ضرورت اعمال سیاست‌‌های تشویقی برای جلب رضایت کشاورزان - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 86395
  پرینتخانه » سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۶:۵۱ |
احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

ضرورت اعمال سیاست‌‌های تشویقی برای جلب رضایت کشاورزان

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: موضوع کالاهای اساسی چند سالی‌ست که مورد توجه قرار گرفته و به یکی از معضلات دهه اخیر تبدیل شده است. 
ضرورت اعمال سیاست‌‌های تشویقی برای جلب رضایت کشاورزان

احسان ارکانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار «رسالت» عنوان کرد: موضوع کالاهای اساسی چند سالی‌ست که مورد توجه قرار گرفته و به یکی از معضلات دهه اخیر تبدیل شده است. 
وی افزود: شایان ذکر است تا بگوییم که حذف ارز ترجیحی و اتقاقات پیش آمده مرتبط با این امر نیز برگرفته از موضوعات موجود در حوزه کالاهای اساسی بود. به طورکل سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار به کالاهای اساسی اختصاص پیدا می‌کرد تا کالاهای اساسی با ارز ارزان قیمت از سایرکشورها تامین شوند و نیازهای استراتژیک کشور همچون نهاده‌های دامی، گندم، روغن و نهاده‌هایی که زیرساخت محصولات لبنی همچون شیر بودند، فراهم شود. ارکانی تصریح کرد: در سال گذشته همزمان با حذف ارز ترجیحی، شک تورمی نیز شکل گرفت و قیمت تمام شده واردات نهاده‌های دامی و خوراک مرغ و همچنین دانه‌های روغنی وگندم افزایش پیدا کرد. متاسفانه شک تورمی پیش آمده دامان کشاورزان را گرفت و حال می‌بینیم که شرایط‌شان به روال گذشته برنگشته و همچنان دچار برخی‌ مشکلات می‌باشند. نماینده مردم نیشابور در مجلس یازدهم همچنین خاطرنشان کرد: در بازارهای جهانی به ویژه در بخش کالاهای اساسی افرایش قیمت پدیدار شده است. بی‌شک در چنین شرایطی، واردات با حجم بالا بسیار مخرب خواهد بود.
او متذکر شد: واردات کالا در شرایطی که بازار جهانی دچار نوسان قیمتی است، فشار مضاعف درآمدی برای کشور و دولت را رقم خواهد‌زد. بر این اساس اقدام هوشمندانه و منطقی، رونق و افزایش تولید داخلی است. 
وی یادآور شد: امروز باید تمام هم و غم خود را صرف افزایش جهشی تولید به ویژه در‌ بخش گندم، دانه‌های روغنی، سویا، کنجد، جو و ذرت کنیم. همچنین ضرورت دارد تا توجه ویژه نسبت به دانه‌های خام و روغنی داشته باشیم تا به حداقل نیاز واردات دست پیدا کنیم. 
ارکانی گفت: متاسفانه شرایط حال حاضر تولید در کشو‌ر مساعد نیست. ضرورت دارد تا سیاست‌های تشویقی ترویج پیدا کند. بی‌شک با ترویج سیاست‌های تشویقی شاهد افزایش چشم‌گیر تولید خواهیم بود. 
وی با اشاره به نرخ خرید تضمینی محصولات عنوان کرد: خرید تضمینی می‌بایست نرخی قابل قبول و مهندسی شده داشته باشد؛ به گونه‌ای که کشاورزان ترغیب به تولید و فروش محصولات خود شوند و تمامی زمین‌های زیرکشت را به سمت تولید محصولات موردنیاز کشور ببرند و آنچه را که نیاز مبرم کشور است، تولید کنند.او در پایان این گفت‌وگو بیان داشت: عدم توجه به نیازها و مطالبات کشاورزان نتیجه‌ای جز صادرات محصولات نخواهد داشت. براین اساس ضرورت دارد تا با اعمال سیاست‌‌های تشویقی، موجبات رضایت کشاورزان را فراهم کنیم و حداقل نیاز به واردات و تامین نیازها بر اساس توان و ظرفیت داخلی را رقم بزنیم. 

|
برچسب ها
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.