ضرورت اصلاح نظام توزیع یارانه - روزنامه رسالت | روزنامه رسالت
شناسه خبر : 65350
  پرینتخانه » اسلایدر, اقتصادی, سیاسی, مطالب روزنامه تاریخ انتشار : ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱ |
یارانه آرد باید در نقطه مصرف توزیع شود

ضرورت اصلاح نظام توزیع یارانه

دولت سیزدهم باهدف اصلاحات اقتصادی درنظر دارد تا طرحی را که می‌بایست پیش‌ازاین اجرا و اصلاح می‌شد، کلید بزند. یکی از این اصلاحات مهم اقتصادی آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت مستقیم یارانه نان به مردم است تا حذف سود برای دلالان این حوزه محقق شود.
ضرورت اصلاح نظام توزیع یارانه

فاطمه فلاح‌زاده
دولت سیزدهم باهدف اصلاحات اقتصادی درنظر دارد تا طرحی را که می‌بایست پیش‌ازاین اجرا و اصلاح می‌شد، کلید بزند. یکی از این اصلاحات مهم اقتصادی آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت مستقیم یارانه نان به مردم است تا حذف سود برای دلالان این حوزه محقق شود.  با عنوان آزادسازی قیمت‌ها و پرداخت مستقیم یارانه نان به مردم تصویری با عنوان کارت یارانه‌ نان در فضای مجازی در حال دست‌به‌دست شدن است که صحت ندارد. این تصویر از سوی رسانه‌های معاند و باهدف تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی نسبت به عرضه نان در داخل کشور دنبال شده است. 

در همین راستا مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید براین که یارانه نان و دارو به‌هیچ‌وجه حذف نمی‌شود، بیان کرد: برای نان سنتی یارانه‌ای در نظر ‌گرفته‌شده که طبق مصوبه مجلس باید به‌صورت کالابرگ‌ الکترونیکی پرداخت شود. برای کالاهای اساسی دیگر نیز مبلغی ماهانه در نظر گرفته‌شده تا افزایش قیمت‌ها جبران شود. اقشار با درآمد بالاتر بخشی از هزینه تأمین این کالاها را پرداخت می‌کنند اما اقشار نیازمند و کم‌درآمد جامعه به‌طور کامل از این کمک‌هزینه‌ها بهره می‌برند و پولی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد، آرامش آن‌ها را تأمین می‌کند.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین تأکید کرد این کمک‌هزینه‌ها قبل از آزادسازی قیمت‌ها به‌حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. در کنار این تمهیدات برای دهک‌های پایین جامعه سبد سهام نیز در نظر گرفته‌شده است.
با شفاف‌سازی مخبر، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز دراین‌باره گفت: زیرساختی طراحی‌شده که مردم با کارت‌کشیدن در زمان خرید کالا‌های اساسی در همان زمان یارانه خود را دریافت کنند. به این شکل که مبلغی از هزینه خرید از یارانه فرد و مبلغی از حساب بانکی‌اش کسر می‌شود. در این روش یارانه فقط به آردی که به دست مردم رسیده تعلق می‌گیرد نه تمام آردهای نانوایی‌ها. نیازی به هیچ کارت جدید و حساب بانکی جدید نیست و خرید باکارت‌ بانکی فعلی افراد صورت می‌گیرد. قیمت و شکل خرید نان هم هیچ تغییری نمی‌کند.
 کذبی با عنوان صدور کارت یارانه نان
همچنین وزارت کشور در اطلاعیه‌ای اعلام کرد صدور کارت یارانه نان، شایعه‌پراکنی رسانه‌های معاند و از اساس کذب است. اکنون‌که دولت مردمی و عدالت محور آیت‌الله رئیسی در بحبوحه جنگ اقتصادی همه‌جانبه دشمن، برای عبور از ارز رانت آور و فسادزا با پرداخت یارانه مستقیم به مردم وارد عمل شده است، انتظار می‌رود رسانه‌های کشور با درک صحیح از شرایط موجود، در کنار نقد سازنده که موجب بالندگی دولت خواهد شد، دستاوردها و خدمات ارزنده دولت مردمی هم موردتوجه قرار دهند و در مقابله با فضاسازی‌های رسانه‌های معاند، فعالانه‌تر و سریع‌تر عمل کنند و به سهم خود یاریگر دولت در عبور دادن کشور از مشکلات اقتصادی باشند. 

این اطلاعیه یادآور شده است: بر همه مبین است که دولت سیزدهم در چه شرایطی اقتصاد کشور را تحویل گرفته است و شبانه‌روز و با رویکرد جهادی وانقلابی به دنبال کاهش مشکلات و آلام مردم است. فراموش نکنیم که قبل از این دولت روزانه ۷۰۰ نفر به دلیل بیماری کرونا جان خود را از دست می‌دادند و امروز با اقدامات ارزنده دولت در تسریع روند واکسن کرونا به هفت نفر رسیده است.
مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور، تصریح کرده است: دولت مردمی آیت‌الله رئیسی بنا دارد، بر اساس توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری که تأکید داشتند دولت، مسائل، مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان بگذارد، تلاش دارد تصمیم‌های کلان و راهبردی را شفاف با مردم در میان بگذارد و ملت را در تصمیم‌های خود سهیم سازد.
در این اطلاعیه همچنین تأکید شده است: ازاین‌رو، از رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی انتظار می‌رود، سهم خود را در فریضه جهاد تبیین بیش از گذشته ادا کنند و درزمانی که دولت در حال جراحی اقتصادی است، در مقابل ماشین تخریب و تحریف بدخواهان و رسانه‌های معاند، روشنگری داشته باشند و اجازه ندهند در جنگ روایت‌ها، دشمنان ذهن ملت بزرگ ایران را مخدوش سازند.
 ضرورت عدم توجه به تحریف و اخبار جعلی رسانه‌های معاند
با انتشار تصاویر کارت جعلی یارانه نان و کذب بودن این خبر بر مردم مبرهن شد که چنین رسانه‌هایی تنها  به دنبال تشویش اذهان عمومی و ایجاد نگرانی نسبت به عرضه نان در داخل کشور برآمده‌اند. به‌صورت ایجاد نگرانی در میان مردم، فکر تأمین معیشت‌شان را مخدوش و با رویکردی جعلی، افکارشان را ناآرام می‌سازد. در این راستا و مطابق اطلاعیه مرکز اطلاع‌رسانی وزارت کشور ضرورت دارد تا همواره منابع رسمی اخبار را مورد رصد قرار داده و اخبار کذب به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی را نپذیریم. آنچه که اکنون ضرورت دارد مقابله فعالانه‌تر با فضاسازی‌های رسانه‌های معاند است. همچنین الزام دارد تا در این راه به سهم خود یاری‌گر دولت در عبور دادن کشور از مشکلات اقتصادی باشیم.

 واقعیت ماجرا چه بود؟
خاندورزی، وزیر اقتصاد در‌حساب کاربری توییتر خود عنوان کرده است که وقتی پیشنهاد طرح هوشمندسازی یارانه را دادیم، دولت اجرای طرح در خصوص نان سنتی را به خود ما سپرد که از این هفته در برخی استان‌ها آغاز می‌شود. در این راستا قیمت نان افزایش نمی‌یابد و با تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق می‌شود.

واقعیت آن است که طرح یارانه نان نیازی به کارت جدید و افتتاح حساب مجدد برای خرید یارانه‌ای ندارد. هیچ کارت جدید و افتتاح حساب مجدد نیاز نیست صورت گیرد و  هماهنگی‌های لازم با وزارت ارتباطات انجام خواهد شد تا مشکل نانوایی‌هایی که دسترسی ضعیف ارتباطی دارند، برطرف شود.
مهران محرمیان، معاون فناوری‌های وزارت  بانک مرکزی درخصوص یارانه نان و آرد عنوان کرده است که زیرساختی طراحی‌شده که افراد مشمول یارانه، باکارت کشیدن در خرید کالا‌های اساسی مانند نان با سیستمی هوشمند در همان زمان خرید یارانه خود را دریافت کنند.
وی در پاسخ به سؤال اینکه یارانه آرد چگونه به نانوا پرداخت می‌شود؟ بیان داشت: با توجه به شمولیت خوبی که شبکه پرداخت دارد، مردم برای خریدهای خرد و کلان از شبکه بانکی استفاده می‌کنند . ما زیرساختی را با همکارانمان در بانک مرکزی با همکاری وزارتخانه‌ها مختلف طراحی کرده‌ایم، به‌این‌ترتیب که وقتی خریدی انجام می‌شود باحالت عادی تفاوتی حاصل نمی‌شود. اگر خریدی ایجاد شود که بر کالاهای اساسی یارانه به آن‌ها تعلق می‌گیرد، در مرکز چک می‌شود که آیا آن شخص یارانه دارد یا خیر و طبیعتاً یک‌بخشی از هزینه از حساب شخصی کسر می‌شود و بخشی هم از حساب یارانه که برای این کار اختصاص داده‌شده است.
محرمیان در پاسخ به سؤال اینکه آیا شبکه پرداخت کشور قدرت پردازش تعداد تراکنش‌های بالا در لحظه را دارد؟ اظهار‌کرد: شبکه پرداخت کشور قدرت پردازش تعداد تراکنش‌های بالا را در لحظه دارد، به آن اندازه‌ای که این تراکنش‌ها به آن اضافه می‌کنند تراکنش جدیدی نخواهد بود اما در مرکز تراکنش‌ها افزایش خواهد یافت اما به معنای افزایش بار شدید بر روی شبکه نیست، بنابراین تمهیدات لازم اندیشیده شده است.
معاون فناوری‌های وزارت بانک مرکزی با اشاره به اینکه در فرآیند تغییر قیمت نان تغییری ایجاد نمی‌شود، گفت: علیرغم اینکه رانت و قاچاق را در زنجیره آرد و نان حذف می‌کنیم، مردم بدون هیچ‌گونه تغییر در فرآیند خرید و قیمت، می‌توانند از نان استفاده کنند.
 قیمت نان تغییر پیدا نمی‌کند
به جهت اتفاقاتی که در آن قرارگرفته‌ و دنیا با آن مواجه شده، لازم است در شیوه توزیع یارانه‌ها در کشور اصلاحات اساسی انجام شود البته این ضرورت شاید سال‌ها و دهه‌ها بود که وجود داشت و کارشناسان اقتصادی متذکر می‌شدند، اما عزم و اراده‌ای در دولت‌ها نبود. در این دولت عزم و اراده ایجادشده تا با اصلاحی که در شیوه توزیع یارانه‌ها اتفاق خواهد افتاد، یارانه را به‌صورت مؤثر به دست مردم و مصرف‌کنندگان کالا برسانیم.

محرمیان در این مورد اظهار کرده علیرغم اینکه مردم آن کالا را باقیمت گران‌تری نمی‌خرند، دولت در تلاش است تا بتوانیم کاری کنیم که مردم نان را نسبت به سال گذشته ارزان‌تر بخرند. مصرف‌کننده قیمت بالاتری را پرداخت نمی‌کند، مصرف‌کنندگان پیش‌ازاین نان ارزان را خریداری می‌کردند که در این زنجیره مفسده و انحراف داشتیم. تلاش می‌کنیم با مکانیزمی که طراحی‌شده آردی که تبدیل به نان شده و به دست مصرف‌کننده رسیده ، آن آرد را به‌صورت یارانه‌ای به دست نانوا برسانیم.آردی که تبدیل به نان می‌شود و به دست مصرف‌کننده می‌رسد و در این سازوکاری که طراحی‌شده قابل رصد و پیگیری است.
سیاست دولت برای حمایت از مردم در قبال تغییر شیوه توزیع یارانه‌ها در خصوص نان به یک صورت است و امیدواریم با توسعه این زیرساخت بتوانیم سایر حمایت‌ها را از این کانال انجام دهیم البته چون استقرار این زیرساخت در همه کشور و در همه صنوفی که بعضاً کالایی می‌فروشند که ممکن است با افزایش قیمت مواجه شده باشند و ممکن است تا دو سه ماه به درازا بینجامد. در حوزه نان اساسأ هیچ تغییری سمت خرید مردم اتفاق نمی‌افتد. همان‌گونه که امروز، دیروز و پریروز نان خریدند به همان صورت نان می‌خرند و نه‌تنها نان را گران‌تر نمی‌خرند بلکه ارزان‌تر از سال قبل هم نان را خریداری خواهند کرد . حداقل با ۱۰ درصد تخفیف نان به دست مردم می‌رسد.
مطابق آمارهای رسمی از سوی نیرو انتظامی قاچاق آرد در سال ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹، رشد ۲۰۰ درصدی داشته است. این طرح می‌تواند جلوی ضایعات ۳۰ درصدی را بگیرد، زیرا بهره‌وری در واحد‌های نانوایی ارتقاء پیدا می‌کند و نانوایی‌ها با توجه به شرایط جدید تلاش می‌کنند تا به دنبال جلب رضایت مشتری باشند و لذا آن‌ها به دنبال کیفیت نان تولیدی خود خواهند بود. قاچاق آرد در حال حاضر عددی نزدیک به ۲۵۰ هزار تن است که بر اساس این طرح پیش‌بینی می‌گردد کاهش و بهره‌وری هرچه‌تمام‌تر در این حوزه به‌منظور جلوگیری از حضور دلالان ایجاد شود. 

نویسنده : فاطمه فلاح زاده |
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : ۰
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط رسالت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.