگر قرار است تک‌نرخی، شناور یا دستوری باشد.رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: فصل الخطاب تمامی مسائل قانون است و امسال قانونی تصویب کردیم اما اجرایی نشد. این مورد نیز جزو اشکالات موجود است. بحث مهم دیگر به رئیس‌کل بانک مرکزی و موضوعات مدیریتی مربوط می‌شود. مجلس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تصویب کرد. اما باید بدانیم موضوع ارز و ریال و همچنین سیاست‌های اقتصادی در این حوزه در اختیار مدیریت بانک مرکزی است. وی یادآور شد: البته باید دست بانک مرکزی برای مدیریت باز باشد تا بتواند امور مدنظر خود را دنبال کند. قالیباف گفت: بحث دیگر درباره فروش و درآمدهای ارزی در سبد ارزی و همچنین نوع ارزها، درخواست‌ها و ثبت سفارش‌ها است. همه این مسائل باید مدیریت شوند و مدیریت آن متوجه بانک مرکزی است.
وی با اشاره به طرح مالیات بر عایدی سرمایه اظهار کرد: فردا این طرح در مجلس موردبررسی قرار می‌گیرد. بیش از یک سال است که این موضوع در کمیسیون اقتصادی در حال بررسی است و حتماً تصویب آن در بازار اثرگذار خواهد بود. البته این تمام موضوع نیست و نمی‌توان گفت با این مصوبه تمام مشکلات حل می‌شود. چراکه بخش مربوط به حوزه مدیریتی نیز حائز اهمیت است. رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه کنترل در میدان موضوع مهم دیگر در بازار ارز است، گفت: نباید در میدان تعدد برنامه‌ریزی داشته باشیم. همه باید به بانک مرکزی کمک کنند و در این راستا از ابزارهای نظارتی استفاده درست صورت بگیرد. وی ادامه داد: بحث دیگر در مورد کالاهایی است که با ریال خریداری و صادر می‌شوند و ارز آن‌ها داخل کشور تهیه می‌شود. در کشور مشکل ارزی نداریم اما این دلیل نمی‌شود مدیریت و کنترلی درباره این مسائل وجود نداشته باشد. ظرفیت ارزی بانک مرکزی و ذخایر ارزی باید مدیریت شوند.وی با تأکید بر اینکه درآمدهای موجود باید حفظ شوند، تصریح کرد: با ارز حاصل از صادرات باید تأمین ارزی صورت بگیرد. این ظرفی در کشور وجود دارد و نیازی نیست که از ذخایر ارزی استفاده‌ای شود. قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: امروز وضعیت ارز برای مردم، مجلس و اقتصاد کشور قابل‌قبول نیست. در جلسه اخیر سران قوا مقرر شد این موضوع با حضور مسئولان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، سایر مدیران مربوطه به‌طور خاص دنبال شود. مطمئناً سر و سامانی به بازار ارز خواهیم داد.
 بانک مرکزی فرافکنی نکند
همچنین به گزارش خانه ملت، محسن زنگنه در حاشیه نشست علنی صبح یک شنبه، ۴ دی‌ماه با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به درخواست خاندوزی وزیر اقتصاد از مجلس برای تسریع در تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه و میزان تأثیر آن در بازار و مدیریت نرخ ارز، گفت: این قانون امری است که در همه دنیا پذیرفته‌شده است اما سه نکته درباره آن وجود دارد؛ اولین اینکه با معافیت‌هایی که در طرح فعلی کمیسیون اقتصادی مطرح است، عملا شاید تنها شامل یک درصد از جمعیت کشور شود.نماینده مردم تربت‌حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به نکته دوم مبنی بر اینکه قانون خوب اجرای خوب نیز می‌خواهد، اظهار داشت: ما قوانین خوبی در مجلس یازدهم و پیش از آن داشتیم اما در حوزه اجرا به خوبی اجرا نشد؛ مثل قانون مالیات بر خانه‌های خالی که می‌توانست در حوزه بازار مسکن بسیار مؤثر باشد همچنین مالیات بر خانه‌های لوکس و خودروهای لوکس را داشتیم که آن هم به درستی اجرا نشد و تحققی در بودجه ۱۴۰۲ برای آن نمی‌بینیم.وی در ادامه با اشاره به نکته سوم که در نظر گرفتن ملاحظات اجتماعی و میدانی برای بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه است، عنوان کرد: کلیات این طرح تصویب‌شده اما بررسی جزئیات آن مدتی در کمیسیون اقتصادی به طول انجامید چراکه اگر ملاحظات اجتماعی آن را در نظر نگیریم، چه‌بسا خودش باعث فرار سرمایه از کشور و عدم سرمایه‌گذاری در کشور شود.زنگنه در ادامه بابیان اینکه همگان بر اصل این قانون متفق هستند اما باید ملاحظات موجود در بررسی آن در کمیسیون اقتصادی هم صورت می‌گرفت که باعث طولانی شدن روند بررسی آن شد، گفت: از سوی دیگر اینکه وضعیت ارز را به قانون مالیات بر عایدی سرمایه ارتباط دهیم، بی‌انصافی است و خیلی در حوزه اخلاق سیاسی پسندیده نیست که این مسائل را میان مجلس و دولت پاس بدهیم.این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه در ادامه بابیان اینکه واقعیت این است که بانک مرکزی در همه دنیا مکلف است از ارزش پول ملی صیانت کند که همه ابزارها از نرخ بهره، انضباط مالی بانک‌ها تا بازارگردانی بازار ارز و غیره را نیز در اختیار دارد، ابراز داشت: ازاین‌رو از طرفی ابزار در اختیار بانک مرکزی است و از سوی دیگر در ۴۰ سال گذشته کشور ما اغتشاش، جنگ و تحریم را به خود دیده است. وی یادآور شد: در دنیا نیز خیلی از کشورها این شرایط رادارند که نمونه آن روسیه است که آقای صالح‌آبادی هم به آن اشاره کرد. این مسائل ممکن است باشد ازاین‌رو بانک مرکزی باید این مسئولیت را بپذیرد و به جای فرافکنی و حواله دادن به جاهای دیگر پای آن بایستد.
|
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.